[ X ]
[ X ]
[ X ]
[ X ]
Comentarii23 Iunie 2022 06:30

Sugestie: Ar fi cazul instituirii funcției de vicepremier responsabil de administrația publică

Ar fi fost logic să avem Ministerul Administrației Publice și Dezvoltării Regionale, iar, la această etapă, cel puțin, ar fi cazul instituirii funcției de vicepremier care să se preocupe de domeniile respective. Sugestiile au fost lansate de fostul deputat Iurie Țap, expert în administrație publică, informează TRIBUNA.

Referindu-se la condiționalități reiterate de Comisia Europeană în contextul susținerii parcursului european al Republicii Moldova, Iurie Țap a notat că „printre ele se regăsește și poziția ce ține de „cresterea capacității de a realiza reformele si de a oferi servicii publice de calitate, inclusiv prin intensificarea implementării reformei administrației publice; evaluarea si actualizarea strategiei de reforma a administratiei publice;”. „Este și firesc, or, doar un sistem administrativ bine pus la punct poate asigura promovarea reformelor necesare în toate domeniile. De altfel, despre aceasta am atenționat acum un an, analizând Programul de guvernare și Planul de acțiuni pentru implementarea acestuia, problemă la care am revenit de mai multe ori,inclusiv câteva zile în urmă. Spre regret, prevederile respective nu au fost o prioritate pentru noua guvernare…”, a adăugat el.

Dincolo de toate –  a remarcat fostul deputat – acum nu este cazul să sărbătorim, dimpotrivă, trebuie să recuperăm timpul pierdut. În acest sens, în regim de urgență, ar fi cazul reconsiderării Programului de guvernare și Planului de acțiuni prin includerea obiectivelor ce derivă din condiționalitățile expuse de Comisia Europeană (CE).

Expertul a subliniat necesitatea abordării profunde a problemei reformei administrației publice în baza descentralizării puterii.

„Formularea CE este una diplomatică (intensificarea implementării reformei administrației publice). De facto, trebuie s-o luăm de la început, or, ceea ce s-a făcut în perioada anilor 2016-2018 a fost o trunchiere a implementării Strategiei privind reforma administrației publice pentru anii 2016-2020, care așa și n-a fost realizată în volum deplin. În contextul dat, voi stărui privind necesitatea identificării instrumentelor adecvate atingerii obiectivelor trasate, fiind vorba despre structura ce va conduce reforma administrativă. Atât în anul 2012, la adoptarea Strategiei Naționale de Descentralizare, cât și ulterior am motivat necesitatea unei asemenea structuri, or, un cadru instituțional vag poate afecta pregătirea și realizarea reformei. Ar fi fost logic să avem ministerul administrației publice și dezvoltării regionale, aceste domenii fiind conexe, ceea ce ar asigura sinergia eforturilor autorităților centrale și celor locale. Cel puțin, la această etapă ar fi cazul instituirii funcției de viceprim-ministru care să se preocupe de domeniile respective, fiindu-i asigurat un birou (o structură) în componența Cancelariei de Stat. Experiența majorității statelor europene, privind descentralizarea puterii, a demonstrat că reușita schimbărilor este în dependență directă de prezența autorității la nivel guvernamental”, a explicat el într-un comentariu pe Facebook.

Potrivit spuselor sale, realizarea coerentă a reformei administrației publice ar însemna democratizarea și transparentizarea procesului decizional, apropierea acestuia de cei pe care îi vizează și, în final, servicii de calitate pe care cetățenii și le doresc. Iată de ce, reforma trebuie să fie bine conceptualizată, și, foarte important, să fie comunicată cetățenilor pe înțelesul acestora, fiind asigurată, în acest sens, o strategie de comunicare bine pusă la punct.

„Evident, nu este simplu, ba chiar este foarte complicat, dar se poate. În parte, polonezii au demonstrat-o cu brio, fiind unul dintre puținele state din fostul lagăr socialist care astăzi este la nivelul democrațiilor avansate.

Este și îndemnul dictonului – „Dacă vrei, poți!’””, a conchis Iurie Țap.

Sondaj

  • Credeți că sunt necesare remanieri în Guvern?

    View Results

    Loading ... Loading ...