[ X ]
Important7 Septembrie 2017 14:00

(INTERVIU) Artur Gurău: „Combinația de succes pentru viitoarele alegeri va fi online-ul și ziarul”

În cadrul unui interviu acordat portalului TRIBUNA, fondatorul „Granat” și consultantul în comunicare online, Artur Gurău a vorbit despre posibilitățile oferite de internet în cadrul unei campanii electorale, despre ce procent din activitatea unui politician trebuie să o prezinte activitatea pe internet pentru eficienţă maximă, riscurile și beneficiile politicienilor în lumea virtuală, dar și despre alte aspecte importante.

T.: În ultimul timp politicienii apelează din ce în ce mai mult la Internet, în special la rețelele de socializare, pentru atingerea scopurilor politice pe care le au. Ce rol credeţi că a ajuns să joace internetul în politica moldovenească?

A.G.: Acum, după ce s-a modificat sistemul electoral și avem unul mixt, importanța rețelelor sociale o să fie și mai mare. Ponderea internetului crește în raport cu televizorul și aici apare și o altă întrebare cu privire la investițiile care se fac în tv vs Online. Acum, chiar dacă discrepanța aceasta nu este foarte mare, discrepanța de bugete este extraordinar de mare, astfel foarte multă lume încearcă să ajungă la tv și aceasta costă foarte scump, pe când prin intermediul online-lui, poți cu un buget relativ mic să obții rezultate mult mai bune decât cele pe care le obții la tv. De altfel, în politică trebuie mereu să fii în contact cu cetățenii și de obicei nu-ți ajunge timp pentru întâlniri, iar dacă automatizezi anumite procese și ai o strategie bine punctată privind folosirea social media, atunci poți să urmărești un indicator de performanță în fiecare lună. Din păcate, foarte puține persoane au o strategie social media, iar ca să valorifici potențialul pe care îl oferă rețelele sociale, trebuie să ai o abordare strategică și să planifici anumite rezultate pe o perioadă de timp.

T.: În ce măsură posibilităţile oferite de internet pot substitui metodele de lucru clasice ale politicienilor?

A.G.: În mod special pentru cei cu resurse limitate, online-ul oferă niște posibilități majore de a obține rezultate foarte rapid, ceea ce s-a văzut inclusiv în campania prezidențială precedentă. Dacă ne uităm la campania PAS-ului și a Maiei Sandu, care nu a avut partid, structuri în teritoriu, televiziune, buget, totuși, într-o perioadă extrem de scurtă, ea acum a devenit politicianul nr. 1 pe facebook. Mai este un alt aspect aici – nu e posibil tot de promovat pe social media, fiindcă aici contează foarte mult ca politicianul să fie plăcut și primit de oameni. Dacă politicianul este acceptat social, capătă un element de viralitate, iar dacă aceasta nu este plăcut – nu crește atât de mult. De exemplu, Vladimir Plahotniuc sau Igor Dodon – ei investesc foarte mulți bani în promovare și anume în publicitate plătită, însă oricum ei nu reușesc să treacă de anumite praguri. Un alt exemplu ar fi Renato Usatîi, care are acea parte de acceptare socială și investiție suplimentară, astfel una pe alta se completează.

Ținând cont de situația medie din țară, la momentul actual eu nu cred că mai are rost ca un politician să se axeze pe tv. În primul rând pentru că tv-ul este scump și de cele mai multe ori este văzut promovând interesele cuiva, deși Televiziunea Publică ar merita atenție. Cu un buget foarte compact pe online, poți să obții rezultate extraordinar de bune și poți crește doar în câteva luni. Nici un alt canal din Moldova nu oferă o astfel de posibilitate. Când vorbim de online, trebuie să ne uităm la mai multe componente, de exemplu partea video este cea mai importantă la momentul actual. În online trebuie să ții cont de două aspecte: de conținut și de distribuție. La capitolul conținut, eu recomand să fie cât mai mult video autentic din partea politicienilor, iar la capitolul distribuție, noi trebuie să luăm în considerare care sunt cele mai importante site-uri din Moldova, iar aici în primul rând sunt rețelele sociale, site-urile de știri și lucrul cu influencerii.

T.: Ce proporţie sau ce procent din activitatea unui politician trebuie să o prezinte activitatea pe internet pentru eficienţă maximă?

A.G.: Doresc să ne referim la două posibile scenarii. Primul ar fi un politician existent, care este deja în Guvern sau Parlament. Astfel, el ar trebui să se ocupe cu partea de documentare. Politicianul nu trebuie să lanseze scrisori lui Ștefan cel Mare, ci să arate activitatea lui, pentru aceasta este foarte important să ai o persoană în echipă, care se va ocupa de acest lucru mai mult tehnic. Această persoană responsabilă, zilnic sau săptămânal, cooperează cu politicianul pentru a oferi răspunsuri sau mesaje cetățenilor. Politicianul trebuie să petreacă mai puțin timp online pentru a întreprinde lucruri mai importante.

A doua ipostază este a unui candidat politic care vrea să câștige alegerile. Aici obiectivul este diferit, nu este de a oferi transparenţă pentru ceea ce face, dar pentru a-și mări publicul. Respectiv, el trebuie să-și crească profilul, să-și promoveze ideile, să aibă cât mai multe interacțiuni cu oamenii și iată aici online-ul are o importanță nemaipomenită. Mai mult din 50 la sută din timp poți să-l economisești datorită internetului.

Noi vedem foarte des că foarte mulți dintre politicieni preferă să nu facă o conferință de presă, dar să scrie o postare, ceea ce nu mi se pare sincer și eficient, pentru că, atunci când scrii un text, nu se văd emoțiile și reacțiile. Cea mai bună soluție ar fi să faci o conferință de presă și după aceasta să selectezi secvenţe video cu cele mai importante momente de la conferință și să le plasezi pe online.

T.: Prezenţa politicienilor în lumea virtuală prezintă doar beneficii sau şi riscuri? Care ar fi acestea?

A.G.: Prezența politicienilor pe internet prezintă mai mult beneficii, decât riscuri. Unele beneficii ar fi vizibilitatea, crearea propriul canal de comunicare la fel prezintă un beneficiu, fiindcă politicianul nu este dependent de alte canale, fiind propriul stăpân. Un alt avantaj maxim ar fi contactul direct cu cetățeanul, ceea ce contează mult mai mult, pentru că trebuie să-și ajusteze mesajul în funcţie de publicul cu care se comunică. Un politician trebuie să aibă pentru tineri anumite mesaje și pentru bătrâni – altele, iar online-ul permite să faci aceasta. Cel mai mare risc ar fi că politicianul poate spune prea multe pe internet sau, un exemplu produs recent – buchiile lui Igor Dodon.

T.: Ce politicieni/partide din Moldova folosesc cel mai eficient modalităţile de promovare oferite de internet?

A.G.: Sunt politicieni care folosesc foarte mult internetul, dar nu neapărat toți eficient. Multă lume investește bani în online, însă o fac aiurea. Conform calculelor mele, o campanie de comunicare online nu trebuie să coste mai mult de 2000 de dolari pe lună, tot ce trece de această sumă, reprezintă o ineficiență. Pe de altă parte sunt politicieni care se promovează organic, ei fac anumite eforturi, iar oamenii îi ajută ca acel mesaj să ajungă la un alt număr mult mai mare de cetățeni. Din punct de vedere al eficienței, aș remarca două persoane: Renato Usatîi și Maia Sandu. Ei sunt politicienii care folosesc acum live-urile, iar acest lucru la moment lucrează cel mai bine pe online.

T.: Ce rol are internetul în ceea ce se numeşte PR negru în Moldova?

A.G.: Mai periculos decât PR-ul negru în Moldova sunt știrile false, care sunt tot de fapt o formă de PR negru. Aceasta este o problemă, care necesită eforturi atât din partea oamenilor legii, cât și a jurnaliștilor, fiindcă s-a arătat la nivel internațional că anumite informații false reprezintă o amenințare la adresa securității, iar aici fac referință la istoria cu cei 30 de mii de sirieni. În acest sens eu nu am văzut o acțiune a autorităților pentru a infirma această declarație.

T.: Ce rol credeţi că va juca internetul în viitoarea campanie a alegerilor parlamentare?

A.G.: În viitoarea campanie electorală internetul va juca cel mai important rol, mai important ca tv-ul. În primul rând pentru că este un fel de liberalizare a pieței de atenție, deja piața de atenție nu va fi concentrată pe Chișinău, dar va fi distribuită pe întreg teritoriul Republicii Moldova. Mie îmi este interesant cum vor avea loc dezbaterile în viitoarea campanie electorală, nu mi se pare rezonabil să faci aceste dezbateri doar pentru Căușeni la Televiziunea Publică. Noi vorbim despre un raion și o televiziunea cu audiență națională. Pe de altă parte, trebuie să oferi timp de emisie pentru acești candidați. Acest fapt va contribui și mai rapid la creşterea importanței online-ului, pentru că doar online-ul îți permite să-ți construiești campania pe o singură circumscripție. De fapt, combinația de succes pentru viitoarele alegeri va fi online-ul și ziarul.

Vor câștiga următoarele alegeri acei politicieni care vor fi nu doar conștienți de rolul primordial al internetului, dar care vor ști să-l utilizeze corect. Candidații electorali și politicienii care își vor construi corect strategiile, vor avea cel mai mult de câștigat. Sistemul electoral mixt, combinat cu anumite metode eficiente de promovare online, poate să aducă foarte multe surprize și nume noi în politica moldovenească.

Mihaela Conovali

Sondaj

  • Ce evenimente politice credeţi că vor marca toamna anului 2017?

    View Results

    Se încarcă ... Se încarcă ...
Politica online