[ X ]
Editorial16 Mai 2017 07:00

Pericolul ce ameninţă guvernarea! Va profita opoziţia de acest moment favorabil?

Toţi vorbesc despre preconizata reformă a Guvernului, dar prea puţini plasează acest proces într-un context mai larg. Or, respectiva reformă este doar unul din elementele Strategiei de reformare a administraţiei publice pentru anii 2016-2020, care a fost aprobată de Guvern anul trecut şi pentru implementarea căreia Uniunea Europeană este dispusă să aloce 50 de milioane de euro.

Reforma Guvernului este doar un prim pas în implementarea Strategiei menţionate mai sus şi, dacă e să spunem lucrurilor pe nume, e unicul care implică mai multe beneficii (în primul rând, de imagine) pentru guvernare decât riscuri. Mai departe, va fi mult mai greu pentru guvernare, deoarece urmează două reforme extrem de „dureroase” efectul cărora poate fi distrugător pentru actuala putere – reforma administraţiei publice locale şi reforma administrativ-teritorială.

Din start, trebuie de spus că aceste două reforme sunt necesare Republicii Moldova. Fără implementarea lor, ţara nu va putea face un pas decisiv în dezvoltarea sa din continuare. Tergiversarea reformelor respective va însemna nimic altceva decât prelungirea forţată a stării de incertitudine, a tranziţiei în care ne aflăm deja de mai bine de două decenii. Dar, totodată, trebuie să înţelegem că respectivele reforme se pot întoarce ca un bumerang împotriva promotorilor lor. În 1998-2000, coaliţia de guvernare de la acea etapă – Alianţa pentru Democraţie şi Reforme a adoptat şi chiar a implementat reforma administrativ-teritorială şi reforma administraţiei publice locale (trecerea, pentru o scurtă perioadă, la sistemul de judeţe). După implementarea acestor două reforme, partidele membre ale ADR au căzut dramatic în preferinţele alegătorilor şi nu au mai trecut în Parlament în alegerile parlamentare anticipate din 25 februarie 2001. Culmea ironiei este că jertfa lor s-a pierdut în zădar, pentru că ambele reforme au fost revizuite de guvernarea comunistă imediat după preluarea puterii. Apropo, comuniştii, care în timp ce se adoptau şi se implementau aceste reforme erau în opoziţie, au avut de beneficiat enorm de pe urma acţiunilor guvernării de atunci. Criticând puterea, pliindu-se pe valul nemulţumirilor din societate şi promiţând oamenilor anularea acestor reforme, ei au venit la guvernare cu majoritate constituţională (71 de mandate de deputat din 101).

Reformele pe care urmează să le implementeze actuala guvernare prevăd inclusiv că din cele 898 de primării existente vor rămâne mai puţin de 300, iar în localităţile cu mai puţin de 1500 de locuitori practic nu vor exista nici un fel de instituţii. Ca să nu mai vorbim de o mulţime de servicii raionale care pur şi simplu vor fi lichidate ca urmare a acestor două reforme. Evident, impactul va fi unul năucitor pentru cetăţenii simpli – mulţi dintre locuitorii din provincie îşi vor pierde actualele slujbe, iar distanţa pe care vor trebui să o parcurgă oamenii până la diverse instituţii publice ce prestează servicii va creşte considerabil. Evident, vor izbucni nemulţumiri, iar atitudinea oamenilor faţă de promotorii acestor reforme va fi una preponderent negativă. Întrebarea este dacă opoziţia va încerca să profite de aceste nemulţumiri şi, urmând exemplul anterior al comuniştilor, va încerca să obţină dividende politice?

Guvernarea este acum într-o situaţie deloc simplă. Or, pe de o parte e vorba de reforme care sunt absolut necesare pentru dezvoltarea din continuare a ţării, este şi presiunea camuflată a partenerilor de dezvoltare, care monitorizează implementarea reformelor şi contribuie inclusiv financiar în acest sens, iar pe de altă parte e vorba de o serie de riscuri politice. Alegerea pe care trebuie să o facă puterea nu e una uşoară. Iar care va fi această alegere, cred că va deveni clar în lunile următoare.

Igor Volniţchi

Sondaj

  • Cine merită titlul „Politicianul anului 2017”?

    View Results

    Se încarcă ... Se încarcă ...
Politica online