[ X ]
Important6 Iulie 2019 14:00

(INTERVIU) Dionis Cenușă: Cel mai degrabă, partidele de la guvernare își vor măsura puterea la alegerile locale, care vor lăsa anumite amprente

În cadrul unui interviu acordat portalului TRIBUNA, politologul Dionis Cenușă a vorbit despre mișcările politice din Republica Moldova din luna iunie, în ce măsură se va resimți influența factorului extern în actuala guvernare, cum caracterizează componența Guvernului Sandu, care ar fi rezultatul unor eventuale alegeri parlamentare anticipate, dar și despre alte subiecte importante.

T.: Dle. Cenușă, cum calificați mișcările politice din RM din luna iunie?

D.C.: Dinamica politică din luna iunie a fost net superioară oricărui alt proces politic derulat, începând cu anul 2014. În pofida manipulării îndelungate a regulilor de joc de către Partidul Democrat, procesele politice naționale au început să se normalizeze, odată cu preluarea puterii de către coaliția PSRM-ACUM. Publicul de acasă și actorii externi sunt țintiți mai degrabă pe viteza cu care deoligarhizarea promisă de către Blocul ACUM este desfășurată. În intenția de a demonstra un alt stil de guvernare decât precedenta guvernare, Guvernul Maiei Sandu și majoritatea parlamentară pun accent pe demonstrarea în practică a principiului de transparență și răspundere publică. Acest lucru explică sporirea interacțiunii între guvernanți și instituțiile media și societatea civilă, a cărei revitalizare răspunde necesității de a restabili încrederea publică în instituții. Mai mult decât atât, noua guvernare menține o disciplină, practic, exemplară în ceea ce privește subiectele puse pe agendă. Astfel, sunt excluse dosarele ce pot afecta echilibrul din interiorul coaliției, precum gestionarea factorului rusesc, iar numărul criticilor în interiorul coaliției se menține deocamdată la un nivel foarte redus.

T.: În ce măsură vi se par justificate afirmațiile că, actuala coaliție de guvernare a fost inspirată de occidentali și Rusia?

D.C.: Situațiile de criză politică, când schimbările au loc rapid, iar nuanțele se pierd în spatele imaginii generale, simplifică producția de mituri politice. Acest lucru explică opinia, răspândită larg în societate, despre faptul că ar fi existat o cauzalitate directă între decizia PSRM și ACUM de a crea o coaliție și influența Rusiei și a Occidentului. În realitate, procese politice din iunie 2019 necesită nuanțare pentru a elimina impreciziile.

Astfel, în faza inițială aprofundării crizei politice și constituționale dintre 7-15 iunie, forțele occidentale nu au exclus pe niciun moment faptul că ACUM nu trebuie să creeze o coaliție cu PDM. Refuzul de a nu accepta asemenea aranjamente le revine celor din Blocul ACUM. Totodată, unicul protagonist deschis al unei coaliții dintre socialiști și ACUM a fost Rusia, care s-a opus cu vehemență menținerii PDM la guvernare. Cu toate acestea, socialiștii au purtat trei luni de negocieri cu democrații, practic până pe 6 iunie. Fapt ce ne dovedește că Moscova nu a încercat deloc să rupă dialogul dintre Președintele Igor Dodon și Vladimir Plahotniuc, ci din contra – făcea joc dublu. Pe de o parte, îi critica pe democrați, iar pe de altă parte, le permitea socialiștilor să creeze așteptări în rândul PDM că o coaliție ar fi posibilă în cele din urmă.

O situație nuanțată poate fi depistată, de asemenea, la depășirea crizei politice. Or, Rusia a fost primul actor extern care a susținut pe larg coaliția PSRM-ACUM, deoarece elimina din joc democrații și consolida pozițiile socialiștilor, iar indirect și rolul Rusiei. UE, SUA și alții au lansat un sprijin univoc față de noul guvern și majoritatea parlamentară, după Rusia. Actorii occidentali au pus accentul pe dialogul dintre forțele interne, cu intenția de a nu destabiliza starea lucrurilor. Pozițiile SUA și ale României în interiorul UE au fost însă cruciale în determinarea PDM și a lui Plahotniuc să transfere puterea politică.

Prin urmare, actorii externi au influențat comportamentul partidelor politice, dar nicidecum nu au creionat formatul în care coaliția PSRM-ACUM s-a produs.

T.: În opinia dvs., în ce măsură se va resimți influența factorului extern în actuala guvernare a RM?

D.C.: Accentul pe integrarea europeană și realizarea Acordului de Asociere va păstra o prezență masivă a factorului extern, prin intermediul interacțiunii cu UE, dar și Rusia. În paralel, consensul dintre PSRM și ACUM în direcția estică deschide ușa pentru o restabilire treptată a relațiilor cu Rusia. Pe de o parte, noua coaliție îl scoate din izolare, cel puțin parțial, pe Igor Dodon, care va comunica mai activ cu actorii europeni. Iar coalizarea cu PSRM, pe de altă parte, oferă Blocului ACUM posibilitatea de a relaționa cu Rusia în domeniul economic. Oricum, particularitățile geopolitice inerente partenerilor de coaliție – PSRM și ACUM – nu le permite acestora să îmbrățișeze în mod exhaustiv Estul sau Vestul. De aceea, implementarea Acordului de Asociere va avea loc concomitent cu intensificarea dialogului, inclusiv politic, cu Moscova.

T.: Cum ați caracteriza componența Guvernului Sandu?

D.C.: Noul Guvern este cel mai tânăr ca medie vârstă și cel mai echilibrat din perspectiva egalități de gen în istoria politică a țării. La aceasta se mai adaugă reprezentarea diasporei, care constituie practic 1/3 din Cabinetul de miniștri. Guvernul este dinamic și dispune de cunoștințe sectoriale, dar nu în totalitate cunoaște toate aspectele legate de funcționarea mașinăriei de stat. Totuși, această lacună poate fi interpretată ca și avantaj, deoarece persoanele nu aparțin sistemului și, respectiv, dispun de integritate și încredere pentru a introduce și desfășura reforme.

T.: Ce priorități ar trebui să aibă coaliția PSRM–ACUM?

D.C.: Prioritățile deja trasate de către guvernare cu privire la dezoligarhizare sunt  suficiente. Deși, acestea nu trebuie în niciun caz să se rezume strict la lichidarea moștenirii oligarhice ale lui Vladimir Plahotniuc. Schimbările demarate de către guvernare ar trebui să vizeze prevenirea și contracararea oricărei influențe maligne din partea grupurilor oligarhice, active în Moldova în prezent și în viitor. Focusarea doar pe schemele legate de Plahotniuc și democrați poate îngusta impactul politicilor anti-oligarhice implementate de către coaliția de guvernare.

T.: Cum considerați – această coaliție va fi una de durată sau alegerile anticipate, totuși, vor avea loc în viitorul apropiat?

D.C.: Durata de viață a actualei coaliții va depinde de profunzimea reformelor inițiate, deoarece interesele reprezentanților PSRM vor fi atinse mai devreme sau mai târziu – legăturile cu companiile offshore, voturile migranților moldoveni etc. Nu trebuie, însă, să excludem faptul că interesele unor membri ai ACUM ar putea coincide cu cele urmărite de socialiști. De asemenea, renunțarea definitivă sau, cel puțin, parțială la contradicțiile geopolitice va spori trăinicia coaliției. Dialogul cu NATO, pe de o parte, și reprezentarea Moldovei de către Igor Dodon în Uniunea Economică Euroasiatică, vor demonstra dacă barierele geopolitice pot fi depășite sau nu. În orice caz, coaliția arată semne că poate supraviețui în continuare, cel puțin până la alegerile locale din octombrie 2019.

T.: În opinia dvs., care va fi soarta PDM fără Vlad Plahotniuc în frunte?

D.C.: PDM fără un lider puternic este sortit dispariției. De aceea, oricine care va fi prelua șefia partidului va trebui fie să schimbe radical stilul de guvernare internă sau să-l păstreze pe cel vechi, care nu este fezabil fără acces la resursele publice centrale. Din aceste considerente, ideea transformării PDM în partid socialist de tip european nu este suficientă. Cel mai degrabă, acesta ar putea să aleagă să întinerească șefia, avându-i însă în spate pe aceeași lideri vechi, inclusiv pe Plahotniuc.

T.: Alegerile locale generale au fost stabilite pentru data de 20 octombrie curent. Cum credeți că se vor răsfrânge ultimele schimbări de pe arena politică asupra rezultatelor acestor alegeri?

D.C.: Pierderea pârghiilor asupra resurselor publice centrale va clătina reprezentanța locală a PDM. În acești timp, puterea de atracție a partidelor din coaliție, inclusiv revenirea lui Renato Usatîi, face probabil ca mulți foști votanți ai PDM să-și schimbe destinația votului. Este deocamdată neclar dacă vor avea de câștigat mai mult socialiștii sau componentele Blocului ACUM. În mod inevitabil, alegerile locale ar putea marca raportul de forțe între PAS și Platforma DA, care poate inflama sentimentele de rivalitate mai vechi. Totodată, vor fi scoase în evidență atuurile electorale ale lui Usatîi și cât de mult acesta poate capta votanții socialiștilor.

T.: Care ar fi rezultatul unor eventuale alegeri parlamentare anticipate?

D.C.: Deși alegerile anticipate erau prognozate în ultimele 4 luni, până la deznodământul politic din 7-15 iunie, probabilitatea acestora este mică în viitorul apropiat. În primul rând, noua guvernare are nevoie de finalizarea completărilor la Codul electoral. A doua sarcină este reanimarea instituțiilor, din care nu au plecat toate elementele fostului regim. Pe al treilea loc s-ar afla redresarea balanței bugetare, inclusiv prin accesarea asistenței externe. Deci, există prea multe urgențe, pentru a pune la cale sau a admite alegeri anticipate. Cel mai degrabă, partidele de la guvernare își vor măsura puterea la alegerile locale, care vor lăsa anumite amprente pe dispoziția în interiorul coaliției.

T.: În opinia dvs., cum va arăta RM peste 2 ani?

D.C.: Moldova poate fi într-o stare mai bună în 2 ani decât este acum, dacă niciun alt oligarh nu va fi lăsat să preia puterea. În realitate, imaginea țării va fi dictată de calitatea recuperării, consolidării și performanței instituțiilor. Evitarea crizelor politice este o precondiție pentru a atinge un succes minim. În orice situație, laitmotivul guvernării trebuie să rămână reformarea durabilă a justiției, competiției politice și economice și a instituțiilor ce marchează starea capitalului uman – educație, protecție socială, sănătate și ordine publică.

T.: Vă mulțumim.

Andriana Cheptine 

Sondaj

  • Ce evenimente ar putea marca anul politic 2020?

    View Results

    Loading ... Loading ...