[ X ]
Editorial12 Martie 2018 07:00

Ofensiva Președintelui Dodon. Ce va urma?

Colegii mei de la compania de consultanță și promovare a imaginii POLIEXPERT dețin un portofoliu în care sunt stocate diverse acțiuni și situații cu implicarea politicienilor din Moldova, pe care le raportează la precedentele de nivel internațional și le transformă ulterior în studii de caz. E o muncă migăloasă, dar extrem de utilă, pentru că doar în baza ei pot fi făcute concluziile și recomandările cele mai potrivite referitoare la politica din Moldova. Și, apropo, din câte știu, POLIEXPERT e unica companie din Moldova care face acest lucru.

De ce am făcut respectiva introducere? Pentru că, având acces la respectivul portofoliu, mi-a atras atenția un nou fișier, introdus în aceste zile. Acesta se referă la precedenta ședință a Consiliului Suprem de Securitate, prezidată de Președintele Igor Dodon. Deoarece cele expuse în respectivul fișier mi-au părut destul de interesante, am cerut permisiunea colegilor să fac publice unele extrase din el.

Extras 1. „Pe data de 7 martie 2018, Președintele Igor Dodon și-a reîntors controlul asupra Consiliului Suprem de Securitate, folosind un procedeu nou în politica moldovenească – controlul prin extindere. În alte țări, acest fenomen este aplicat pe larg inclusiv în politică, deși originea fenomenului vine din societățile comerciale. Dacă un asociat nu-și poate spori prezența în acționariat pe căi tradiționale, adică răscumpărând acțiuni/cote părți, atunci o modalitate de rezervă este sporirea capitalului social, adică extinderea, iar de cele mai dese ori cel ce provoacă sporirea capitalului social se alege cu controlul asupra societății comerciale. În alte țări, procedeul de preluare a controlului prin extindere e aplicat mai ales în cazul organelor colective de conducere a partidelor – sporind componența numerică a acestor organe, cel ce provoacă respectivul proces își asigură controlul asupra organului vizat. Sunt și unele exemple (sunt atașate) când respectivul procedeu (de preluare a controlului prin extindere) e aplicat în cazul structurilor consultative de pe lângă organele statului și chiar în cazul organelor elective, deși deseori astfel de procese sunt însoțite de scandaluri politice de proporții (sunt atașate exemple). În Republica Moldova, pasul făcut de Președintele Dodon pe data de 7 martie 2018, când, prin extinderea componenței CSS, șeful statului a preluat controlul asupra acestui organ important, poate fi considerat cu certitudine o premieră politică…”.

Extras 2. „Ședința CSS din 7 martie 2018 este relevantă pentru cei ce studiază fenomenul politic din RM și din alt punct de vedere – e o manifestare directă a formei clasice de ieșire din defensivă prin ofensivă. Din momentul preluării mandatului de șef al statului, Igor Dodon a fost lipsit de mai multe împuterniciri, inclusiv în ceea ce ține de CSS, adică impus să ia act de anumită situație și să acționeze în defensivă. Acum, el nu doar a contracarat tentativele de limitare în continuare a împuternicirilor sale, ci și a pornit o adevărată ofensivă, o dovadă fiind subiectele puse în discuție în ședința CSS amintită mai sus. Nu este pentru prima dată când Președintele Igor Dodon folosește procedeul ieșirii din defensivă prin ofensivă – un alt exemplu relevant din acest punct de vedere este modul de poziționare și reacția Președinției la adoptarea de către unele localități din Moldova a declarațiilor de unire cu România…”.

Mai departe, fișierul conține analiza posibilelor riscuri politice aferente unor astfel de situații și care acum planează asupra Președintelui Igor Dodon, dar nu mă voi referi la ele, pentru că nu cred că sunt relevante în acest context. Ceea ce m-a interesat este că s-au folosit două procedee politice interesante, unul dintre care a fost aplicat în premieră absolută în Republica Moldova. Deci, concluzia e că Președintele Dodon a intrat în ofensivă. Interesant, ce va urma?

Dumitru Spătaru

Sondaj

  • Ce aşteptări aveţi în primul rând de la noul primar al capitalei?

    View Results

    Se încarcă ... Se încarcă ...
Politica online