[ X ]
Important4 Decembrie 2018 09:00

(INTERVIU) Gheorghe Habed, director general Habsev Grup: „Pentru tot plătește consumatorul, inclusiv pentru reglementarea ineficientă”

Una dintre prioritățile Guvernului Republicii Moldova este dezvoltarea economiei și crearea climatului favorabil pentru dezvoltarea afacerilor. Portalul TRIBUNA.md a decis să discute cu oameni de afaceri, care, de-a lungul anilor, grație abilităților și energiei lor, au reușit să dezvolte afaceri de succes. Gheorghe Habed este proprietarul și directorul general al companiei Habsev Grup SRL, o companie – leader ce oferă soluțiile tehnice în domeniul energetic. Habsev Grup are un portofoliu de circa 7300 de produse. Despre cum a reușit să atingă această performanță, ce soluții există pentru un consum de energie eficient, dar și care sunt planurile de viitor, citiți în interviul ce urmează.

T.: Cum a apărut pe piața Republicii Moldova compania Habsev Grup?

G.H.: Simplu, ambițios și îndrăzneț. Plin de energie și dorință, eram sigur că voi reuși.

T.: Cum ați formula diferența între compania Dvs. și concurenții Dvs.?

G.H.: Opinia mea, cel mai probabil, va fi diferită de opinia colegilor mei de piață. Pe măsură ce învățăm domeniul energetic cunoaștem produse și soluții, care în Moldova nu se cunoșteau. Din start m-a atras modul de gândire și abordările producătorilor europeni. Am devenit dependent de ideea că, mai devreme ori mai târziu, în RM se va face miza pe calitate. Așa și le vorbeam colegilor mei – în viitor va fi nevoie de CA-LI-TA-TE. Fără să cunosc cât de aproape e acel viitor.

De fapt, miza pe calitate a fost un pericol din punct de vedere al dezvoltării companiei. Alegerea să oferim beneficiarilor produse necunoscute, chiar dacă mult mai bune, a implicat un risc mare. Energeticienii aveau, și mulți încă au, deprinderile lor, pe care noi, treptat, le schimbăm.

T.:  De ce ați pornit pe calea asta, odată ce e mai complicată?

G.H.: Explicația este simplă. Eram mai tânăr cu 12 ani. Eram mai naiv și aveam un optimism orb. Implementarea produselor și a soluțiilor europene tehnice moderne a fost și este grea.

Chiar dacă produsele sunt incomparabil mai bune și deseori sunt mai ieftine, iar soluțiile tehnice mai noi, pentru a le putea promova, am investit și investim mult în instruirea noastră și a clienților potențiali. Am investit timp și bani. Nu încerc să impresionez, dar cred că pot vorbi de sute de oameni, care, într-o formă ori alta, au fost instruiți de noi și de producătorii noștri. Instruirile organizate de noi au schimbat abordările multor specialiști. Pot spune că, am contribuit la formarea unei clase noi de specialiști.

T: Încerc să intuiesc ce ar spune responsabilii publici de domeniul energetic: „sistemul național energetic, din păcate, încă nu-și poate permite produsele și soluțiile tehnice moderne”.

G.H.: Nu aș fi de acord cu această teză. Problemele sunt în altă parte. După mine, în sistemul energetic sunt suficienți bani pentru a moderniza și dezvolta un sistem fiabil, ce furnizează consumatorilor energie calitativă la preț minim posibil. Cred că, trebuie schimbate principiile de apreciere a eficienței investițiilor. Comparația simplă a prețurilor este irațională. În spatele prețului stau un set de calități sau de vicii.

De exemplu, în energetică se operează cu termeni precum pierderi tehnologice, costuri de montare, costuri de mentenanță. Un produs calitativ european poate fi mai scump inițial decât un produs de model sovietic. Dar, de obicei, este mai simplu în montare, generează mai puține pierderi de energie și implică mai puțină mentenanță, or costurile mentenanței sunt incluse în costul pentru energie achitat de consumatori. Aprecierea eficienței investiției, realizată exclusiv pe prețul inițial al materialelor și echipamentelor, nu este corectă. De asta și, după 27 de ani de când URSS nu mai este, rețelele electrice din Moldova sunt încă sovietice.

T.: Cine trebuie să introducă principii noi de apreciere a investițiilor și să asigure aplicarea lor? De ce nu o fac?

G.H.: În opinia mea, veriga slabă este regulatorul. ANRE este o structură cu atribuții importante, dar aceste atribuții nu sunt aplicate deplin. În rezultat avem responsabili de reglementarea și supravegherea pieței, dar piața este inundată de produse necalitative și învechite cu jumătate de secol. Deseori folosesc o formulare: dacă în al doilea deceniu al secolului XXI sistemul nostru energetic consumă produse elaborate în anii ‘70-80 ai secolului XX,  problema nu e în bani. Problema e în competența și atitudinea celor care reglementează piața și o supraveghează.

T.: De ce nu vorbiți aici și de ministerul Economiei si Infrastructurii? Acum instituția dată este responsabilă de domeniul energetic…

G.H.: Mă străduiesc să mă informez despre piața în care activăm. Din câte cunosc, acum responsabil – atât de reglementarea energetică, cât și de activitatea de supraveghere, este ANRE. Despre minister aș vrea să menționez altceva. Am avut plăcerea să-l cunosc pe actualul ministru, în cadrul vizitei în Moldova a executivilor unui producător european, un partener al companiei noastre. Dl. Gaburici mi-a părut foarte interesat să susțină orice investiție în Moldova și m-a impresionat cu un gând al său: „Moldova trebuie să treacă de la faza de consumator al tehnologiilor, la cea de generator și exportator al tehnologiilor”. Îmi doresc ca dl. Gaburici să reușească să „infecteze” cu asemenea idei și alți funcționari, inclusiv pe cei de la ANRE. Cred că, este mare nevoie de oameni cu așa viziuni și înțelegere a situației.

IMG_1429

T.: Domnule Habed, mai sus ați spus că 12 ani în urmă erați un optimist incurabil. Ați mai păstrat rezerve de optimism sau situația e alta?

G.H.: Sigur că am păstrat. Nu cred că e posibil să conduci o echipă fără să fii optimist. Am noroc să întâlnesc oameni luminați, cu poftă de a învăța. Din așa oameni e formată echipa noastră. Cred că, o mare parte din optimismul meu și încrederea în ziua de mâine sunt determinate de colegii mei, alături de ei cele mai complicate idei par realizabile. Cred că, împreună vom reuși să determinăm multe schimbări.

T.: La ce schimbări anume vă referiți? 

G.H.: Noi nu suntem doar specialiști – noi suntem și consumatori, inclusiv consumatori de energie și, prin urmare, ai serviciilor ANRE. Noi înțelegem că pentru tot plătesc consumatorii.

Unul dintre scopurile noastre este să îmbunătățim managementul tehnic al rețelelor electrice. Pentru scăpările managementului rețelelor plătim noi, consumatorii, plătim nu doar când achităm factura pentru energie, dar și când cumpărăm pâine ori carne, ori când alimentăm mașina. Credem că, reglementarea trebuie să fie profundă și să protejeze eficient consumatorul.

T.: Mulți businessmeni se plâng pe faptul că oamenii pleacă din Moldova. Pe Dvs. nu v-a afectat  acest fenomen?

G.H.: Din fericire, nu. Trăiesc aici și cunosc că, în ultimii ani, din Moldova au plecat mulți specialiști buni. Și această tendință continuă. Referitor la plecarea specialiștilor, am opinia mea la acest subiect. Specialiștii nu pleacă, or intenția lor de plecare este mult mai redusă, când la locul de muncă sunt tratați cu respect. Când lucrează cu echipamente bune și folosesc materiale calitative. Când au posibilitatea să învețe. Când simt grijă din partea conducătorilor. Cunosc specialiști energeticieni, ingineri și instalatori, care au plecat la muncă în România. Am vorbit cu unii dintre ei. Despre remunerare, ei vorbesc în ultimul rând. Mai întâi vorbesc încântați despre echipamentele de lucru, pe care le folosesc acolo. Despre faptul că sunt echipați cap-coadă, inclusiv îmbrăcați și încălțați. Sunt încântați de atitudinea față de ei și se simt protejați. Apoi vorbesc despre materialele și soluțiile pe care le aplică. Acolo ei sunt satisfăcuți de rezultatul muncii lor, fapt care rareori l-au cunoscut în Moldova. Ei spun că acolo progresează și cresc profesional. Fără îndoială, remunerarea este importantă, dar nu e unicul și cel mai important motiv.

T.: Considerați că, conducătorii întreprinderilor trebuie să fie mai atenți cu angajații lor?

G.H.: Cred că, oamenii tratați bine nu pleacă sau pleacă mai greu. Competitivitatea afacerii este determinată atât de modelul de management, cât și de echipă. Managerii trebuie să se gândească la specialiștii lor. Merg mult prin Chișinău, și prin toată țara. Deseori observ cum sunt echipate echipele care fac diverse lucrări la înălțime – oamenii muncesc, practic, fără echipamentele de protecție necesare. Am observat și cazuri când electricienii muncesc fără utilizarea mijloacelor de protecție, expunându-și viața unor riscuri neargumentate. Înțeleg că managerii afacerilor numără banii și fac economie peste tot unde pot, dar trebuie să țină cont că un specialist bun, pe lângă salariu, va aprecia și condițiile în care muncește. Și dacă este expus pericolelor, dacă nu i se oferă echipamente de protecție, va căuta o altă organizație – care va fi mai grijulie cu sănătatea și viața lui. Respect colegii mei și am grijă să fie răsplătită eficiența lor, și neapărat  – să muncească în condiții cât mai bune. Cred că, cunoștințele și starea lor de spirit sunt unul dintre motoarele companiei și dedicăm mult timp instruirilor.

T.: Cum apreciați anul 2018 – a fost un an al succeselor sau…?

G.H.: În anul 2018, ca în oricare alt an, au fost de toate. Din nereușite învățăm. Succese au fost mai multe și cu ele ne mândrim. Am crescut geografia prezenței produselor noastre, care acum pot fi găsite în 45 de magazine specializate, în Chișinău și în 16 centre raionale. Putem spune că deja de ani avem parteneriat matur cu compania SUMMA în Moldova. Produsele și soluțiile Habsev sunt în toate obiectele realizate de SUMMA în Moldova precum cel mai popular centru comercial din țară – MallDova, sau una dintre cele mai cunoscute școli private Heritage. Acum lucrăm împreună la proiectul Arena Chișinău și sunt foarte bucuros că bagajul nostru de cunoștințe și competența sunt solicitate. Când merg spre aeroport, mă bucur să văd pilonii sistemului de iluminat stradal – sunt soluția propusă de noi. Lista realizărilor e destul de lungă, dar pentru mine reprezintă, mai întâi de toate, etape ale învățării noastre. Scopul meu este să putem propune cele mai bune produse și soluții pentru fiecare sarcină a beneficiarului. Noi nu facem oferte. Noi oferim soluții cu calcule și explicații, unde arătăm cum fiecare leu investit de beneficiar lucrează pentru el. Progresul nu stă. Știm că trebuie păstrăm ritmul. Regândim pagina noastră www.habsev.md, utilizăm mai activ rețelele sociale. Pe Facebook avem două conturi: Habsev Grup – Soluții pentru Casa Ta și Habsev Grup Professional. Primul este pentru consumatorii casnici, al doilea – pentru companiile specializate în energetică, construcții, operatorii rețelelor apeduct și canalizare, rețele de gazoducte etc. Suntem curioși să cunoaștem părerea clienților despre acțiunile noastre și, pe această cale, îi îndemn să ne lase opinia.

T.: Deci, cu ce dispoziție mergeți în anul 2019? Sunteți optimist?

G.H.: Sigur, sunt optimist. Avem multe așteptări, dar nu înseamnă că stăm și așteptăm. Vom învăța produse și soluții noi. Vom transmite cunoștințele noastre beneficiarilor. Vom aduce produse noi pentru partenerii noștri din retail. Ne bucură orientarea tot mai insistentă a oamenilor spre calitate, pe care o observăm după ritmul de vânzare a produselor furnizate de noi. Sperăm că orientarea oamenilor spre calitate se va transmite și autorităților responsabile. Cred că, anul care veni depinde de noi cum va fi.

T.: Vă mulțumesc pentru discuție.

G.H: Și eu vă mulțumesc pentru oportunitatea de a vorbi despre noi.

Cristina Pendea

Sondaj

  • Cine merită titlul „Politicianul anului 2018”?

    View Results

    Se încarcă ... Se încarcă ...