[ X ]
Important2 Noiembrie 2018 07:00

(INTERVIU) Andrei Năstase: Când am decis să candidez la funcția de primar, mi-am propus să aducem Primăria Capitalei în secolul 21, din zona gri în care a fost ancorată

În cadrul unui interviu acordat portalului TRIBUNA, Andrei Năstase, liderul Platformei „Demnitate şi Adevăr”, a vorbit despre întrevederile care le-a avut în ultima perioadă, ideea transformării Chișinăului în „Capitala Inovațiilor”, care sunt problemele stringente, cu ce începe transformarea unui oraș insuficient de bine administrat de decenii într-un oraș inteligent modern, dar și alte aspecte imoportante.

T: Dle Năstase, deși mandatul Dvs. nu a ajuns să fie validat, iar opțiunea chișinăuienilor a fost ignorată, continuați să participați la diverse evenimente în care vă implicați plenar în calitate de primar ales al Chișinăului. Credeți că există șanse ca principalul oraș al Republicii Moldova să fie redat chișinăuienilor, conform voinței lor exprimate în cadrul alegerilor locale noi?

A.N.: Primăria, indiferent de ostilitatea și acțiunile distructive ale regimului, în cea mai scurtă perioadă de timp va fi redată chișinăuienilor. Sunt sigur de asta, iar dezmățul anti-democratic nu poate continua la nesfârșit. Din acest motiv, proiectele pe care ni le-am propus în campanie și pentru care am obținut mandatul chișinăuienilor vor fi duse până la capăt.

În momentul de față, Chișinăul se confruntă cu haos, corupție, cu o evidentă disoluție a autorității publice locale, cu o birocrație excesivă și multe alte probleme grave acumulate în timp. Totodată, în ultima perioadă am avut mai multe întrevederi cu oficiali de la Washington, Paris, Viena. Acolo, pe lângă faptul că am preluat cele mai bune practici de gestionare a administrației publice locale, am prezentat evoluțiile politice de ultimă oră din Republica Moldova. În calitatea mea de primar ales al municipiului Chișinău, am avut întrevederi extrem de eficiente, cordiale cu domnul Patrick Klugman, viceprimarul orașului Paris, responsabil de relații internaționale, cu Primarul Michael Ludwig și cu mai mulți funcționari superiori din cadrul Primăriei Vienei. În SUA m-am întâlnit cu reprezentanți ai mai multor instituții americane, dar și cu oficiali din Senat, Congres, din Departamentul de Stat și Consiliului Național de Securitate al SUA. În toate cele trei capitale am adus la cunoștința interlocutorilor mei memoriul public prin care i-am deconspirat pe Plahotniuc și complicii săi beneficiari ai spălătoriei de zeci de miliarde de dolari ale mafiei rusești, precum și ai atacurilor raider care au pus bazele furtului de un milliard de dolari, aproape 15% din Produsul Intern Brut.

T: Înțeleg că întrevederile la care vă referiți au fost fructuoase şi că ați reușit să puneți pe tapet toate problemele actuale legate de acţiunile guvernării, dar, totuşi, vă rog să vă referiți la problemele Chișinăului despre care ați reușit să discutați cu partenerii de dezvoltare.

A.N.: Atât în capitalele din Occident, cât și Acasă, la cele două forumuri de Smart City, organizate la Alba Iulia și Chișinău, am reiterat că este imperios necesar de a schimba fundamental atitudinea față de modul de administrare a urbei noastre. Trebuie să preluăm practicile țărilor civilizate, unde un oraș este condus în beneficiul locuitorilor și numai al lor și nu a unei mafii imobiliare hrăpărețe, care distruge capitala noastră într-un hal incalificabil. În altă ordine de idei, să nu uităm că orașul Chișinău, la fel ca și alte orașe ale regiunii, se confruntă cu o mulțime de provocări. Acestea țin de adaptabilitatea şi sustenabilitatea dezvoltării pe termen lung, cum ar fi: infrastructura urbană învechită, schimbările esențiale produse de internet şi mediul on-line în domeniul serviciilor și comerţului; modificările climatice, de mediu şi poluarea, dar și reducerea resurselor energetice şi creşterea preţurilor la energie, siguranţa, accesibilitatea, disponibilitatea  şi calitatea resurselor şi utilităţilor,  creşterea accentului pe siguranţa cetăţenilor, reciclarea deşeurilor, insuficiența  bugetară a administraţiiei locale şi dependenţa de bugetul de stat, care limitează viteza de dezvoltare a proiectelor benefice pentru oameni, îmbătrânirea populaţiei şi creșterea responsabilităților sociale, etc.

O provocare aparte este și acutizarea competiţiei pentru atragerea de resurse şi personal calificat în administrația publică locală.

Problemele de sistem specifice întregii țări, cu care se confruntă mai ales Chișinăul, trebuie urgent rezolvate. Iar asta trebuie realizat pe baza unei abordări moderne, progresive de dezvoltare a municipiului Chișinău, deoarece o capitală europeană, o capitală modernă are nevoie de o preocupare nouă de dezvoltare urbană care să fie adaptată la realitățile și provocările timpului.

T: În cadrul campaniei electorale locale ați vorbit mereu despre un program de dezvoltare a capitalei, elaborat cu o contribuție esențială a specialiștilor în diverse materii de gestionare a orașelor, de societatea civilă. Cum se leagă acel program de conceptul Smart City, despre care s-a vorbit recent în cadrul unor evenimente la Alba Iulia și Chișinău?

A.N.: Când am decis să candidez la funcția de primar al Chișinăului, mi-am propus să aducem Primăria Capitalei Moldovei în secolul 21, din zona gri în care a fost ancorată de niște guvernări centrale și municipale corupte. Asta presupune că, pe lângă acțiunile noastre legate de asigurarea unui management riguros în scopul de a restabili ordinea în Capitală, pe lângă o politică de creștere a acumulării resurselor financiare în bugetul municipal, inclusiv identificarea resurselor financiare interne și externe pentru realizarea proiectelor de infrastructură, unul din pilonii esențiali ai programului nostru a fost și este implementarea graduală a conceptului de Smart City. Chiar dacă acest deziderat poate părea utopic în contextul actual, convingerea mea fermă este că utilizarea soluțiilor tehnologice avansate în prestarea serviciilor publice și rezolvarea  problemelor cu care se confruntă municipiul este un proces inevitabil, ireversibil chiar și pentru Chișinău, chiar și pentru Republica Moldova. Din această perspectivă, Chișinăul are nevoie de o regândire profundă a funcționării orașului în baza conceptului de Smart City, care reprezintă o expresie modernă a dezvoltării unor comunități sustenabile. Eu sunt convins că se poate, deoarece conceptul de „oraş inteligent” propune utilizarea tehnologiilor digitale și de telecomunicații deja disponibile pentru rezolvarea problemelor cu care se confruntă cetățenii, comunităţile locale, mediul de afaceri, administrația.

T: Care sunt problemele stringente, cu ce începe transformarea unui oraș insuficient de bine administrat de decenii într-un oraș inteligent modern?

A.N.: Pentru o dezvoltare rapidă un oraş necesită o infrastructură de calitate, un mediu care sprijină dezvoltarea afacerilor, în special a celor cu valoare adăugată mare, o administraţie eficientă şi o colaborare între mediul privat şi un mediu universitar performant. Din punct de vedere tehnic, un oraş inteligent necesită o reţea extinsă de senzori şi automatizări, canale dedicate de comunicaţii, platforme de achiziţie de date, baze de date statistice şi deschise, platforme de oraş, aplicaţii de gestiune, integrare şi utilizare, interfeţe cu alte platforme, sisteme de salvare şi siguranţă, panou de control şi analiză, gestiune aplicaţii, etc. Totodată, reiterez că nu voi renunța la visul meu în calitate de primar ales al Chișinăului de a construi în timp Axa Inovării Chişinău – Cluj – Oradea – Viena, care ar oferi un suport extraordinar pentru dezvoltarea economică a capitalei noastre și a țării întregi, cu implicarea plenară a tinerilor, care să genereze noi locuri de muncă bine plătite Acasă.

T: Cum ar trebui să aibă loc un asemenea process de modernizare? E suficientă implicarea administrației municipale, chiar dacă vorbim de o echipă nouă de profesioniști școliți în centre urbane dezvoltate?

A.N.: Pentru dezvoltarea unui oraş inteligent, cu mobilitate urbană inteligentă, clădiri sustenabile, inteligente (mediu de locuit şi afaceri sustenabil), utilităţi publice (infrastructură şi procese integrate între energie, utilităţi şi transport), mediu, siguranţa publică inteligentă, sănătate inteligentă, educaţie inteligentă, turism inteligent, inovaţie şi afaceri locale inteligente, planificare urbană inteligentă, pe lângă o administrație inteligentă este nevoie de implicarea cetăţenilor, planificarea şi gestiunea integrată a proiectelor, dezvoltarea de standarde, unităţi de măsură, politici şi reglementări specifice, un intens schimb de informaţii şi de bune practici, de noi moduri de guvernanţă a datelor, de noi modele de colaborare, noi modele de afaceri, achiziţii şi finanţare, etc.

Astfel, proiectele de oraş inteligent sunt extrem de complexe, necesită expertiză multidiscliplinară, resurse majore şi propun schimbări fundamentale din punct de vedere tehnologic, dar şi din punct de vedere social, în privinţa modului cum interacţionează entităţile şi cetăţenii unui oraş. Eforturile depuse de un oraş în trecerea către unul inteligent sunt răsplătite prin asigurarea unei dezvoltări durabile şi prin creşterea calităţii vieţii cetăţenilor.

T: Există modele de orașe inteligente cu programe testate, care funcționează deja, la care să faceți referire nu din auzite, ci din experiența personală?

A.N.: Unul dintre modelele pe care ar fi cazul să le analizăm, să le studiem și să ne inspirăm este cel al orașului Alba-Iulia, condus de prietenul nostru, Mircea Hava. Anume aici putem descoperi implementarea elementelor de bază a ceea ce numim Smart City. Alba-Iulia este un oraș recunoscut pentru implementarea numeroaselor proiecte Smart City și este printre primele de acest gen din România, dar și din Europa. Acolo am luat cunoștință de cele mai impresionante soluții smart city funcționale în Cetatea Alba Carolina: Hot Spoturi WI-FI, iluminat public, Wi-Fi și parcare inteligentă, sistem solar termodinamic, Vichi Farm, Smart Garden, Eco Mobilitate, CicloTransport, Pony Car Sharing și multe altele. Este vorba de proiecte care deja funcționează cu succes în beneficiul cetățenilor la Alba-Iulia.

Să ne imaginăm numai cum ar arăta Chișinăul în baza acestui model cu o adminsitrație locală inteligentă, digitalizată, care oferă servicii rapide și calitative locuitorilor capitalei și ai suburbiilor. Să ne imaginăm cum ar funcționa orașul nostru în baza unui sistem de mobilitate urbană inteligentă (cu tot ce înseamnă transport ecologic, gestionarea traficului, planificare, logistică, etc); cu clădiri inteligente, cu utilizarea avansată a IT-ului în toate sferele; cu sisteme de educație inteligentă, sănătate și siguranță inteligentă. Am putea să asistăm la un salt tehnologic extraordinar!

T: Care ar fi motivul principal pentru care Chișinăul întârzie într-o epocă vetustă, într-o infrastructură subdezvoltată, în mrejele unor sisteme disfuncționale aproape pe toate dimensiunile urbane?

A.N.: Există, de fapt, un singur motiv din care decurg celelalte – lipsa voinței guvernării locale ilegale de a activa în beneficiul oamenilor, ci exclusiv în interesul mafiei imobiliare. Cunoașteți foarte bine că la această etapă capitala este condusă de o administrație uzurpată și total ineficientă, care nu este nici pe departe preocupată de asemenea subiecte pe care le discutăm astăzi. Chișinăul are nevoie de proiecte de modernizare în toate domeniile, începând cu construcția și reparția drumurilor,  apă și canalizare, soluționarea problemei deșeurilor și terminând cu tot ceea ce reprezintă confortul urban, transportul public, spații verzi, amenajarea curților, străzi pietonale, etc. Din acest punct de vedere, viitoarea administrație va susține toate inițiativele și proiectele care pot contribui la rezolvarea acestor probleme și la modernizarea capitalei.

Este important ca primăria să devină un partener de încredere pentru toți cei care sunt interesați de dezvoltarea Chișinăului. Din această perspectivă, este necesar de stabilit un dialog continuu, un parteneriat strategic, o relație instituțională cu cei care vor să investească într-o formă sau alta în dezvoltarea capitalei Republicii Moldova.

T: Ați vehiculat ideea transformării Chișinăului în „Capitala Inovațiilor”. Ce presupune acest concept?

A.N.: Este simplu. După ce lucrurile vor reveni la normalitate, ne propunem să identificăm și să asigurăm spații și condiții adecvate pentru crearea parcurilor industriale, a centrelor pentru dezvoltarea afacerilor. Vom pune accent pe stimularea industriilor bazate pe tehnologii moderne, inovație, creativitate cu înalt potential competitiv de export. Totodată, prin proiectele pe care le vom atrage, vom crea mii de locuri de muncă pentru tineri absolvenți ai instituțiilor de învățământ din Chișinău și din țară. Vom asigura condiții pentru o colaborare dintre companii, în special din domeniul IT cu universitățile, colegiile, liceele, vom crea și dezvolta sectorului high tech. Vom avea o politică care va susține colaborarea dintre elevi, studenți, tineri și mediul de afaceri din capitală.

Îmi doresc să transformăm orașul nostru inclusiv și într-un catalizator al dezvoltării economiei Republicii Moldova. În acest sens, vom susține antreprenorii locali. Vom stabili un dialog permanent dintre administrația municipală și agenții economici care funcționează în capitală în vederea îmbunătățirii condițiilor adecvate de activitate. Vom deveni partenerii mediului de afaceri în interesul locuitorilor municipiului Chișinău. Ne propunem să creăm toate condițiile necesare pentru atragerea investitorilor locali și străini. Vom realiza campanii de informare a potențialilor investitori pentru a le prezenta oportunitățile și potențialul economic al Chișinăului. O sursă strategică constă în atragerea investitorilor locali și străini, dar și investiții din partea Diasporei.

T: Dle Năstase, abordați aceste subiecte de administrare modernă a orașelor cu multă pasiune. De ce? Aveți vreun motiv personal?

A.N.: Da, dacă beneficiul oamenilor poate fi un motiv personal. Subiectele abordate în cadrul discuției noastre au pentru mine o însemnătate deosebită deoarece anume dezvoltarea urbană durabilă, mecanismele financiare și noile tehnologii care pot contribui la această dezvoltare urbană, parteneriatul cu mediul de afaceri, exemplele de Smart Cities, antreprenoriatul și inovațiile sunt elemente fundamentale în dezvoltarea unui oraș al secolului 21, și cu atât mai mult al unei capitale europene. Iar eu, împreună cu cei mai buni specialiști cooptați în echipă, avem ambiția să transformăm Chișinăul într-o veritabilă capitală europeană!

Cristina Pendea

Sondaj

  • Cine are nevoie de presă liberă în Moldova?

    View Results

    Se încarcă ... Se încarcă ...