[ X ]
Comentarii4 Decembrie 2018 06:30

Starea de urgenţă – planul de rezervă al guvernării?

În ultimul timp, tot mai des se aude presupunerea (neoficial, desigur) că guvernarea ar avea un plan de rezervă legat de alegerile parlamentare şi că acesta ar ţine de o eventuală instituire a stării de urgenţă. Nu ştim cât adevăr este în presupunerile respective, dar am decis să abordăm problema din punct de vedere pur practic.

În primul rând, despre interesul puterii. Dacă înainte de alegeri guvernarea va avea date care vor arăta clar că poate pierde puterea, atunci planul respectiv i se poate părea unul atractiv. Or, pierderea puterii ar fi echivalentă cu grave probleme de ordin personal pentru mai mulţi decidenţi din cadrul partidului de guvernământ. Nu o dată în spaţiul public au răsunat opinii (în special, din tabăra opoziţiei) că mulţi reprezentanţi ai guvernării ar putea ajunge pe mâna justiţiei sau chiar ar putea avea probleme cu diverse instituţii internaţionale (în vizorul cărora sunt, conform acestor surse), în momentul în care vor pierde puterea. Din acest punct de vedere, rămânerea la putere e echivalentul cu libertatea sau cu viaţa cât de cât liniştită pentru cei ce sunt la guvernare acum şi e logic de presupus că vor face totul pentru aceasta, inclusiv ar putea examina şi varianta stării de urgenţă.

În al doilea rând, să examinăm contextul. Acesta e unul favorabil în linii mari unei eventuale stări de urgenţă. Tensionarea evidentă a situaţiei în Ucraina şi extinderea tensiunilor şi asupra Republicii Moldova (lucru ce nu poare fi exclus) poate oferi pretextul necesar pentru instituirea stării de urgenţă. Un alt pretext ar putea fi eventuale tensiuni din direcţia transnistreană. De asemenea, un alt eventual pretext ar putea fi şi tensionarea situaţiei interne. Aceasta poate fi tensionată artificial chiar de către acei ce-şi doresc instituirea stării de urgenţă, iar „desenarea” unor scenarii apocaliptice nu e o problemă pentru ei.

În al treilea rând, să examinăm aspectul legal. Conform legislaţiei în vigoare, starea de urgenţă, de război sau de asediu se instituie prin hotărâre de Parlament. Chiar şi având mandatul expirat, Parlamentul poate face acest lucru, iar actualul Legislativ e controlat practic în totalitate de cei ce deţin puterea. E drept că şi Preşedintele RM are unele atribuţii şi, cu siguranţă, Igor Dodon se va opune unor eventuale tentative în acest sens ale guvernării. Dar practica arată că guvernarea nu are limite atunci când îşi doreşte blocarea Preşedintelui. De data aceasta însă riscurile la care e supusă puterea sunt mult mai mari şi încercarea de a-l neutraliza politic şi decizional pe Preşedinte se poate solda cu consecinţe grave.

Cu titlu de concluzie se poate de spus că guvernarea are interes în ceea ce ţine de instituirea stării de urgenţă, are la dispoziţie eventuale pretexte şi chiar pârghii legale în acest sens. Întrebarea este însă dacă e gata să-şi asume şi riscurile aferente, dacă va fi tentată să meargă pe această cale. Iar riscurile sunt enorme.

www.coment.md

Sondaj

  • Cine merită titlul „Politicianul anului 2018”?

    View Results

    Se încarcă ... Se încarcă ...