[ X ]
Important6 Februarie 2018 07:00

(INTERVIU) Andrian Candu: Nu voi admite lupte politice în Legislativ pentru obținerea dividendelor electorale

În cadrul unui interviu acordat portalului TRIBUNA, președintele Parlamentului, Andrian Candu a vorbit despre prioritățile din noua sesiune parlamentară, pe ce piloni va fi construită în continuare relația dintre Legislativ și Executiv, cooperarea cu opoziția, dacă admite unele modificări la legislația electorală în noua sesiune, dar și despre alte aspecte importante.

T.: Dle. Președinte, ce priorități va avea Parlamentul în noua sesiune parlamentară, care începe în scurt timp?

A.C.: Prioritățile guvernării sunt setate în baza angajamentelor asumate prin Acordul de Asociere cu Uniunea Europeană, fiindcă implementarea acestuia și integrarea în spațiul comunitar este prioritatea #1 a actualei guvernări. Modelul european de dezvoltare este ceea ce așteaptă oamenii de la noi. Din acest motiv am decis să promovăm schimbarea legii supreme și introducerea vectorului european în Constituție ca obiectiv strategic de dezvoltare a țării.

Un cadru previzibil și favorabil pentru dezvoltarea mediului de afaceri, un sistem social incluziv și echitabil sunt obiective care rămân în topul agendei noastre. Am promovat în sesiunea precedentă proiecte sociale importante cum este Prima casă, tichetele de masă și acum trebuie să ne asigurăm că aceste legi sunt aplicate și oamenii pot beneficia de noile facilități.

Iată de ce, din acest an vom aduce controlul parlamentar la un nivel calitativ nou. Urmează să fortificăm această dimensiune a activității noastre, deoarece suntem la etapa la care calitatea legilor adoptate este o prioritate. Avem nevoie ca normele legislative să funcționeze. În context, introducem un mecanism nou, numit analiza ex-post, care presupune măsurarea laturii juridice, dar și impactul legii. Vom consulta lista legilor pe care le vom supune acestei analize, deoarece urmează să fie, la nivel de Comisie, organizate inclusiv sondaje pe diferite grupuri țintă pentru a vedea percepția și impactul pe care le-a produs în timp legea.  Pentru un control ex-post, o lege trebuie să fie în vigoare cel puțin 3 ani.

Suntem în proces de elaborare a unui Cod al Parlamentului, care ar include şi o parte importantă ce ţine de etica deputaţilor, pentru a-i face pe deputați mai responsabili. De asemenea, am început consultările pentru realizarea reformei Secretariatului Parlamentului care va duce la creșterea eficienței și randamentului, reducerea numărului de angajați și a cheltuielilor din bani publici.

T.: Pe ce piloni va fi construită în continuare relația dintre Parlament și Guvern?

A.C.: Pe aceiași. Din 2016 ne-am sincronizat acțiunile astfel încât să aducem oamenilor schimbările așteptate. Guvernul Filip are toată susținerea coaliției majoritare. Vom continua în aceeași manieră. Tradițional fiecărui început de sesiune, organizăm o ședință comună Parlament – Guvern, în cadrul căreia trecem în revistă lucrurile făcute, la ce capitole șchiopătăm și trebuie să accelerăm tempoul, dar și setăm prioritățile reieșind din Planul Național de Acțiuni pentru implementarea Acordului de Asociere, Acordului de asistență macrofinanciară și prioritățile guvernării în materie de reforme. O astfel de ședință este programată pentru săptămâna viitoare.

T.: Ați putea deschide parantezele referitor la ce subiecte importante ce vizează cooperarea cu UE se vor regăsi pe agenda Parlamentului?

A.C.: Relația cu Uniunea Europeană în continuare se va baza pe pragmatism, pe strategia „more for more”, adică mai mult pentru mai mult. Ne așteptăm la o intensificare a relațiilor, luând în considerare că a fost semnat Acordul de asistenţă macro-financiară în valoare de 100 de milioane de euro. Ne-am luat angajamente pe care, așa cum deja am obișnuit partenerii externi și oamenii din țară, le onorăm, astfel ca țara să beneficieze de cea mai bună expertiză şi experienţă a statelor UE și de suport financiar.

T.: Când se planifică adoptarea Declarației Parlamentului ca reacție la poziția exprimată de Duma de Stat a Rusiei? Planificați și alte acțiuni pe linie parlamentară care ar viza relațiile moldo-ruse?

A.C.: Subiectul urmează să fie discutat la una dintre ședințele Biroului Permanent și tot atunci vom decide când proiectul va fi dezbătut în plen.

Am spus-o și anterior, când domnul Rogozin a fost declarat persona non-grata, nu mai acceptăm atitudini ofensatoare, intervenții abuzive și nerespectarea suveranității statului nostru. Noi în continuare vom depune eforturi pentru a avea o relație bazată pe pragmatism, colaborare la nivel de stat, instituții. Mi-e teamă însă că, din cauza proceselor electorale, lucrurile vor rămâne cel puţin aşa cum sunt astăzi, mai ales că actuala putere de la Kremlin optează pentru relații cu un singur partid, și nu cu statul Republica Moldova în beneficiul cetățenilor noștri.

T.: Vor figura pe agenda Parlamentului și subiecte ce țin de reglementarea problemei transnistrene?

A.C.: Vom munci în continuare pentru a asigura respectarea tuturor drepturilor cetățenilor care locuiesc în stânga Nistrului. Totodată, vom continua colaborarea cu Ucraina pentru a extinde numărul punctelor de control pe frontiera de Est. Este foarte important să ne controlăm toate hotarele pentru a pune capăt ilegalităților.

T.: Cum vedeți în continuare activitatea grupului de lucru constituit de reprezentanți legislativelor de la Chișinău și Comrat?

A.C.: Acest Grup de lucru, condus acum de vicepreședintele Parlamentului, Vladimir Vitiuc, a fost creat întocmai pentru asigurarea, în cadrul normelor constituționale, a funcționalității unității teritoriale autonome Găgăuzia şi a prevederilor legislative ale țării în raport cu statutul special al UTA Găgăuzia. Este un instrument necesar de dialog și comunicare cu autoritățile de la Comrat pe platforma parlamentară. Au fost identificate foarte multe soluții care doar pe o așa platformă e posibil de a fi găsite. Doresc să vă dau un exemplu – peste 30 de decizii au fost luate de Grupul de lucru, cuprinzând aspecte social-economice, cum ar fi utilizarea mijloacelor ecologice din Fondul Ecologic Național pentru UTA Găgăuzia, din Fondul rutier, dezbaterea Planului de dezvoltare a UTA Găgăuzia, din domeniul justiției, media, crearea Oficiului de dezvoltare regională UTA Găgăuzia. Toate deciziile au fost luate într-o manieră echilibrată. Grupul a elaborat și proiecte de legi ce ar modifica legislația națională curentă. Aici lucrăm cu o echipă de experți ai unei prestigioase organizații internaționale – Crisis Management Initiative (CMI), cu sediul la Helsinki și cu oficii la Bruxelles și Viena. Cu ajutorul acestei organizații, încercăm să identificăm cele mai bune soluții care au fost aplicate în alte autonomii precum Tirolul de Sud din Italia sau alte autonomii funcționale și să le transformăm în proiecte legislative. Un singur lucru pot menționa cu fermitate: Găgăuzia este Moldova și nimeni nu pune la îndoială acest aspect. Discutăm procese de integrare socială cu protejarea elementelor distincte culturale și lingvistice.

Vom milita în continuare pentru incluziunea în proiectele de modernizare a țării, fie că vorbim aici de Găgăuzia, fie că vorbim de o altă regiune a Moldovei unde ar trăi populație minoritară compact. Doar o țară unită poate prospera. Nu vom admite divizarea societății pe criterii politice, etnice, de limbă, cultură.

T.: Cum vedeți cooperarea cu opoziția în noua sesiune parlamentară?

A.C.: Este un an electoral și din această cauză, tradițional, opoziția va încerca să se promoveze ori de câte ori va avea ocazia sau chiar fără ocazie. În calitate de Președinte de Parlament nu voi admite lupte politice în Legislativ pentru obținerea dividendelor electorale. Aici venim ca să muncim, suntem plătiți din banii publici ca să asigurăm un cadru legislativ bun, pentru ca fiecare locuitor al Moldovei să aibă o viață decentă și un trai european aici, acasă.

T.: Admiteți unele modificări la legislația electorală în noua sesiune, așa cum cer unele forțe de opoziție?

A.C.: Premise pentru modificări la legislația electorală sunt în continuu. Acesta este un proces ce are o dinamică și trebuie ajustate elementele cheie, pentru desfășurarea procesului electoral la cele mai înalte standarde identificate de experți în domeniu. Avem însă și o limitare stabilită de către organizațiile internaționale specializate în domeniul electoral, cum este Comisia de la Veneția și OSCE. Anume cu un an înainte de alegeri, nu se admit modificări electorale, pentru a nu schimba „regulile jocului în timpul jocului”. Scrutinul parlamentar urmează să aibă loc spre sfârșitul lunii noiembrie, fiindcă atunci expiră mandatul actualului Legislativ. Partidele de opoziție, la care faceți referință, cunosc acest lucru, doar că, probabil, nu au ieșit încă din criza de idei pentru a câștiga simpatia alegătorilor. Le-am sugerat, încă anul trecut, să desemneze un reprezentant al opoziției, care să se implice, cu adevărat, în soluționarea problemelor și îmbunătățirea vieții cetățenilor. Regretabil, deoarece cetățenii Republicii Moldova merită mai mult, inclusiv și cei ce astăzi mai continuă să îi simpatizeze, însă numărul lor scade, deoarece discursuri bazate pe ură și lipsă de idei motivaționale le micșorează numărul de susținători.

T.: Vă mulțumim!

Andriana Cheptine

Sondaj

  • Care instituţie de stat este cea mai coruptă? 

    View Results

    Se încarcă ... Se încarcă ...
Politica online