[ X ]
Important14 Martie 2019 07:00

(INTERVIU) Vitalie Pârlog: Ceea ce fac eu în cadrul INTERPOL se răsfrânge şi asupra imaginii Republicii Moldova

În cadrul unui interviu acordat portalului TRIBUNA, Vitalie Pârlog, preşedintele Comisiei de control a dosarelor din cadrul INTERPOL, a vorbit despre activitatea sa în această funcţie, dar şi despre Republica Moldova.

T: Dle Pârlog, recent s-au împlinit doi ani de când sunteţi în această funcţie. Cum au fost aceşti ani

V.P.: Au fost ani productivi, în care s-a muncit mult şi eficient. Şi când fac aceste afirmaţii, am în vedere întreaga echipă cu care lucrez şi care e formată din profesionişti desăvârşiţi, specializaţi pe domenii distincte. În special aş vrea să remarc aportul considerabil la munca noastră comună a secretariatului Comisiei, care este unul profesionist, dedicat şi lucrează eficient.

T: Dle Pârlog, pentru noi, cei din Republica Moldova, nu prea e clar cu ce vă ocupaţi în cadrul INTERPOL. Aţi putea deschide parantezele?

V.P.: Comisia pe care am onoarea să o conduc e o autoritate independentă în cadrul INTERPOL, care exercită trei funcţii de bază: 1) de control; 2) de consiliere; 3) de examinare a cererilor de acces la date, ce se conţin în sistemul informaţional al INTERPOL, şi/sau de rectificare sau ştergere a datelor.

T: Adică de Dvs. şi colegii Dvs. depinde inclusiv cine e în căutare pe linia INTERPOL?

V.P.: Într-o formulă simplistă, se poate de spus şi aşa. Dar, corect ar fi să spunem că, Comisia este cea care în ultimă instanţă se pronunţă pe marginea plângerilor formulate de diferite persoane ce pretind că le sunt încălcate anumite drepturi (în lumina art. 2 sau 3 din Constituţia INTERPOL), iar deciziile noastre sunt definitive.

T: Chiar nu pot fi deloc contestate deciziile Comisiei pe care o conduceţi?

V.P.: În luna mai a anului trecut, Curtea de arbitraj permanentă a adoptat o decizie importantă cu privire la mecanismul de tratare/prelucrare a cererilor parvenite în adresa INTERPOL şi anume prin intermediul Comisiei şi a camerei sale de plângeri. Astfel, Curtea a recunoscut caracterul exclusiv, obligatoriu şi final al deciziilor Comisiei. Ea a respins recursul ce i-a fost prezentat. Această decizie vine în corespundere cu rezoluţia adoptată în 2017 de către Asambleia Generală a Interpol, care vorbeşte despre următorul principiu: nici Comitetul Executiv, nici Asambleia Generală, nu pot să reverseze o decizie a Comisiei. Oricum Comisia acordă o atenţie sporită acestor momente, încât reclamanţilor să le fie asigurat un recurs efectiv.

T: Comisia se ocupă doar de plângeri şi cereri de acces?

V.P.: Pe lângă cele menţionate de dvs., Comisia, în particular Camera sa de control şi consiliere, continuă să joace pe deplin rolul de consiliere pe lângă organizaţia INTERPOL – începând cu operaţiunile de control, care au drept scop identificarea eventualelor surse de risc şi mijloacele de a le trata şi terminând cu studierea proiectelor INTERPOL.

T: Reiese că aveţi un volum de lucru mare?

V.P.: Numărul cererilor nu încetează să crească – în mod global, şarja de lucru a Comisiei este considerabilă. Aceasta nu este o situaţie pe care noi o descoperim acum – din contra, am anticipat-o. Cu scopul de a face faţă obligaţiilor, Comisia studiază foarte atent aceste aspecte şi continuă să multiplice măsurile pentru optimizarea examinării dosarelor din punct de vedere cantitativ şi calitativ. Evaluăm şi adaptăm în permanenţă metodele de lucru, inclusiv cu birourile naţionale INTERPOL, secretariatul general INTERPOL şi reclamanţii pentru fluidizarea examinării dosarelor în vederea garantării unei expertize de calitate.

T: Apropo, deseori auzim despre alerta roşie a INTERPOL în cazul unui sau altui dosar. Ce ar însemna aceasta?

V.P.: Ar însemna că o ţară anume, prin intermediul biroului său naţional INTERPOL, în baza unei cereri de cooperare internaţionale, solicită utilizarea canalului INTERPOL în vederea arestării unei persoane şi extrădării acesteia.

T: În ce relaţii sunteţi cu Secretariatul general al INTERPOL şi personal cu Secretarul General al organizaţiei?

V.P.: Suntem în relaţii de lucru, avem un dialog permanent în scopul eficientizării activităţii Comisiei. Vreau să remarc şi cu această ocazie că Secretariatul General, cu adevărat, este un bun partener în munca deloc uşoară pe care o facem. Cu titlu de exemplu, aş putea spune că, odată cu creşterea semnificativă a numărului de plângeri, a cererilor de acces şi de expertiză formulate faţă de Comisie, apare şi necesitatea unei colaborări mai strânse cu Secretariatul General. Constat că această colaborare, în special cu Secretarul general, este una adecvată, pe măsură volumului de lucru căruia trebuie să-i facem faţă şi aceasta determină eficienţa noastră comună, în general.

T: Dar despre colaborarea cu Comitetul executiv ce puteţi spune?

V.P.: Avem aceeaşi receptivitate ca şi în cazul colaborării cu Secretariatul general şi e firesc să fie aşa, pentru că facem un lucru comun. Pe de o parte, contribuim la o colaborare poliţienească internaţională bună, iar pe de altă parte – la o protecţie adecvată a drepturilor omului.

T: Recent aţi prezentat raportul de bilanţ anual al Comisiei. Ce a inclus acesta?

V.P.: În cadrul Asambleii Generale, care a avut loc la Dubai, am pus accent pe reformele interne, recursul efectiv al reclamanţilor, expertiza în materie de tratament a datelor, accesul reclamanţilor la informaţii, restricţiile de oferire a informaţiilor de către state în condiţii clar stabilite, adică când e vorba, spre exemplu, de securitate naţională. Am vorbit şi despre modalitatea în care sunt examinate de către Comisie toate dosarele aflate în competenţa sa, menţionând că acestea sunt tratate luându-se în calcul specificul lor şi toate circumstanţele aferente. Ne străduim să luăm în calcul specificul activităţii fiecărui serviciu poliţienesc, asigurând şi echilibrul în raport cu drepturile fundamentale ale omului. E vorba de o mulţime de aspecte extrem de importante pentru buna cooperare poliţienească la nivel internaţional şi eficienţa INTERPOL, în general.

T: De la „înălţimea” funcţiei Dvs., cum se vede Republica Moldova?

V.P.: În primul rând, aş vrea să menţionez că este o premieră pentru Republica Moldova să aibă exponenţi la acest nivel în cadrul INTERPOL. Înţeleg responsabilitatea ce-mi revine în acest sens şi mă strădui să-mi fac bine lucrul, conştientizând că ceea ce fac eu se răsfrânge şi asupra imaginii ţării noastre în general. Deşi, ţin să menţionez, că în tot ceea ce fac sunt totalmente independent. Avem atribuţii clar stabilite de documentele statutare ale INTERPOL şi mă strădui să le respect întocmai.

T: Nu regretaţi că aţi plecat din funcţia de şef al Serviciului de Informaţii şi Securitate?

V.P.: Deşi funcţia mea din cadrul INTERPOL era perfect compatibilă cu cea de Director al SIS (la fel cum şi alţi colegi de-ai mei deţin funcţii importante în organele de drept din ţările lor), totuşi, fiind Preşedinte al Comisiei, care e responsabil de asigurarea independenţei respectivei structuri, dar şi ca urmare a atacurilor vehemente regizate în adresa mea, am ales să rămân neutru, ca să nu admit antrenarea sub nici o formă a organizaţiei în diverse polemici ce ar fi creat anumite aparenţe. Din acest punct de vedere, consider că am făcut o alegere corectă. Sper că acele iniţiative cu care am venit, fiind în funcţia de Director SIS, să fie promovate cu succes şi în continuare.

T: Admiteţi o revenire în Moldova? Şi aici nu mă refer la vizitele de scurtă durată pe care le mai faceţi pentru a vă revedea ţara, prietenii, familia etc.

V.P.: Înţeleg aluzia dvs., dar atâta timp cât îmi exercit mandatul la INTERPOL, nu admit alte planuri care ar ţinea de cariera mea la nivel naţional.

Cristina Pendea

Sondaj

  • Cine e vinovat de criza politică din RM?

    View Results

    Loading ... Loading ...