[ X ]
Important23 Iunie 2018 14:00

(INTERVIU) Victor Chirilă: Situația actuală se reduce la o singură propoziție: „Pas cu pas spre (con)federalizarea R. Moldova”

În cadrul unui interviu acordat portalului TRIBUNA, Președintele Asociației pentru Politică Externă (APE), Victor Chirilă, a vorbit despre situația actuală legată de problema transnistreană, ce filieră de soluționare a problemei transnistrene crede că e mai eficientă, la ce să ne așteptăm de la Președinția italiană în OSCE, care ar trebui să fie contextul internațional cel mai favorabil pentru soluționarea problemei transnistrene, dar și alte aspecte importante.

T.: Cum calificați situația actuală legată de problema transnistreană?

V.C.: Situația actuală se reduce la o singură propoziție: „Pas cu pas spre (con)federalizarea R. Moldova”. Protocoale recente semnate de autoritățile R. Moldova cu administrația separatistă de la Tiraspol formalizează statutul de-facto al regiunii transnistrene, distinct/quasi-independent de restul țării.

T.: De ce în opinia dvs., tot mai mulți politicieni din stânga Nistrului caută dreptate și protecție la Chișinău (Șevciuk, Horjan etc.)?

V.C.: Aceștia și alții ca ei nu caută dreptate și nici protecția R. Moldova, ei caută protecția politicienilor corupți de la Chișinău. R. Moldova dacă ar fi stat în toată plenitudinea cuvântului, ar declara separatismul ca fiind o crimă împotriva statului, iar promotorii și susținătorii separatismului ar fi judecați conform dreptului penal. Or, politicienii moldoveni nu au avut și nici nu au curajul să facă acest lucru, pentru că „gaura neagră transnistreană” e o adevărată mină de aur pentru unii din ei.

T.: Care filieră de soluționare a problemei transnistrene credeți că e mai eficientă: guvernamentală sau prezidențială?

V.C.: Cea mai eficientă ar trebui să fie filiera statală, ce îmbină toate ramurile puterii plus societatea civilă. Din păcate, anume această filieră lipsește cu desăvârșire. În prezent, instituțiile statale se ocupă doar nominal de soluționarea transnistreană, în realitate deciziile majore se iau la nivelul grupărilor oligarhice de la Chișinău și Tiraspol. Cu regret, Misiunea OSCE de la Chișinău încurajează și susține aceasta stare de fapt.

T.: Președintele Dodon declara anterior că după alegerile parlamentare ar putea apărea premise reale pentru soluționarea problemei transnistrene. Pe cât de posibil este acest lucru?

V.C.: Premisa cheie pentru soluționarea problemei transnistrene în conformitate cu interesele supreme ale statului R. Moldova, este retragerea imediată și necondiționată a trupelor ruse din regiune. Mă îndoiesc că lucrul acesta se va întâmpla în curând, mai ales cu un șef de stat care este exponentul intereselor ruse în R. Moldova.

T.: La ce să ne așteptăm de la Președinția italiană în OSCE care e în curs de desfășurare?

V.C.: Vom asista la implementarea „măsurilor de încredere” convenite la Berlin, Viena și Roma, care, în realitate, creează premise pentru (con)federalizarea R. Moldova.

T.: Cum explicați că în ultimul an s-a reușit soluționarea unor probleme între cele două maluri ale Nistrului (diplomele de studii din Transnistria, pământurile fermierilor din Dubăsari, podul Gura Bâcului – Bâcioc)?

V.C.: Aceste „soluționări” sunt partea vizibila a „progreselor”, mai interesantă și elocventa ar fi să cunoaștem partea invizibilă a înțelegerilor convenite la nivelul grupurilor oligarhice de la Chișinău și Tiraspol în domenii precum energia electrică, comunicații telefonice, comerț internațional, transport internațional, metalurgie, etc… Anume aceste înțelegeri tenebre ne pot ajuta sa înțelegem ce se întâmpla cu adevărat în așa-zisul „proces de soluționare transnistreană”.

T.: Credeți că sunt posibile noi progrese în soluționarea problemelor cu care se confruntă locuitorii celor două maluri ale Nistrului?

V.C.: „Progrese” sunt posibile, însă, trebuie să ne întrebăm în ce măsură aceste “realizări” vor fi în concordanță cu obiectivul nostru de reintegrare a țării, astfel încât sa construim un stat unit și funcțional. Din punctul meu de vedete, ultimele “realizări” sunt, mai degrabă, bune pentru PR în capitalele europene. În realitate, însă, ele reorientează politica Chișinăului de la reintegrare la (con)federalizare, iar acest lucru contravine Legii din 22 Iulie 2005 cu privire la prevederile de bază ale statutului juridic special al localităţilor din stânga Nistrului (Transnistria).

T.: Care ar trebui să fie contextul internațional cel mai favorabil pentru soluționarea problemei transnistrene?

V.C.: Contextul favorabil ar include o UE puternică care vorbește cu o singură voce pe arena internațională; o Alianță Trans-atlantică de nezdruncinat; o Ucraina integrată în NATO și pe cale să adere la UE; o Moldova cu statut de candidat la UE; o Rusie angajată pe calea democrației liberale și al parteneriatului strategic cu UE, etc.. Din păcate, acum un astfel de context este din domeniul fantasticului și, foarte probabil, că nu vom avea ceva asemănător foarte curând… Dimpotrivă, cu o Rusie în resurecție imperială, o UE zdruncinată, tot mai des, de crize și fronde interne, și o Alianță Trans-atlantică zguduită de  incertitudinea americană,  contextul internațional va fi tot mai prost pentru soluționarea problemei transnistrene în concordanță cu interesele noastre naționale. Iată de ce, este nevoie, mai mult ca niciodată, să punem la punct o politică de stat pe termen lung bine gândită și să evităm improvizațiile și elucubrațiile PR.

T.: Vă mulțumim!

Andriana Cheptine

Sondaj

  • Ce aşteptări aveţi în primul rând de la noul primar al capitalei?

    View Results

    Se încarcă ... Se încarcă ...
Politica online