[ X ]
Important25 Mai 2019 10:00

(INTERVIU) Ruslan Codreanu: Noi, toți funcționarii Primăriei, avem datoria de a lucra pentru oameni, de a fi în serviciul cetățenilor

În cadrul unui interviu acordat portalului TRIBUNA, primarul interimar al mun.Chişinău, Ruslan Codreanu, a vorbit despre activităţile din Primărie, în ce relaţii e cu CMC și cu pretorii, despre priorități, dacă urmează şi alte demisii, dacă va candida la Primăria mun. Chișinău la viitoarele alegeri locale, dar şi s-a referit la alte aspecte importante.

T.: Domnule Codreanu, în ultima perioadă, ați eliberat din funcție mai mulți responsabili din cadrul Primăriei. Prin ce se explică aceste demisii?

R.C.: Dezvoltarea orașului ține de noi toți. E nevoie să urmărim un obiectiv comun, indiferent de domeniul pe care îl avem. Lucrurile sunt foarte simple. Noi, toți funcționarii Primăriei, avem datoria de a lucra pentru oameni, de a fi în serviciul cetățenilor. Iar cei care au avut școala veche și nu au putut înțelege și respecta condițiile noi, ci au continuat să privească Primăria și funcțiile pe care le dețin doar din perspectiva de a mulge bani din bugetul public în interese proprii, au plecat. Și vor pleca toți cei care vor acționa în beneficiul lor.

Mai există însă și grupul celor care nu pot accepta că nu au ce căuta în sistem și au mers în instanță pentru a fi restabiliți în funcție. Și pentru că la noi cadrul legal este cum este, din păcate, nu putem scăpa ușor de astfel de funcționari. Dar, bineînțeles, nu vom restabili în funcții profitorii care au adus orașul în mocirla în care este acum.

Totodată, vreau să mulțumesc tuturor acelor angajați care fac lucruri frumoase pentru oraș.

T.: În ce relații sunteți cu CMC?

R.C.: De ani buni în Consiliul Municipal Chișinău nu există o majoritate bine închegată și  de asta este mai dificil să găsești consens. Chiar dacă în presă mă atacă cu declarații politice ostile și lansează critici nejustificate, foștii mei colegi din CMC susțin toate inițiativele mele. Asta pentru că abordez fiecare fracțiune și fiecare consilier în mod egal, fără să țin cont de culoarea politică.

Eu nu am negociat și nici nu negociez funcții, favoruri, terenuri și tot felul de bunuri. Singurul meu interes sunt proiectele bune pentru oraș, proiectele care vin să îmbunătățească viața copiilor, a tinerilor și a bătrânilor din Chișinău. Le mulțumesc colegilor pentru sprijin și sunt convins că vom colabora la fel și în continuare.

T.: Ați demarat o amplă campanie de înlocuire a inventarului vechi municipal cu cel nou. De unde banii?

R.C.: Nu mi-e frică să repet și să spun că noi vom avea un oraș al dezvoltării doar cu ajutorul oamenilor. Tocmai de aceea pentru mine este foarte important să motivez oamenii care muncesc și să le ofer cele mai bune condiții de lucru.

Pentru a le ușura munca angajaților, care la rândul lor să ofere servicii de calitate și într-un timp mai util, am pus un mare accent pe tehnologizare și pe procurarea tehnicii noi.

Am cumpărat aspiratoare de frunze pentru ca oamenii să nu mai umble cu grebla și cu pătura după ei. Angajații nu mai stau câte 3 zile în garaj să repare tractoarele, pentru că am procurat 29 de tractoare și basculante noi. Muncitorii care salubrizează stațiile de așteptare au primit 30 de suflante noi și 5 furgonete pentru transportarea gunoiului. Tot luna aceasta am cumpărat 50 de motocositoare noi pentru a le ușura munca angajaților care au grijă de spațiile verzi. Am cumpărat 10 utilaje noi pentru deszăpezirea trotuarelor.

Oamenii nu mai cară apă cu căldările pentru a uda florile din Grădina Publică ”Ștefan cel Mare”, pentru că acolo funcționează un sistem modern de irigare. Au fost achiziționate, de asemenea, 2 utilaje performante pentru îngrijirea și protecția plantelor.

Bugetul pentru anumite domenii a fost dublat în acest an. La sectorul de gospodărire anul trecut au fost la capitolul investiții în tehnică nouă 6,5 milioane de lei, iar în acest an am ajuns la 14 milioane. Pentru prima dată în ultimii 13 ani am alocat 80 de milioane de lei pentru autobuze noi, un lucru atât de necesar pentru toți. Anul trecut au fost cumpărate 12 autospeciale noi la Întreprinderea ”Autosalubritate”.

Toate aceste investiții sunt pentru a avea un oraș în care să ne placă să locuim, pentru ca lucrul să fie bine făcut, să dureze în timp spre folosul tuturor, cu costuri minime și eficiență maximă. Toate aceste investiții au fost făcute din bani publici, din banii cetățenilor. Și până acum erau în buget aceste resurse financiare, dar erau furați sau cheltuiți netransparent și din această cauză nu mai ajungeau pentru utilaje, pentru autobuze, pentru drumuri sau pentru amenajarea parcurilor.

T.: Ați început să faceți ordine în ceea ce ține de gherete, în genere privind comerțul stradal în Chișinău. De ce și ce urmează în acest sens?

R.C.: Afacerea cu gherete s-a dezvoltat foarte haotic și a poluat mult imaginea orașului. La fiecare colț de stradă poți vedea câte o gheretă pestriță, cu mult gunoi în jur. Unele funcționau fără autorizație, cu scheme de amplasare expirate sau chiar fără niciun document și am început să facem regulă. Am evacuat peste 400 de gherete într-un an.

De pe bulevarde, de pe străzile principale și din centrul istoric, gheretele trebuie să dispară. Iar chioșcurile care rămân pe străzile adiacente să aibă un aspect estetic plăcut. Tocmai de asta am insistat ca și comerțul pentru perioada estivală să fie mai bine organizat. S-a dat un număr limitat de 40 de locații pentru gherete care vând strict apă, înghețată, ceai și cafea, iar activitatea lor este permisă doar în parcuri și scuaruri. După 30 octombrie acestea vor fi închise.

În paralel, continuăm să facem regulă pe trotuare, acolo unde oamenilor de obicei le place să-și întindă tarabele pe spațiul destinat exclusiv pietonilor. Tarabele care au dispărut de pe străzile Ion Creangă și Alba Iulia sunt exemple de succes și nu o să ne oprim aici.

Când am inițiat reforma comerțului ambulant, împreună cu colegii, când am început să evacuăm vânzătorii ambulanți, dar și gheretele, am fost amenințați, insultați. Însă de la bun început a fost stabilit clar un lucru: problema comerțului ambulant nu este despre a evacua sau nu gheretele și tarabele de pe trotuare, dar e vorba în primul despre siguranța alimentelor și în al doilea rând despre aerisirea orașului, așa încât să creăm condiții pentru pietoni.

T.: În ce relații sunteți cu pretorii? Mai urmează demisii/numiri?

R.C.: Cel mai mult îmi doresc ca lucrurile să meargă bine în oraș și oamenii să simtă asta, iar atunci când există o problemă într-o grădiniță de la Ciocana sau de la Buiucani, când s-a surpat asfaltul sau a căzut un copac – să nu trebuiască să intervin eu de fiecare dată.

Pretorii trebuie să își cunoască fiecare groapă, fiecare problemă și fiecare proiect pe care îl implementăm în sector. Discut zilnic cu ei și încercăm împreună să facem schimbări vizibile în oraș. Fiecare pretor cunoaște că are toată încrederea și susținerea mea pentru a face lucruri bune în sectorul de care sunt responsabili.

Eu nu vreau demisii, vreau să se lucreze, vreau să fim o echipă care muncește pentru a le oferi oamenilor siguranță și confort.

T.: Mai aveți careva relații cu PPEM sau v-ați detașat totalmente de partid?

R.C.: Noi toți, locuitorii Capitalei, întâmpinam zilnic aceleași probleme, iar eu mi-am asumat angajamentul să le rezolv. Atunci când am decis să accept o funcție executivă, care presupune de a lucra pentru toți oamenii, pentru că orașul Chișinău este despre noi toți, indiferent de culoare de partid, de viziuni politice și de etnie, m-am detașat de tot ce înseamnă politică, am renunțat la activitatea de partid. Adevărul este că și dacă aș vrea, nu aș avea timp. Și mă bucur foarte mult că,  colegii m-au înțeles și m-au susținut.

T.: Ce priorități aveți, în calitate de Primar, pentru perioada imediat următoare?

R.C.: Principalul meu obiectiv este să creștem calitatea vieții în oraș pe toate domeniile: educație, infrastructură, sănătate. Dar îmi dau seama că pentru asta e nevoie de timp. În perioada imediat următoare voi continua cu ceea ce am pornit pe educație, deoarece investițiile în copii înseamnă investiții în viitorul țării. În acest an urmează să redeschidem 7 grădinițe și vom crea 1800 de locuri noi, inclusiv locuri de creșă. La 4 din ele lucrul merge intens, iar în august o să dăm în exploatare prima grădiniță. Cum începe vacanța ne apucăm de reparații în instituțiile preșcolare la acoperișuri, grupuri sanitare, rețele inginerești, geamuri, terenuri de joacă.

Pentru că este perioada caldă vom lucra în regim sporit la aplicarea marcajului rutier și la reparația străzilor. Avem planificate 14 străzi în programul de reparații și vrea să le scoatem în capăt cu bine. O să intrăm cu asfalt și în curțile de bloc, o să amenajăm și locuri noi de parcare. O să ajungem cu lucrările și în subterane în scurt timp, pentru că sunt într-o stare deplorabilă, iar oamenii au nevoie de siguranță.

Colegii de la Regia Transport Electric vor continua asamblarea troleibuzelor. 5 unități de transport cu propulsie autonomă urmează zilele acestea să iasă la testare și în perioada următoare vom primi următorul lot care va intra în lucru. Examinăm posibilitatea redeschiderii unor rute noi de troleibuz.

Îmi doresc să menținem un oraș curat, să creăm cât mai multe zone plăcute unde oamenii să se poată odihni. Am alocat în premieră câte 5 milioane de lei pentru fiecare sector și din acești bani vom amenaja 4 scuaruri și 4 parcuri. Suntem aproape de final cu lucrările la ”Valea Trandafirilor” și la Scara Cascadelor din ”Valea Morilor”. Urmează să începem masiv reabilitarea Parcului ”Alunelul”, iar de luna viitoare vom demara proiectul privind construcția a 8 toalete publice în parcurile din oraș.

Un oraș verde și amenajat, un oraș cu străzi aerisite, înseamnă un oraș fără publicitate stradală care poluează vizual. Așa că, în perioada următoare o să începem să curățăm orașul de panourile publicitare pestrițe instalate la nimereală.

Este foarte mult de lucru și chiar dacă intrăm în vară și urmează perioada concediilor, Primăria nu va intra în vacanță. Vom continua să lucrăm la toate proiectele pe care le-am demarat, dar și la cele pe care le avem planificate.

T.: Ați luat deja o decizie – veți candida la Primăria mun. Chișinău la viitoarele alegeri locale?

R.C.: O spun sincer, nu am decis, deocamdată, dacă voi candida la viitoarele alegeri locale. Este o decizie care trebuie chibzuită bine. Eu acum încerc să îmi fac bine lucrul din perspectiva interimatului pe care mi l-am asumat. Oamenii trebuie să înțeleagă că viitorul orașului nu ține de alegeri electorale, de promisiuni deșarte și de oportuniști. Viitorul orașului constă în lucru zilnic, în foarte mult lucru și implicare. Iar cel mai important este să ne iubim orașul, pentru că orașul suntem noi.

T.: Vă mulţumim. 

Andriana Cheptine 

Sondaj

  • Ce aşteptări aveţi de la alegerile locale?

    View Results

    Loading ... Loading ...