[ X ]
[ X ]
[ X ]
Important20 Decembrie 2019 07:00

(INTERVIU) Ion Ceban: Avem nevoie de specialiști pentru modernizarea Chișinăului și vom investi în formarea lor

În cadrul unui interviu pentru TRIBUNA, Ion Ceban, Primarul capitalei, a vorbit despre rezultatele din prima lună în funcţia de Primar, despre priorităţi, echipă, acţiunile ce vor fi întreprinse în perioada imediat următoare etc.           

T: Dle primar general, bună ziua și vă mulțumesc că ați găsit timp pentru discuția noastră.

I.C.: Bună ziua! O fac cu plăcere și mă bucur că există interes față de activitatea Primăriei.

T: Cum ați califica prima lună în calitate de primar?

I.C.: Sper că nu va așteptați la anunțuri țipătoare. „Artificiile” nu sunt specialitatea mea. A fost o lună plină de lucru, de analiză a problemelor, de prioritizare, de calculare a costurilor și apreciere a posibilităților.

Cu toate că am cunoscut primăria bine din perspectiva disfuncțiilor și deficiturilor, am fost totuși surprins de unele lucruri. M-a surprins nivelul dezorganizării structurilor Primăriei, dar nu m-a speriat. Împreună cu echipa viceprimarilor și consilierilor, am început să reglăm funcționalitatea structurii. Suntem în plin proces de regândire a proceselor și identificare a căilor de eficientizare a proceselor. Propun să revenim la acest subiect peste 40 or 50 de zile, când voi fi gata să fac o prezentare a schimbărilor produse de noi și efectelor obținute.

T: Domnule primar, cum s-au schimbat prioritățile Dvs. după ce ați intrat în biroul primarului de Chișinău?

I.C.: Prioritățile nu s-au schimbat, dar au apărut completări esențiale.

Modernizarea Chișinăului poate fi realizată numai cu o echipă de specialiști bine pregătiți. Avem nevoie de oameni capabili să elaboreze proiecte și să administreze implementarea lor. Deci, primul pas care trebuie să-l facem este investiția în echipa de funcționari ai Primăriei. Trebuie să le oferim colegilor oportunitatea de a învăţa de la oamenii care au implementat deja proiecte de modernizare – nu e cazul să „inventăm bicicleta” odată ce lumea are demult soluții avansate pentru problemele noastre. Avem nevoie de specialiști și vom investi în formarea lor. Voi conveni cu omologii din Moscova, din București, din Kiev, și voi discuta și cu primarii altor orașe dezvoltate, despre transferul de experiență de la ei la Chișinău. Transferul va fi realizat prin instruirea echipei noastre cum să elaboreze și să implementeze proiecte mari. Cum să gestioneze proiecte de construcție a drumurilor, or implementarea a soluțiilor inteligente de gestionare a traficului rutier, or modernizarea și organizarea transportului public și altele.

T: Echipa construită de Dvs. a trezit multe polemici. Cum aţi ales oamenii?

I.C.: Nu am avut scopul să trezesc polemici. Alegerea oamenilor o fac după criterii, care le cred importante. Am căutat oameni care vor să se implice, oameni deschiși să înveţe și care nu se sperie de probleme. M-am ferit de simulanți și superficiali.

Când faci miza pe cineva oricum există posibilitatea să greșești, dar în cazul în care oamenii sunt dedicați și dispuși să învețe, urmările unei posibile greșeli sunt mult mai mici.

Cred deplin în buna intenție a colegilor mei și sunt sigur că își doresc ca și mine să determinăm schimbarea Chișinăului.

În campanie am vorbit despre problemele care amenință viitorul Chișinăului și a Moldovei – plecarea oamenilor și dezbinarea socială. Aceste probleme pot fi tratate numai cu progrese reale în îmbunătățirea condițiilor de trai și creșterea bunăstării oamenilor.

Echipa la care vă referiți are misiunea să determine progresele, despre care vorbesc.

T: Ce acțiuni concrete veți întreprinde în perioada următoare, care le vor simți locuitorii Chișinăului?

I.C.: Toate deciziile, care noi le luam azi, și acțiunile ce le întreprindem, sunt calculate și vor genera efecte concrete. Unele mai devreme, altele mai târziu – dar absolut toate deciziile sunt legate de modernizarea municipiului Chișinău și creșterea bunăstării oamenilor.

Acum sistematizăm activitatea direcțiilor generale. Sunt structuri foarte mari, cu un nivel impresionant de dezorganizare. Dezorganizarea atrage consum irațional de timp și bani. Acum colectăm datele, revedem și procedurile. În rezultat vom eficientiza cheltuielile financiare și consumul resurselor umane. Urmărim scopul să îmbunătățim toate serviciile și să simplificăm accesul la ele. Bunăoară, ne propunem ca toate serviciile municipale să fie incluse într-o singură factură și apoi să deschidem oportunitatea de achitare on-line. Tot acum examinăm organizarea unui număr unic de contact pentru orice problemă din domeniul gospodăriei locativ-comunale. Am moștenit un ghem de întreprinderi municipale în gospodăria locativă, pline de datorii și absolut ineficiente, care parazitează pe spatele Primăriei și locuitorilor municipiului. Acum colegii mei planifică cum dezlegăm acel ghem și cum eficientizăm consumul banilor locuitorilor și a municipiului.

T: Mai păstrați entuziasmul din campanie, domnule Primar?

I.C.: Dorința de a schimba Chișinăul și încrederea că pot face asta e aceeaşi. A apărut răspunderea, care o simt permanent. Cred că toți avem nevoie de încredere în ziua de mâine și de înțelegere că numai noi putem face acest viitor mai bun.

T: Domnule primar, păstrăm încrederea, dar așteptăm rezultate de la Primărie.

I.C.: De acord. Primăria le va produce şi țineți cont că la Primărie tot sunt chișinăuieni. Deci, oricum împreună construim Chișinăul.

Cristina Pendea

Sondaj

  • Ce partid ar fi avantajat de eventuale alegeri parlamentare anticipate?

    View Results

    Loading ... Loading ...