[ X ]
Important31 Decembrie 2018 11:00

(INTERVIU) Dionis Cenușă: Există câteva scenarii de bază referitor la numele celor care vor guverna țara în 2019

În cadrul unui interviu acordat portalului TRIBUNA, politologul Dionis Cenușă a vorbit despre rolul care crede că îl va juca factorul geopolitic în alegerile parlamentare, cine are cel mai mult de câștigat dacă în alegeri prevalează factorul geopolitic, ce crede despre Convenția euro-unionistă, cine crede că are cele mai mari șanse să guverneze RM în anii următori, dar și despre alte aspecte importante.

T.: Ce rol credeți că va juca factorul geopolitic în alegerile parlamentare?

D.C.: Factorul geopolitic niciodată nu a lipsit în alegerile din Moldova. Depinde care orientare geopolitică va avea un cuvânt de spus. La cât de insistent trage Președintele Igor Dodon spre Rusia, putem deduce că factorul rusesc va fi mai mult mai prezent decât cel european. Acest lucru este determinat de interesul mai scăzut al PDM de a se asocia cu UE care critică, precum și descreșterea criticii față de UE, lansată de către forțele pro-ruse. Factorul european ar putea fi observat în curtea opoziției extra-parlamentare, dar nu neapărat ca inspirație pentru preluarea anumitor inițiative, cât ca o sursă cu autoritate pentru a confirma evaluările critice vizavi de guvernarea sub dominația PDM.

T.: Care credeți că e ponderea în procente a electoratului pro-european, pro-est și unionist?

D.C.: Sondajele arată o linie de separare mișcătoare care variază foarte mult în funcție de retorica clasei politice, care mereu are o atitudine utilitaristă față de factorii geopolitici, ceea ce nu implică neapărat responsabilitate sau coerență. Crește certitudinea faptului că electoratul unionist mai degrabă se scufundă în cel pro-european, care este mai vast. Observăm cel puțin două categorii de cetățeni cu viziuni unioniste. Grupul mai sentimental privește integrarea europeană ca pe o modalitate de a se apropia de scenariul reunificării, iar cel pragmatic situează reunificarea cu România ca pe o soluție facilă pentru a deveni parte a UE și a accesa beneficii de ordin material (condiții de viață mai bune, acces la piața muncii europene etc.). Dacă ne referim la popularitatea vectorului pro-european sau pro-rus și ne raportăm la evidențe, atunci ajungem la concluzia că circa 70-80% din electorat sprijină, deseori în mod egal, un pol sau altul. Segmentul flexibil al societății alcătuiește 20-30%. Acesta reacționează favorabil față de un anumit vector mai ușor, în particular sub impactul dezinformării interne sau externe.

T.: Cine are cel mai mult de câștigat dacă în alegeri prevalează factorul geopolitic?

D.C.: Cu cât mai inconsistent și superficial este programul electoral, cu atât mai mare este tentația formațiunii politice de a pune accentul de agenda geopolitică. Totodată, atât partidele slabe din punct de vedere al resurselor, cât și cele discreditate în competenția politică, tind să apeleze la tot felul de referințe geopolitice pentru a compensa sau a distrage atenția de la starea lucrurilor din interiorul lor. Totodată, în cazul anumitor partide politice, precum PSRM, intervine necesitatea de uza afilierea geopolitică cu Rusia, drept recunoaștere și recompensă pentru sprijinul acordat de către regimul lui Putin pentru popularizarea lui Igor Dodon. În mod contrar, PDM va fi nevoit să dozeze preferințele sale pentru integrarea europeană, deoarece o apropiere prea puternică de UE ar putea fi interpretată ca un acord cu critica formulată în ultimul timp de către instituțiile europene.

T.: În ce măsură credeți că vor face uz de factorul geopolitic candidații din circumscripțiile uninominale?

D.C.: Componenta geopolitică în discursul electoral pe circumscripții uninominale va depinde de culoarea candidatului și apropierea de legăturile cu unul din cele două poluri geopolitice. Altfel spus, dacă partidele-mamă vor opera cu repere geopolitice, atunci același lucru va fi repetat de către candidații locali afiliați lor. Totodată, acest lucru va depinde de proximitatea cetățenilor de proiectele europene de care au beneficiat sectorul public sau privat sau dacă localitatea este conectată pe filiera socio-economică la Rusia sau UE – prin intermediul diasporei. De asemenea, retorica geopolitică va fi auzită mai intens în circumscripțiile aglomerate, precum Chișinău sau Comrat.

T.: Pe cât de real vi se pare un larg bloc electoral al forțelor pro-europene?

D.C.: Scenariul privind crearea unui bloc electoral pro-european, care să cuprindă opoziția extra-parlamentară și PDM, a devenit imposibil după invalidarea alegerilor din Chișinău. Până la acest incident, o asemenea cumulare de forțe politice era văzută ca și improbabilă, dar nicidecum nu ca ceva imposibil.

T.: Ce credeți despre Convenția euro-unionistă? Ar putea aduna împreună mai multe forțe pro-europene și unioniste?

D.C.: Convenția euro-unionistă vrea să capitalizeze pe nucleul dur al mișcării unioniste, însă nu fără a încerca să capteze atenția acelor unioniști care leagă proiectul european de scenariul reunificării și invers. Din punctul de vedere al gestionării politice a votului, lansarea unei asemenea Convenții defavorizează opoziția extra-parlamentară, PAS și Platforma DA, lucru care aduce beneficii pentru PSRM și PDM. Or, tacticile lor de negociere post-electorală vor depinde de ponderea partidelor care vor intra în Parlament. Oricum, cu sau fără aceasta, PAS și Platforma DA sunt conștienți de faptul că regulile jocului sunt setate de către PDM, ceea ce le îngustează manevra pre și post-electorală. Din aceste considerente, printre beneficiarii finali ai creării Convenției se numără democrații, care astfel capătă potențiali aliați în Legislativ, probabil fragmentat din cauza votului mixt, sau reduce numărul deputaților din partea PAS și Platforma DA.

T.: Ce înseamnă, în opinia Dvs., platforma pro-Moldova pe care a anunțat că a trecut PDM?

D.C.: Mențin opinia potrivit căreia, PDM păstrează agenda pro-europeană în spatele platformei pro-Moldova. Necesitatea de a lansa un mesaj pro-Moldova a recurs din două motive majore. În primul rând, o asemenea platformă permite accesarea mai multor voturi, deoarece depășește limitările impuse de preferințele geopolitice ale populației. În apropierea alegerilor, PDM a hotărât să intre pe terenul pe care timp de 4 ani s-au instalat confortabil socialiștii.

Al doilea motiv are la bază relația destul de tensionată cu instituțiile europene. În asemenea condiții, pe de o parte, partidul controlat de Vladimir Plahtoniuc a decis să se poziționeze față de UE la o distanță utilă pentru a nu rupe cu integrarea europeană, vitală pentru profiturile cercurilor economice din interiorul și din jurul PDM. Iar, pe de altă parte, această distanțare înlocuită cu platforma pro-Moldova i-a dezlegat mâinile PDM pentru a instrumenta critici contra pretinselor interferențe ale instituțiilor UE în afacerile interne ale țării.

T.: Cu ce rezultate credeți că se vor solda alegerile parlamentare?

D.C.: Alegerile vor confirma faptul că socialiștii reprezintă cel mai popular partid, fiind urmat de blocul opoziției extra-parlamentare – PAS și Platforma DA. Îndată după alegeri PDM poate deveni al treilea partid ca pondere, dar în scurt timp acesta ar putea repeta exercițiul de migrație forțată în rândul candidaților independenți, care îl va transforma în al doilea partid ca dimensiune. În urma scrutinului, opoziția extra-parlamentară va primi accesul la o tribună înaltă pentru a critica viitoarea guvernare. Populismul din viitorul Legislativ va căpăta dinamică, dacă votanții vor opta pentru partidul lui Șor sau reprezentanții acestuia.

T.: Cine credeți că are cele mai mari șanse să guverneze RM în anii următori?

D.C.: Există câteva scenarii de bază referitor la numele celor care vor guverna țara în 2019. În primul rând, în dorința de a guverna, socialiștii ar putea accepta să dialogheze cu PDM, redistribuind instituții și zone de influență. Al doilea scenariu foarte probabil este ca democrații să creeze o majoritate împreună cu candidații independenți, inclusiv cei asociații cu PSRM, și cu reprezentanții Partidului lui Șor. În al treilea caz, imposibilitatea de a forma Guvernul ar duce la alegeri anticipate. Declanșarea unor noi alegeri nu ar fi pe placul PDM, de aceea miza lor va fi fie de a conviețui cu socialiștii la guvernare sau de a compila o coaliție largă cu candidații independenți ajunși în Parlament din toate colțurile politice.

T.: Vă mulțumim.

Andriana Cheptine

Notă: Republicat din data de 8 decembrie 2018.

Sondaj

  • Cine ar fi avantajat de eventuale alegeri parlamentare anticipate?

    View Results

    Loading ... Loading ...