[ X ]
Editorial21 Mai 2019 07:00

EDITORIAL: Deși suntem puțini, tragem carul în direcții opuse

Au fost multe încercări de a descrie scurt diferențele între business și autorități. Diferențe care despart aceste două grupuri sociale, făcându-i mai curând oponenți decât parteneri. Să fiu în rând cu cei care vorbesc mult și fac puțin – fac și eu o încercare.

Cred că, diferențele pornesc de la obiectivele setate. Obiectivele instituționale și personale influențează modul de gândire. Influențează deciziile și comportamentul fiecărui actor. Fie funcționar public. Fie om de afaceri.

Mai întâi o precizare. Business-ul nu e ceva impersonal. Un business înseamnă mai întâi un antreprenor sau un grup de antreprenori. E ceva cu chip omenesc. Cu spirit. Cu emoții. Cu energie. Cu bucurii și tristeți. Un antreprenor, când pornește la drum, se gândește să își câștige bucata de pâine. Dar, antreprenorii care rămân numai la gândul ăsta nu progresează. Pentru a se dezvolta antreprenorii învață să își cunoască clienții. Să le știe nevoile și așteptările și să tindă să le satisfacă.

Ei trebuie să reușească să păstreze atenția și încrederea. Pentru asta trebuie să evolueze permanent, oferind clienților ceva nou și diferit de alții. Îmbunătățirea permanentă a produselor și serviciilor – stabilitatea schimbărilor bune este cheia sustenabilității afacerii.

Un geniu recunoscut al managementului modern a dezvoltat o teorie întreagă la tema: „Diferențiază-te ori mori!”. Pentru a își păstra sustenabilitatea afacerii și pentru a se dezvolta, antreprenorii, au griji permanente. Grijă de clienți. Grijă ca produsele să fie atractive. Grija de echipe și parteneri. Odată ce antreprenorul nu mai are grijile astea, imediat începe regresul. Grijile îl fac pe antreprenor să inoveze. Să caute îmbunătățiri și căi pentru evoluție. Grijile sunt motorul de dezvoltare a business-ului.

Antreprenorii aduc produse și servicii necesare și utile mai aproape de oameni. Le fac mai accesibile. Găsesc forme să-i convingă pe oameni să accepte tehnologiile.

Asistă clienții în alegerea produselor și serviciilor potrivite. Fac viața oamenilor cu adevărat mai confortabilă și mai sigură. Fac localitățile mai civilizate, mai adaptate pentru viață, respectiv mai atractive.

Antreprenorii creează locuri de muncă.  Inventează produse și servicii. Investesc în instruirea angajaților. Oferă posibilitate oamenilor să câștige acasă. Investesc în baza tehnică și materială a întreprinderilor. Aduc valoare adăugată directă economiei naționale. Valoare adăugată, care se măsoară în oameni, salarii și sume concrete achitate în toate articolele bugetare. Practic toate întreprinderile creditează la modul direct Guvernul.

Produsele și serviciile, magazinele și centrele comerciale, restaurantele și cafenelele, show-room-urile și centrele de deservire tehnică auto, fabricile și atelierele textile, fermele și avicolele create de antreprenori sunt parte absolut necesară a infrastructurii de viață din localități.

Statul nu reușește să se progreseze calitativ nici de domeniile de care și-a asumat responsabilitate.
Medicina.
Instituțiile private arată mai bine. În pofida faptului că sunt puse în condiții inegale.
Educația.
Intensitatea plecării tinerilor este un indicator cheie. Ei nu cred în universitățile din RM. Tot mai multi merg în liceele private de la noi. Academia de Ştiințe este o colecție de oameni care „trăiesc cu amintiri si vor ca viitorul nostru să semene cu trecutul lor”.
Telecomunicațiile.
Nu poate fi aplicat semnul egal între Moldtelecom și Orange sau Moldcell.
Profitabilitate. Eficiența investițiilor. Încrederea față de brand.
Ordinea publică – unde statul ar trebui să fie primul, și aici companiile private de pază arată mai bine și au parte de mai multă încredere din partea clienților.
Serviciile comerciale.
Aici antreprenorii noștri sunt competitivi cu cele mai bune modele din lume. Cine crede comerțul actual activitate simplă – să încerce. Comerțul actual e artă amestecată cu cercetare continuă. Identificarea bazinelor de clienți. Captarea atenţiei. Formarea ofertelor atractive. Câștigarea încrederii clienților. Construcția numelui.  E nevoie de energie. De inteligență. De abilitați avansate învățare și comunicare. De inspirație nemărginită. De energie nelimitată. Azi vânzarea înseamnă un parcurs imens până la tranzacția finală și încasarea banilor.

În fiecare caz trebuie identificați indicatorii potriviți, prin care să fie apreciată eficiența managementului. Numărul deciziilor luate, or numărul legilor elaborate și adoptate, nu sunt indicatori potriviți. Pentru că nu sunt scop în sine.

Atunci în ce sunt tari autoritățile?
În proiectarea puterii. Indiferent de situație autoritățile aplică puterea. În special autoritățile aplică puterea când sunt îngrijorate. Atunci când ceva nu înțeleg.
Aplică puterea când nu ajung bani. Când nu sunt sigure de stabilitatea încasărilor.
Aplică puterea când nu înțeleg esența unor schimbări – de frică să nu piardă ceva de sub control stabilesc constrângeri. Oricând sunt îngrijorate autoritățile încep să elaboreze reguli și legi.

Business-ul când e îngrijorat inovează. Simțiți diferența? Acum RM are deficit de legi și reguli? Ori are deficit de putere de inovare, de energie de schimbare și creștere?

Concluzii.
Cu reguli abuzive și legi stufoase nu trezești intențiile investiționale. În genere, nu cantitatea legilor și deciziilor adoptate sunt stimulentul creșterii economice. Calitatea contează. Legile și deciziile trebuie să soluționeze probleme sociale și economice, să stimuleze, să încurajeze și să asigure. Deci mai întâi identificați problemele. Intensificați comunicarea cu business-ul.  Câștigați încrederea business-ului. Azi nu o aveți. Și înțelegeți. Cu presiuni pe mediul de afaceri nu lărgeşti baza impozabilă. Cu anunțuri false nu crești încrederea.

Vitalie Dragancea

P.S.: În autoritățile publice sunt și oameni inspirați, oameni bine intenționați.
Oameni, care știu ce și cum să schimbe ca baza impozabilă să crească. Să crească nivelul de încredere între autorități și business. Dar, din păcate, acești oameni sunt în minoritate (a nu se interpreta în afara contextului) și nu au suficientă putere de decizie. Ei (încă) nu pot determina comportamentul autorităților.

V.D.

Sondaj

  • Cât credeţi că va dura coaliţia PSRM-ACUM?

    View Results

    Loading ... Loading ...