[ X ]
Important12 Aprilie 2019 07:00

(INTERVIU) Igor Munteanu: Avem vizibilitate zero în acest moment în politica moldovenească

În cadrul unui interviu acordat portalului TRIBUNA, deputatul Blocului Politic ACUM, Igor Munteanu, a vorbit despre motivul care l-a făcut să candideze la parlamentare, de ce a ales fracțiunea Blocul ACUM Platforma DA, primele acțiuni în noua postură, aderarea la un partid, dar și despre alte aspecte importante.

T.: Dle. Munteanu, ați putea să deschideți parantezele și să ne spuneți de ce, totuși, ați decis să candidați la parlamentare?

I.M.: Din motive care sunt valabile și astăzi. Revolta față de cum a degenerat regimul politic din RM, comparat cu idealurile pe care le împărtășeam la momentul Declarației de independență din 27 august, 1991 și nostalgia față de o Moldovă educată, modernă, prosperă, integrată în toate structurile de cooperare politică, socială și de securitate, existente pe continentul european.

T.: Când ați depus dosarul în Comisia pentru meritocrație/integritate, organizată de Blocul ACUM, în cât timp ați știut decizia că ați fost acceptat să candidați?

I.M.: Nu vă pot spune cu certitudine numărul de zile. Atunci când am fost invitat să depun actele solicitate de Comisia pentru meritocrație/integritate, am făcut acest lucru fără emoții și panică.

T.: Ați obținut mandatul de deputat pe lista proporțională a Blocului ACUM, însă dvs. ați candidat și pe o circumscripție uninominală. Acum că alegerile au trecut, ați putea spune ce a fost bine și ce nu în această campanie electorală? V-ați așteptat la un asemenea rezultat?

I.M.: După cum bine știți, Blocul ACUM și-a declarat dezaprobarea față de modul în care au fost organizate alegerile și această evaluare confirmă pe deplin cele mai proaste predicții făcute de experții Comisiei de la Veneția, dar și de experții locali. Un râu în sine a fost „gerrymandering”-ul aplicat la crearea circumscripțiilor, care-a mutilat practic liniile administrative între diverse comune și  raioane. Organizarea unui referendum pe 2 subiecte aprobate de CEC în ajunul scrutinului a sporit confuzia deja existentă în legătură cu aplicarea sistemului mixt (51/50). Colac peste pupăză, PD a folosit în mod cinic și fără nici un scrupul toate resursele administrative de care nici pe timpul partocrației lui Voronin nu s-ar fi auzit. Este de ajuns să menționez aici timorarea angajaților din sectorul public: profesori, medici, polițiști, silvicultori, puși în fața unei alegeri simple de tot – ori fac campanie pentru partidul puterii, ori își i-au rămas bun de la locul de muncă. Peste tot s-au încercat metode perfide de a loializa oamenii săraci: de la mese și pachete cu hrișcă prin care-și corupea Ilan Șor votanții până la alocarea de bani pentru diverse proiecte de infrastructură locală (apeducte, acces la rețea de gaz natural) cu condiția ca satele respective (Ungheni) să voteze întocmai pentru candidatul desemnat de putere. Cel mai ridicol și mai ilicit mi s-a părut metoda de a aduna alegători la ședințele organizate de PD în diverse sate din Călărași cu promisiunea ca la aceste întâlniri să fie achitați banii restanți pentru roadă de struguri dată unor fabrici vinicole pentru care nu se achitaseră până atunci. Și oamenii se duceau să se vadă cu „alesul” în speranța că-și pot recupera banii blocați de fabricile de vinuri, care acționau în complicitate politică. Ori pădurarii care au avut de îndeplinit în anumite localități din Ungheni rolul celui mai important factor electoral – pentru că dacă nu votezi pentru cine trebuie, nu primești lemne, ori ești concediat. Nu în ultimul rând trebuie să notez și depopularea masivă a spațiului rural – sate fără oameni, sate fantomă, în care școlile au pierdut și 80% din numărul elevilor de acum 20 de ani în urmă și în care, din cauza lipsei de locuri de muncă, singurii oameni care nu trăiesc pe datorie sunt cei angajați la orice slujbă plătită de stat.

T.: Blocul ACUM, ajuns în Parlament, s-a împărțit în două fracțiuni. De la cine a venit această propunere? Care a fost motivul real?

I.M.: O să vă corectez, cu permisiunea Dvs. Valabilitatea acordului semnat între 2 partide politice (DA + PAS) a dat naștere Blocului electoral ACUM și acest acord s-a stins la 4 zile după 24 februarie. În mod absolut firesc, cele două partide au semnat un alt acord de înființare a unui Bloc Politic ACUM (fără termen de valabilitate!), dar s-au înregistrat separat, pentru a asigura coeziune muncii politice de partid. Blocul răspunde în ansamblul său de strategia, coordonarea și comunicarea politică a ambelor componente de partid, la care se adaugă și un număr de deputați fără afiliere de partid, cum sunt și eu.

T.: Dvs. personal, de ce ați decis să alegeți fracțiunea Blocul ACUM Platforma DA?

I.M.: Pentru că am decis astfel, luând în considerație experiența scrutinului și potențialul său de creștere.

T.: În spațiul public, se discuta că reprezentanții societății civile să formeze a treia fracțiune. Pe cât de adevărat era acel zvon? Dacă da, de ce nu s-a ajuns la această decizie?

I.M.: Nu aș dori să comentez zvonuri, mai ales legate de situații care ar fi creat alte subiecte pentru acest interviu pe care mi l-ați solicitat. Am pledat pentru unitatea Blocului Politic ACUM până la ultimul cartuș.

T.: Sunteți la prima experiență în calitate de deputat. V-ați gândit deja care vor fi primele dvs., acțiuni în această postură?

I.M.: Sigur că da. Am un dosar plin cu idei, proiecte legislative și concepte care trebuie să fie discutate pentru a accelera reformele pe sectoarele în care mă pricep, dar vedeți că avem din păcate situația nefericită în care anumite forțe ostile democrației încearcă să împiedice funcționarea normală a Legislativului. Mă tem că, dacă nu găsim soluții rapid pentru deblocarea Legislativului, aceleași forțe politice, care se fac răspunzătoare de derapajele grave ale democrației în RM, să pună stăpânire totală pe ceea ce se numește stat, autorități de stat, care vor fi conectate clientelar doar la ceea ce-și dorește oligarhul, un regim sultanistic malign și ineficient.

T.: În situația politică actuală, Blocul ACUM își dorește un Guvern minoritar. Dacă această inițiativă s-ar adeveri și vi s-ar propune o funcție în Executiv, ce ați alege: Legislativul sau Executivul?

I.M.: Încă nu am un răspuns la întrebarea Dvs. ipotetică și prefer s-o las neelucidată până la consumarea discuțiilor esențiale cu privire la crearea structurilor de conducere ale noului Legislativ. După cum se știe, 80% din efecte sunt generate de 20% de cauze, iar 80% din rezultate sunt produse cu doar 20% din timpul și efortul dedicat, după cum spune legea Pareto. Mi-aș dori să eficientizăm cât mai mult sectorul public, guvernarea centrală și locală, dar vedeți că un rol magistral trebuie să-l joace în acest scop Parlamentul RM, cu funcții legislative și de supraveghere. Avem situația nemaiîntâlnită în acest moment în care are loc blocarea funcționării Legislativului pentru că, probabil, unor forțe politice nu le-ar place ideea inițierii unor anchete legislative pe câteva teme majore, conținute și în pachetul nostru al „de-oligarhizării” (www.acum.md).

T.: În cazul unor alegeri parlamentare anticipate, ați fi pregătit să vă implicați din nou?

I.M.: Cu siguranță, da. Aș vrea să cred că ideile mele și convingerile mele pot adăuga consistență cauzei în care cred deputații Blocului ACUM, iar dacă PD și sateliții săi se vor gândi să scuture din nou zarurile unor alegeri anticipate, nu voi avea de ales decât să particip la competiție și să-i batem.

T.: Nu v-ați gândit să aderați la una din cele două formațiuni, care formează blocul ACUM? În genere, analizați posibilitatea de a adera pe viitor la un partid politic?

I.M.: Nu concep viața politică în format solitar. Cu siguranță că va trebui să aleg o formațiune politică care să mă reprezinte ideologic, dar mai avem mult de muncit în această direcție – și formațiunea, așa cum îi spuneți Dvs., și eu ca deputat național, care-și calibrează acțiunile și mijloacele.

T.: În genere, cum credeți că vor evolua evenimentele în politica moldovenească în continuare?

I.M.: Avem vizibilitate zero în acest moment în politica moldovenească, dacă am folosi metafora unui buletin meteo, iar dacă politicienii s-ar conduce de buletine meteo, piloții nu ar trebui să aterizeze ori să decoleze sub nici un motiv. Altfel spus, RM este un cocktail strident de stat capturat, rețele mafiote cuplate cu partide politice, mecanisme rentiere băgate până la gât în scandaluri și infracțiuni bancare internaționale, instituții slabe ale unei democrații de fațadă, cetățeni pasivi în absența unei clase de mijloc, teritoriu ocupat de forțe militare străine, război hibrid desfășurat cu metode sofisticate într-o societate extrem de divizată – lista poate continua și, slavă Domnului, că nu avem conflicte acute confesionale sau de alt ordin. Este absolut firesc că acest cocktail nu poate fi folositor și sănătos unei societăți care are așteptări înalte față de standardele de viață comparate cu cele europene, nu cu comunismul de cazarmă din timpul URSS, cetățenii RM își trimit copiii la studii în străinătate și au șansa de a se informa din prima sursă despre cum este să locuiești într-o țară normală europeană. Tocmai din acest motiv, RM nu mai este ce a fost pe tipuri; această societate are nevoie de noi modele de comportament politic, noi mecanisme de integrare și asociere culturală, deopotrivă cu instrumente care să asigure calitatea superioară a deciziilor luate în stat. Chiar și un stat pitic, de mărimea RM, nu poate fi gestionat ca pe propriul SRL, iar cei care-și imaginează că pot, nu fac decât să întindă boala și durerile acestei populații însărăcite. Avem nevoie de politici publice prin care statul să poată fi reglat la așteptările populației sale și nu invers, pentru că invers costurile sociale legate de rata conflictelor în stat ori de rezistența la dictatură ar fi oricum mai înalte. Rezumând, eu cred că politicienii sunt responsabili într-o măsură mai mare astăzi de tot ce se întâmplă în societate, decât erau, poate, acum 101 ani în urmă, și asta pentru că societățile de astăzi sunt mult mai agregate, mai interdependente, mai vulnerabile. De asta și cred că politicienii ar trebui să știe și de cum pot întări coeziunea societății prin cultură, educație, artă, dar și prin politicile care fac statele mai greu de înfrânt, și de competitivitatea la exporturi a economiei, și iată aceste lucruri nerezolvate satisfăcător, în RM, mă face să cred că politica va continua să fie deosebit de palpitantă, dinamică și provocatoare, iar misiunea politicienilor cu atât mai importantă pentru cetățeni.

T.: Vă mulțumim.

Andriana Cheptine 

Sondaj

  • Ce aşteptări aveţi de la alegerile locale?

    View Results

    Loading ... Loading ...