[ X ]
[ X ]
[ X ]
[ X ]
Important30 Decembrie 2021 10:55

(INTERVIU) Andrei Năstase: Va fi un eșec dacă vom continua să trăim și să muncim singuri, fără a valorifica tot ce este bun aici, Acasă

Andrei Năstase, președintele fondator al Platformei Demnitate și Adevăr (DA), în cadrul unui interviu pentru TRIBUNA, a vorbit despre o serie de aspecte social-politice, dar și a făcut bilanțul anului care e pe final. 

TRIBUNA: Domnule Andrei Năstase, s-au întâmplat mai multe în ultima perioadă de timp, inclusiv faptul că v-ați anunțat decizia de a nu mai candida la șefia Platformei DA, rămânând să dețineți postura de președinte fondator al formațiunii. În condițiile în care aveți în continuare sprijinul partidului, ce v-a determinat la un asemenea gest, neîntâlnit până acum în politicul moldovenesc, la fel ca și cel făcut în 2016 la alegerile prezidențiale, când, deși erați pe trend ascendent și mai bine plasat decât Maia Sandu, ați ales să o susțineți pe aceasta în calitate de candidat pro-european unic în lupta cu Igor Dodon (PSRM) și Marian Lupu (PD condus de Vladimir Plahotniuc)?

Andrei Năstase: Vreau din capul locului să clarific niște lucruri. În ciuda oricăror mituri tirajate de oponenții și foștii mei parteneri prin mașinăria lor propagandistică mai bine de 5 ani de zile, sunt un om independent, corect și stăpân pe cuvântul dat și deciziile pe care le iau. Nu am trișat și întotdeauna am fost corect atât cu partenerii, cât și cu oponenții mei. Nimeni, nici străin, nici apropiat nu mă poate convinge, cu atât mai puțin obliga să fac ceva, dacă asta ar fi împotriva convingerilor mele, principiilor, crezului meu că ceea ce fac este în beneficiul oamenilor, al țării și al cauzei pe care le slujesc până la sacrificiu. Și DA, am învățat de la ai mei, de la părinți, de la fratele meu să pot renunța la sine, atunci când o cauză nobilă o cere. Iar dacă se întâmplă să fii trădat după asta, așa cum am fost eu trădat în 2018 și 2019, trădarea e despre ei, nu despre mine, nu despre noi. Nouă ne rămâne doar de învățat din greșeli și datori suntem să nu le mai repetăm.  Pentru mine personal, o funcție partinică sau de stat nu e un scop în sine, e un mijloc prin care poți face dreptate și viață mai bună oamenilor. Și cred că de acest lucru oamenii s-au convins deja.

Acum, la peste 6 ani de președinție la Platforma DA, pe care am creat-o împreună cu colegii mei în stradă, dintre oameni și pentru oameni, cu totul altfel decât oricare alt partid din R. Moldova, am decis să las și mai mult loc pentru afirmare unei generații de politicieni chiar mai tânără decât mine. O echipă strâns unită în jurul cauzei și în mod cert formată din oameni integri, profesioniști, adevărați oameni ai cetății, primii veniți alături de mine la apărarea acesteia atunci când îi era mai greu, când era jefuită și transformată într-un poligon geopolitic și o mare spălătorie de bani ai mafiei internaționale, oamenii erau forțați să plece cu zecile de mii din țară, în căutarea unui trai mai bun, vectorul european al țării ajungând de la 73 la 37 de procente suport popular. Fără a știrbi din meritele unor oameni politici și de stat valoroși din generațiile anterioare, pot spune cu mândrie că echipa Platformei DA este cea mai bună echipă de oameni politici pe care i-a avut Moldova și pe care ne putem bizui și în continuare cu toții. O echipă din care voi face parte în continuare, fiecare dintre noi având un rol bine determinat.

T.: Acum vă invit la o discuție mai amplă asupra unor aspecte politice ce interesează opinia publică, mai ales că suntem pe final de an și, tradițional, facem bilanțuri. Să începem cu activitatea noului Guvern. A trecut suficient timp ca să-i puteți da o apreciere?

A.N.: Din păcate, la această întrebare, oarecum generală, nu am cum să vă ofer un răspuns optimist. Consider că orice activitate a executivului, mai ales a unui executiv nou, venit la putere prin acordarea unui vot de încredere masiv al populației, trebuie să se bazeze pe elaborarea din timp a unor viziuni și strategii foarte clare și predictibile, dar și preocuparea de a realiza promisiunile electorale făcute. Or, deocamdată nu se văd asemenea strategii de dezvoltare, nici la un minister. O spun cu mare regret. Senzația mea, cel puțin de moment, este că guvernarea orbecăiește și reacționează doar la ceea ce se întâmplă extrem de tardiv sau luată prin surprindere, ca autoritățile de venirea iernii. Acest fapt acționează dramatic asupra cetățeanului, care este obligat să existe într-o permanentă stare de șoc și nedumerire. Cum ar trebui să reacționeze acesta la paradoxurile care-i pică în cap zilnic: ba criza gazelor, ba escaladarea prețurilor, ba majorarea salariilor deputaților și a judecătorilor versus sărăcia endemică? Dar marea problemă a acestei guvernări este lipsa totală a unei viziuni privind reformarea țării în interesul cetățenilor de acasă și din diasporă, promisă oamenilor în campaniile electorale și compromisă deja în debutul mandatului prin incompetența oamenilor de partid înregimentați în structurile de stat. Niciun partid din Republica Moldova nu are capacitatea de a oferi în totalitate, de unul singur garniturile administrative necesare bunei funcționări a statului.

T.: Apropo de escaladarea prețurilor pomenită mai sus. Este posibil un altfel de scenariu în acest sens, odată ce, se pare, e un fenomen global?

A.N.: Noi, cei din Platforma DA suntem adepții economiei de piață, să fie clar. Însă considerăm că liberalizarea totală, excesivă, nu este oportună, cel puțin, nu într-o țară atât de săracă ca a noastră. Controlul asupra formării prețurilor trebuie să fie una din sarcinile prioritare ale Guvernului. De exemplu, într-un an agricol bun, ca acesta, am colectat cu circa 60% mai multe grăunțoase, dar constatăm că avem prețuri mai mari cu 14-22% la pâine, făină de grâu și  la porumb, crupe, ouă, ulei, lapte, brânză, carne… Unde e, în această ecuație, guvernul cu niște politici clare de reglementare și intervenție legală, constituțională de asigurare a unui trai decent? Cum să supraviețuiască în aceste condiții pensionarii, familiile vulnerabile, cei cu venituri mici, cărora în campaniile electorale li s-a promis de la televizor și pe rețele de socializare raiul pe pământ? Constatăm că, din păcate, guvernul actual este afectat de incompetență, este neputincios și, ceea ce este și mai grav, e că unii miniștri chiar fac lobby pentru monopoluri. Ministrul economiei, în loc să se ocupe de monitorizarea prețurilor, de identificarea unor soluții legale de intervenție, propune cetățenilor să se adapteze la majorări! Asta oamenii o fac deja și nesfătuiți de miniștri. Strigator la cer ! Unde e Consiliul concurenței cu combaterea acordurilor de cartel, acorduri care se fac foarte des în vederea majorării nejustificate a prețurilor? Din 11 august această instituție a rămas fără conducere, însă guvernarea, în loc să consolideze această entitate de importanță majoră, s-a apucat să comaseze Consiliul Concurenței cu ANRE. Noi am fost vehemenți cu privire la acest exercițiu pueril care a paralizat ambele instituții. Au trecut 4 luni. Reforma a eșuat și nimeni nu a răspuns pentru timpul pierdut și explozia asurzitoare a prețurilor. Așa nu merge! Așa ceva nu se tolerează!

T.:  Suntem o țară agrară. Care este la ora actuală gradul de securitate alimentară a statului?

A.N.: Da, obișnuim să spunem că suntem o țară agrară, deși nu este așa,  agricultura noastră se confruntă mereu cu niște probleme foarte grave, iar politicile statului în acest context niciodată nu au fost suficient de sustenabile. Aproape jumătate de populație are venituri directe și indirecte din contul activităților legate de o sursă naturală precum e pământul – o bogăție naturală a Republicii Moldova. Pământul ne răsplătește adesea generos pentru că îl muncim cu dedicație: avem supraproducere de mere, struguri de masă etc. Dar nu avem unde comercializa toate aceste roade ale muncii noastre! Exporturile se fac cu mare dificultate. Strugurii stau în frigidere, iar merele sunt descărcate cu tonele la margine de drumuri. Miniștrii agriculturii și economiei trebuie să caute piețe de desfacere mult mai activ, avem parteneri de dezvoltare în vest, dar și în est pot fi menținute și dezvoltate piețele de desfacere. Trebuie să subvenționăm rațional agricultura și să susținem producătorii autohtoni cu mai mult zel și implicare. Nu în mod fals în timpul campaniilor electorale, ci în permanență, prin faptă bună, în beneficiul celor care creează locuri de muncă acasă și contribuie la bugetele țării. Da, e nevoie de investiții străine și în agricultură, dar în special pentru industria prelucrătoare. Dar e nevoie și de apărat investițiile deja făcute, de exemplu, investițiile făcute masiv în agricultură de cetățenii noștri reîntorși din diaspora! Ce se face pentru a-i proteja în fața retailerilor, pentru a le oferi condiții de comercializare favorabile în supermarketurile pline de usturoi din China și roșii turcești? Nimic! Din contra, inițiativele Platformei DA în această direcție, susținute de asociațiile producătorilor autohtoni, sunt blocate de actuala guvernare. În al cui interes?

T.:  Sistemul de salarizare este unul echitabil pentru țara noastră?

A.N.: Evident că nu, evident că poate fi mai bun. Și asta au promis toți în campaniile electorale. Personal sunt adeptul sistemelor unice de salarizare în domeniul public, precum sunt cele din Germania, țările scandinave, Japonia. Sistemul de salarizare trebuie bazat pe ierarhia socială și administrativă, pe valoarea și importanța socială a muncii depuse, a profesiei, a calificării. Cum se face, că niște funcționari de stat primesc salarii de zeci și sute de mii de lei lunar, iar educatorul și bucătarul, care ne educă și ne hrănesc copiii primesc în jur de 2000 lei?! Și, în aceste condiții, nu e oare rușinoasă, arogantă, nesimțită această majorare a salariilor deputaților, judecătorilor, la Președinție… Ca fost ministru de interne vă raportez, că polițiștii din ierarhia inferioară lucrează cu un salariu de doar 5-6 mii lei. Să știți că sunt foarte supărat pentru faptul că, deși cât am fost în funcție în 2019, am pregătit un set de propuneri realiste pentru majorarea salariilor polițiștilor, nici până acum acestea nu au fost realizate sau măcar examinate de guvern.

E bine măcar că doamna președinte nu a promulgat modificările neconstituționale la lege prin care a fost majorat absolut nejustificat salariul magistraților de la Curtea Constituțională, curmând astfel un act ilegal și imoral al președintei Comisiei juridice din parlament. Așteptăm reacția deputaților care ar trebui, după mine, să-și toarne cenușă pe creștet pentru asemenea tentative de supunere a instituțiilor fundamentale ale statului . Nu înțeleg de ce actualii deputați nu votează în lectura a doua proiectul de lege al Platformei DA privind plafonarea salariilor nesimțite? De ce, în cel mai bun caz, numesc în locul nesimțiților lui Plahotniuc proprii lor nesimțiți? Pentru că observăm că regula e convertirea la noua culoare politică a torționarilor lui Plahotniuc, după ce aceștia au făcut sluj și lui Dodon. De ce nu apelează la indezirabilii regimului oligarhic, persecutați, scoși din administrațiile centrale și locale doar pentru că nu au vrut să slujească oligarhia? De ce un nou-numitul la CNPF să primească 136 de mii de lei lunar? Ce randament are acesta, ce plusvaloare aduce el oamenilor și țării?

T.:   O problemă mai puțin discutată, dar deosebit de acută pentru Republica Moldova este demografia. Asistăm la descreșterea populației și la micșorarea numărului de nașteri. Evident, este la mijloc și exodul masiv. Ce credeți despre asta?

A.N.: Despre demografie se vorbește mai mult în termeni statistici, seci. Dar este o mare dramă a statului nostru. Un aspect mai puțin cunoscut este faptul că în ultimii 7-8 ani asistăm la falsificarea datelor statistice și în realitate acestea sunt extrem de relative. Nimeni nu vă poate spune cu certitudine câtă populație avem, câți alegători, forță de muncă, câți tineri, angajați legal în câmpul muncii avem. Evident, e timpul de tras alarma. Biroul de statistică afirmă că în Republica Moldova există 940 mii de angajați, pe când inspectoratul fiscal ne demonstrează, că doar sub 800 mii de persoane sunt angajate legal și își plătesc impozitele. Vorbind din punct de vedere economic, de fapt suntem în anticamera unui colaps de proporții. Ne sugerează acest fapt proporția dramatică la care s-a ajuns: 1:1 pensionari și angajați! Dacă nu oprim exodul, nu creștem urgent numărul locurilor de muncă și nu ne aplecăm serios asupra politicilor de redresare a situației economice, nu vom avea cum să depășim criza.

T.:   Este cu atât mai îngrijorător că pleacă peste hotare tocmai tineretul, persoanele active care muncesc, produc, susțin bugetul național și cel social…

A.N.: Este o dramă de-a dreptul! Avem circa 350 mii de tineri de vârsta între 16-30 de ani. Dacă confruntăm datele statistice privind numărul persoanelor care emigrează din Republica Moldova și numărul celor care absolvesc anual instituțiile de învățământ, vedem limpede că anual pierdem generații întregi de tineri. Trebuie să ocrotim acești tineri, să le dăm studii bune și locuri de muncă bine plătite acasă. Dacă în următorii ani nu vom reuși să stopăm exodul, țara va intra în colaps. Nu exagerez. Și tocmai de aceea mă îngrijorează enorm faptul că nici acum nu există, cel puțin nu au fost anunțate în spațiul public, politici serioase pentru tineret, pentru educație. Congruente cu acestea sunt și politicile sociale de susținere a familiei, care, iarăși, sunt lipsă. Un ministru afirma chiar, ca femeile dispun de concedii de maternitate prea lungi. O nebunie. Nu poți compara serios situația din țările civilizate cu cea de la noi, cea mai săracă țară de pe continent! Avem nevoie de politici serioase de susținere a familiei cu copii, altfel riscăm să îmbătrânim ca populație mult mai repede decât estimează cele mai sumbre preziceri! Aș opta pentru modelul german, scandinav, de exemplu, unde copiii primesc susținere socială lunară de la stat pâna la majorat.

T.:   Lupta cu corupția a fost pilonul campaniei electorale câștigate detașat de actuala putere. În ce măsură aceasta poate fi calificată drept un succes?

A.N.: Cu corupția trebuie de luptat prin fapte concrete, nu prin vorbe goale tirajate electoral. Da, s-a vorbit mult despre lupta cu corupția endemică și demantelarea schemelor ilicite. Multă vorbăraie, dar foarte puține rezultate. Nu mi-e frică să spun că una din cauze este incompetența și chiar diletantismul cu care este abordat acest subiect. Se aruncă praf în ochi, dar nu poți miza pe oameni compromiși atunci când intenționezi să faci reforme veritabile în justiție. Succesul în acest domeniu poate fi asigurat doar dacă vor fi promovați profesioniști competenți și integri și nu persoane care-și schimbă chipiul odată ce se schimbă guvernarea. Se crează impresia, după tot show-ul din procuratură, că, de fapt, conducerea politică a țării nu dorește un procuror eficient, ci un procuror de buzunar. De ce nu avem acțiuni concludente pe dosarul miliardelor, al laundromatului, pe aeroport, terminalul Giurgiulesti?! Ce face Consiliul de securitate alcătuit din exponenții partidului de guvernare? Probabil, cineva ar spune că sunt prea nerăbdător și cer prea multe, dar odată ce sunt pe alocuri reactivate metodele de guvernare proliferate de regimul lui Plahotniuc, mă întreb dacă răbdarea e tocmai o virtute atunci când vezi cum se încearcă a se captura statul, inclusiv prin această distorsionare puerilă a noțiunii de asumare a responsabilităților prin angajarea în structurile statului exclusiv a membrilor și adepților partinici sau convertire  a torționarilor lui Plahotniuc și Dodon, specialiști în a face justiție televizată.

Totuși, construcția unui stat de drept veritabil nu este o oper
ă de o zi, e nevoie de timp. S-ar putea ca evaluarea judecătorilor și procurorilor să fie un prim pas cu adevărat eficient în acest sens.

A.N.: S-ar putea, dar îmi vine greu să cred în această evaluare odată ce deja au fost promovați în funcții înalte din sistem persoane extrem de controversate, iar hotărârea Parlamentului cu privire la starea de captivitate a fost compromisă definitiv. În calitate de jurist, apărător al drepturilor omului, procuror și persoană, care a locuit o vreme în Germania afirm: ceea ce fac azi guvernanții nu are nimic în comun cu statul de drept. O confirmă și avizul Comisiei de la Veneția privind modificările legislative operate de guvernare etc.

Statul de drept nu e ceva abstract, este lucrarea întregii societăți, a tuturor forțelor politice și intelectuale, nu doar a unui partid, care are veleități totalitare. Îmi vine să spun: opriți-vă până nu este prea târziu și puneți mâna pe carte! Să învățăm democrația de la statele civilizate și nu de la regimurile autoritare, totalitare. Sunt ferm convins că nu poți să construiești un stat de drept prin abuzuri și metode subversive.

Or, modificarea conjuncturală a legislației, precum cea privind procuratura, Compania publică Teleradio Moldova și altele, sunt metode totalitare care instituie controlul excesiv al statului, adică a puterii politice asupra instituțiilor democratice! Să mai amintim la subiect și lipsa totală a transparenței, a comunicării. Un caz simptomatic este modul în care a fost negociată livrarea gazelor în Republica Moldova, contractul dintre Gazprom și Moldovagaz ținându-se în mare secret de către puterea actuală și acum. Miroase urât de tot această afacere, e de domeniul penal, la fel ca și cazul garanțiilor de stat pentru miliardele furate și concesionarea Aeroportului de pe timpul lui Plahotniuc.

T.:   Bine, dar, oricum, guvernarea se bucură de un sprijin enorm din partea partenerilor de dezvoltare a Republicii Moldova și aceștia își exprimă mereu încrederea și încurajează puterea de la Chișinău!

A.N.: Nu e pentru prima dată, să ne amintim de anii 2010-2013 când Moldova era vizitată de persoane de prima mână a politicii mondiale care au mizat pe un pic de responsabilitate și pe altceva decât a livrat regimul comunist. Cel mai tragic destin al Republicii Moldova ar fi să eșueze iarăși în condițiile în care puterea totală este în mâinile celor care au câștigat alegerile cu un scor fulminant, dispunând de o susținere fără precedent din partea partenerilor de dezvoltare… Un asemenea eventual eșec ar compromite, probabil, iremediabil, parcursul European al țării noastre. Eu nu cred că toate cancelariile occidentale nu văd și nu înțeleg foarte bine ce se întâmplă la Chișinău, dar, deocamdată, vorba vine, investițiile trebuie apărate. Este foarte important ca acest cec în alb pe care l-a primit guvernarea să nu expire fără niciun rezultat palpabil. Tocmai de aceea, fac un apel către cei care astăzi decid soarta tuturor moldovenilor sa fie ceea ce oamenii așteaptă să fie: responsabili, demni, integri, profesioniști, corecți. Nu, nici eu, nici colegii mei nu așteptăm rezultate miraculoase, ci rezultate corecte, muncite, ireversibile. Cine îi oprește să facă lucrurile bune pe care le-au promis?

T.:   Apropo, de ce foștii colegi de bloc, mă refer la Platforma DA, nu au fost cooptați în diverse structuri de stat pentru a pune umărul la propășirea Republicii Moldova ca stat eminamente European?

A.N.: Mă întrebați pe mine? Ar fi cazul să întrebați actuala guvernare. Mai mult, persoanele promovate de PAS în justiție atacă dur colegii mei, amenințându-i cu procese inclusiv penale. Acesta e adevărul… Vă amintiți cum se arunca cu pietre în mine, cum eram făcut „omul lui Dodon” atunci când spuneam că nu înțeleg de ce PAS a rupt pur și simplu Blocul ACUM? Cum eram huliți împreună cu colegii mei de armatele de troli și de-o parte a mass-media pentru că nu eram de acord cu abordările PAS și a Maiei Sandu? Vedeți dvs., există diferențe principiale în abordările noastre. Se pare că pentru PAS victoria este o noțiune care merită orice fel de compromis, pentru care pot fi utilizate orice mijloace, bineînțeles,  din contul altora și poate cel mai grav, pe contul oamenilor. Noi, însă, întotdeauna am fost corecți cu partenerii noștri politici. Noi am muncit pentru dreptate și o viață mai bună oamenilor, ei au făcut ceea la ce se pricep mai bine,  politică. Asta ne-a și jucat festa, ca să zic așa. Acum Platforma DA nu este în parlament și nu cred că a avut de câștigat cineva din asta. Țara în niciun caz. Pentru că derapajele nu ar fi trecut. Acum, că Platforma DA nu mai este în Parlament, PSRM are un rol decorativ, Plahotniuc e fugar, iar Șor nu contează, Maia Sandu și PAS au toată, dar absolut toată puterea. Și dacă această putere totală nu va fi folosită rațional și exclusiv în favoarea oamenilor, abia acum va începe marea problemă a guvernanților. Narativele cu care au câștigat alegerile dispar, emoția triumfalistă dispare, iar fără rezultatele estimate de cei care și-au dat votul într-un acces de încredere necondiționată, supremă, dezamăgirea se va instala foarte repede. Ceea ce ar fi o catastrofă pentru că, repet, ar compromite din nou, ca în 2015 sau și mai rău, aspirația pro-europeană a populației. Platforma DA este în continuare dispusă să ofere toată expertiza pe care o are. Atât pot să afirm.

T.:   Totuși, ce intenționați să faceți în continuare? Să fiți în opoziție, să pledați pentru alegeri anticipate?

A.N.: Nu cred că e cazul să vorbim acum de anticipate. Și nici statul gratuit în opoziție nu este o soluție viabilă pentru Platforma DA. Noi credem că putem oferi soluții și, repet, nu am venit în politică de dragul acesteia, ci pentru că fiind cetățeni activi, am decis să scoatem țara din captivitatea oligarhică, să resetăm valorile și să facilităm accesul la bunăstare și dreptate pentru familiile noastre, pentru societate în general. O soluție ar fi crearea unui Consiliu de Reformă Națională, care ar trebui să ajute Guvernul. Nu, nu să-i fie apendice, ci să ofere soluții transparente, în baza unei comunicări veritabile, ample, cu societatea. Președintele Republicii și PAS au la dispoziție tot arsenalul pentru constituirea unui astfel de Consiliu în care să lucreze oameni competenți din toate domeniile. Să ofere expertiză. Bine, și guvernarea ar trebui să stopeze neîntârziat acest trend absolut nefericit de a majora salariile proprii la președinție, parlament, dar și al judecătorilor etc., să nu plafoneze salariile nesimțite ale clientelei sale politice.  Avem nevoie de un astfel de organism dacă se dorește consolidarea societății și crearea strategiilor prin care să refacem încrederea oamenilor în conceptul pro-european. Și aici nu este vorba de PAS sau de Platforma DA, ci de o stare de spirit care se poate compromite ireversibil, dacă puterea va persista în greșeli și experimente păguboase.  Există și alte soluții, dar pentru asta e nevoie ca cei de la guvernare să lase orgoliile și să aplece urechea spre noi, cei fără de care ar fi rămas în anonimat.

T.:   PAS deține acum puterea totală și ambiția sa este de a-și asuma plenar guvernarea. Deci, în ce măsură credeți că ar fi deschis unei asemenea colaborări?

A.N.: Trebuie lăsate, așa cum spuneam, deoparte orgoliile, ambițiile, vanitățile, dacă se dorește sincer construcția unui stat de drept, apt să onoreze Acordul de Asociere cu UE.  Dacă nu înțelegem aceste lucruri astăzi, mâine va fi prea târziu! Toate aceste gafe și gesturi politice inadecvate, nerespectarea angajamentelor electorale, toate adunate, depunctează vectorul românesc și European. Gândiți-vă doar că un președinte pro-european, susținut și agreat de Uniunea Europeană, votat anul trecut de un milion de oameni, astăzi se bucură de 30% încredere în rândul electoratului… Cifrele sunt devastatoare, după părerea mea. Și e iresponsabil să nu ținem cont de ele. După lucrările Consiliului Național al Platformei DA am fost mandatat din partea partidului să caut soluții pentru ieșirea din criză. Dacă era vorba despre guvernarea lui Plahotniuc sau Dodon, știți care ar fi fost soluția propusă – eliminarea de la Guvernare. Dar PAS trebuie ajutat. Dacă refuză, însă, atunci să spună clar, oamenii trebuie să știe acest lucru, pentru că nu poți oferi ajutor cu forța. Președintele R. Moldova este credibil și este încurajat ca niciodată. E nevoie doar de coerență și abordări sistemice foarte serioase. Poți să spui mult și bine că ești om bun, poți să fii un om bun, adică bine intenționat, dar să nu poți acoperi un management instituțional de un asemenea calibru. Și nu e nimic rușinos în asta dacă conștientizezi realitatea. Platforma DA a avut și are în permanență un Guvern de alternativă, unul format din oameni competenți, profesioniști, capabili să facă dreptate și viață mai bună oamenilor.

T.: Și câteva gânduri de final, cu atât mai mult cu cât bate la ușă revelionul 2022…

A.N.: La cumpăna dintre ani putem spune că Platforma DA, alegând consensul, a reușit să mențină dialogul politic și social cu oamenii.
Rațiunea și responsabilitatea față de viitorul nostru european ne permit și ne obligă obligă să procedăm la un dialog constructiv cu toate forțele sănătoase ale societății.

Libertatea, demnitatea, democrația sunt obiective pentru care trebuie să lupți uneori până la sacrificiu, integrarea europeană fiind un proiect al tuturor.

În anul care vine vrem să menținem solidaritatea, deoarece noi am pus începutul unei revoluții pașnice care are două etape distincte: prima, eliberarea din captivitate și a doua – garantarea libertății și dreptul la o viață decentă.

În anul care vine, Congresul din 20 martie al Platformei DA va fi un reper temporal fundamental.

Cu o deosebită plăcere țin să adresez un sincer La Mulți Ani sutelor de mii de oameni care au inundat Piața Marii Adunări Naționale pentru a-și apăra viitorul, a-l face mai bun. Gânduri bune pentru toți cetățenii țării, pentru oamenii de calitate din Diaspora, pentru toți acei care iubesc Moldova din toată inima.

Reiterez apelul public la coeziune națională în jurul competenței instituționale, dublate de integritate, demnitate și determinare. Am rămas foarte puțini în această țară. Va fi un eșec dacă vom continua să trăim și să muncim singuri, fără a valorifica tot ce este bun aici, Acasă.

Personal continui să studiez dreptul, să învăț să apăr și mai bine drepturile și libertățile personale și colective, rămân alături de oameni, voi munci și lupta în continuare pentru ei și niciodată împotriva lor.

Vă mulțumesc!

Cristina Gurez

Sondaj

  • Credeți că sunt necesare remanieri în Guvern?

    View Results

    Loading ... Loading ...