[ X ]
Important28 Ianuarie 2018 09:00

(INTERVIU) Sergiu Litvinenco: Alegerile libere și corecte apriori sunt excluse

În cadrul unui interviu acordat portalului TRIBUNA, membrul Biroului Permanent Național al Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS), Sergiu Litvinenco, jurist, a vorbit despre ce l-a determinat să vină în politică, cât de greu este să fii juristul unuia dintre principalele partide de opoziție, ce priorități are PAS pentru perioada imediat următoare, ce șanse are dreapta pro-europeană de a prelua puterea, dar și despre alte aspecte importante.

T.: Dle. Litvinenco, ce va determinat să veniți în politică și de ce ați ales anume PAS?

S.L.: Nu știu dacă pot să zic că am venit în politică. Mai degrabă, m-am implicat în activitățile unui partid politic, de fapt, la început în activitățile unui grup de inițiativă informal, care avea în vedere să devină – și până la urmă a devenit – partid politic. De ce PAS? Răspunsul este foarte simplu. Eu am avut o colaborare foarte bună cu echipa care a fost la Ministerul Educației în mandatul Maiei Sandu. În momentul în care am fost invitat de aceste persoane să participăm la constituirea unei noi formațiuni politice, nu am ezitat nicio clipă în a accepta. În primul rând, deoarece cunosc foarte bine realizările acestor persoane, cunosc ce pot face și, poate cel mai important, sunt sigur de onestitatea și buna lor intenție. De asemenea, atunci – la sfârșitul lui 2015 – era o perioadă în care cu toții ne-am dat seama că actuala clasă politică, cu toate că a avut o șansă istorică de a duce Republica Moldova mai aproape de familia europeană, a eșuat lamentabil, fără nicio posibilitate de reabilitare.

T.: Cât de greu este să fii juristul unuia dintre principalele partide de opoziție?

S.L.: În egală măsură cum e să fii comunicator, responsabil de formularea mesajelor partidului sau de coordonarea organizațiilor teritoriale. Specificul activității în PAS este că fiecare își desfășoară activitatea pe bază de voluntariat, ceea ce înseamnă, pe de o parte, că pentru activitățile realizate nu ești remunerat, iar, pe de altă parte, activitățile de partid le desfășori în afara timpului alocat pentru job. Pe lângă aceasta, noi, la PAS, nu ne ținem neapărat de „fișele de post”, or, eu, de exemplu, în afară de activitățile care se înscriu în domeniul juridic, mai sunt responsabil de coordonarea unor organizații teritoriale sau de alte chestiuni.

T.: Se lucrează și din punct de vedere juridic la consolidarea alianței dintre PAS și Platforma DA sau e vorba doar de o acțiune politică?

S.L.: La moment grupurile de lucru comune PAS-PDA lucrează pe două paliere. Pe de o parte, se face o inventariere a tot ceea ce înseamnă organizare teritorială, astfel încât la alegeri să putem acoperi cu structuri și oameni tot teritoriul țării. Încercăm prin aceasta să fim pregătiți pentru a riposta la eventualele falsificări la care sunt în stare să recurgă PD și PSRM. O bună acoperire la nivel de structuri teritoriale ne va permite să realizăm și informarea populației, or, în condițiile în care oponenții tăi controlează aproape tot spațiul mediatic și în fiecare zi difuzează informații care doar știri nu pot fi numite, discuțiile de la om la om, de la ușă la ușă, distribuirea ziarelor cu informații veridice devin practic unicele instrumente prin care s-ar putea prezenta oamenilor și un alt punct de vedere decât cel oficial.

Al doilea grup comun lucrează la definitivarea mecanismului comun pentru stabilirea candidaților pe lista Blocului electoral, cât și pentru circumscripțiile uninominale. Acesta este un exercițiu care nu a mai existat în Republica Moldova, scopul de bază fiind punerea în valoare, pe de o parte, a principiului de integritate, iar, pe de altă parte, a celui meritocratic, adică a profesionalismului candidaților noștri, apartenența de partid devenind secundară. Aici suntem pe ultima sută de metri și, cred eu, în curând, mai multe detalii ale mecanismului respectiv vor fi făcute publice de către liderii celor două formațiuni.

T.: Pregătește PAS careva proiecte de alternativă pe care le va propune Parlamentului? Totodată, se lucrează deja la proiecte pe care intenționați să le promovați după ce ajungeți în Parlament?

S.L.: Noi am avut mai multe inițiative legislative pe care le putem numi, sugestiv, „de alternativă”, pe tot parcursul anului trecut. De exemplu, am venit cu un proiect de lege, înregistrat și în Parlament, care se referea la modificarea legislației electorale, având ca obiectiv soluționarea acelor lacune care au fost semnalate atât de structurile internaționale specializate, cât și de Curtea Constituțională. Vorbim aici, în primul rând, de facilitarea votului în străinătate, de transparentizarea finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale. Din păcate, guvernarea, în loc să  ajusteze problemele existente în legislația electorală, care, între altele, erau evidente nu doar reieșind din simpla analiză a textelor legilor, ci chiar din practica implementării acestora în cadrul scrutinelor precedente, a ales să modifice în general sistemul electoral. Adică, nu doar că nu a soluționat problemele evidente din legislație, ci a venit cu un nou sistem electoral care, doar după o simplă lecturare (fără să ajungem la implementare), abundă în reglementări absurde, confuze și, deseori, inaplicabile. Apoi, au fost și alte inițiative atât legislative (de exemplu, privind combaterea traseismului în rândul aleșilor locali,  demonopolizarea mass-mediei, în legătură cu așa-numita lege a cetățeniei prin investiții  etc.), cât și pe cadrul normativ secundar, infralegal. Din păcate, aceste inițiative, în cea mai mare parte, fie că nu au fost examinate de guvernare, fie că au fost respinse pentru motive, din punctul nostru de vedere, absolut nejustificate. Cu toate că șansele de promovare a unor astfel de proiecte sunt aproape inexistente, PAS își va urma în continuare propria agendă – de condamnare a abuzurilor și de eliberare a țării de corupție.

În ce privește proiectele pe care le vom susține imediat după alegeri, acestea se vor regăsi în viitorul program electoral al Blocului PAS-PDA.

T.: Ce priorități are PAS pentru perioada imediat următoare?

S.L.: Prioritatea de bază este, bineînțeles, pregătirea pentru alegerile parlamentare, eveniment crucial pentru viitorul ţării. Situaţia este într-atât de gravă, încât întrebarea se pune tranşant – va fi sau nu va fi Republica Moldova un stat european sau va aluneca într-o „zonă gri” din care nu va mai ieşi niciodată? Iată de ce este nevoie de consolidarea întregii societăţi pentru debarcarea acestei clase politice – principalul impediment în calea dezvoltării ţării. În realizarea acestui obiectiv major stau şi eforturile PAS, PDA şi a celor mai buni reprezentanţi ai societăţii civile de a veni cu o ofertă electorală ce ne va permite să câştigăm alegerile şi să aducem ţara pe făgaşul normalităţii.

T.: Ați renunțat la demersurile împotriva sistemului mixt sau urmează careva acțiuni de acest fel?

S.L.: Nu am renunțat. Aceste demersuri vor continua. Atât pe intern, cât și pe extern. Pe plan intern, avem în vedere depunerea unei sesizări la Curtea Constituțională pe marginea Hotărârii Guvernului prin care s-au aprobat circumscripțiile electorale uninominale. Or, dacă te uiți peste această hotărâre, constați că guvernarea nu și-a respectat nici măcar propria lege a sistemului electoral mixt. De exemplu, în lege s-a prevăzut expres că circumscripțiile uninominale se constituie în marja 55-60 de mii de alegători, iar spațiul de manevră în cadrul circumscripțiilor constituite în aceste limite nu poate depăși 10%. Deși există aceste prevederi imperative de la care nu se poate deroga, doar circumscripțiile din mun. Chișinău respectă aceste rigori, în cazul celorlalte subdiviziuni electorale prevederile legale au fost pur și simplu ignorate, fapt care încalcă nu doar spiritul, dar și litera legii.

Vom continua să vorbim despre caracterul nociv al acestei legi și pe plan extern. La începutul săptămânii viitoare, bunăoară, o delegație a Comisiei de la Veneția se va afla în Republica Moldova pentru a analiza în ce măsură guvernarea a reflectat  recomandările Comisiei în versiunea finală a legii. Și acolo avem de gând să spunem tranșant cum încearcă să manipuleze guvernarea actuală structurile europene. Și aici vă dau un singur exemplu ca să înțelegeți acrobațiile la care se recurge. Comisia de la Veneția, atât în 2014, cât și în 2017, a recomandat stabilirea în lege a unor criterii clare pentru circumscripțiile uninominale, în special pentru cele din diasporă. Guvernarea, chiar dacă formal scrie în lege niște criterii, nici nu se uită la ele, circumscripțiile peste hotare fiind stabilite printr-un simplu vot al membrilor comisiei de delimitare a circumscripțiilor. Și de aici întrebarea firească: poate fi considerată îndeplinită recomandarea Comisiei de la Veneția? Bineînțeles că nu – de vreme ce Comisia de la Veneția a recomandat stabilirea în lege a criteriilor pentru circumscripții, a avut în vedere și îndeplinirea lor. Acest exemplu, între altele, caracterizează la general relația acestei guvernări cu partenerii externi. Adoptăm legi frumoase, europene, raportăm că facem reforme, dar le aplicăm în stilul nostru, astfel încât, în realitate, să nu aibă loc nicio schimbare. Parafrazându-l pe fostul premier român Tudose, se poate spune că guvernarea conduce un Mercedes cu motor de Trabant.

T.: Ce șanse are dreapta pro-europeană de a prelua puterea, în opinia dvs.?

S.L.: Sigur că sistemul electoral mixt în formula PD-PSRM face mai complicată realizarea obiectivului de a prelua puterea. Și nu din cauza sistemului electoral propriu-zis – mai sunt state unde există astfel de sisteme -, ci pentru că detaliile acestui sistem, modalitatea cum a fost acesta croit, dar mai ales modul în care acesta ar putea fi aplicat este unul care avantajează din start tandemul PD-PSRM și dezavantajează celelalte partide. Ca urmare, alegerile libere și corecte apriori sunt excluse.

Dacă alegerile vor fi măcar parțial libere și parțial corecte, șansele obținerii unui scor care ar permite preluarea guvernării există. Și aici pornesc de la un argument forte. Această guvernare, cu toată mașinăria sa propagandistică, cu toți banii cheltuiți pe manipulare, cu toate companiile de lobby, cu toți blogherii și trolii etc., nu se poate ridica deasupra pragului de accedere în Parlament. De ce? Foarte simplu: cetățenilor, chiar dacă le zici de 10 ori pe zi la televizor cât de bine este să trăiești în țară, în momentul în care aceștia părăsesc măcar pentru o clipă „lumea lui Tabără”, conștientizează că realitatea este cu totul alta decât cea prezentată la tv. Aceeași situație este valabilă și în cazul partenerului Partidului Democrat – Partidul Socialiștilor. Dincolo de faptul că Plahotniuc l-a „uns” pe Dodon președinte, iar exemple în acest sens pot fi aduse cu carul, după mai mult de un an de mandat acesta nu se poate lăuda cu nimic palpabil pentru cetățeni. Mai ales în contextul în care Dodon, votând sistemul mixt împreună cu Partidul Democrat, i-a oferit practic lui Plahotniuc șansa să se mențină la putere.

Un element determinant pentru obținerea victoriei la alegerile din 2018 este consolidarea societății: a partidelor, a cetățenilor, a societății civile. În politică, 2 + 2 nu întotdeauna fac 4, iar cel mai elocvent exemplu sunt prezidențialele din 2016: dacă vă amintiți, cu 2 săptămâni înainte de alegeri, sondajele de opinie dădeau celor 2 candidați proeuropeni un scor de 26%; peste 2 săptămâni, aceste 26% au devenit 38%. Deci, consolidarea tuturor forțelor proeuropene și anti-oligarhice într-un front comun este un lucru determinant și care este în măsură să încline balanța. Nu în ultimul rând, contează mobilizarea diasporei, umilită într-un hal fără de hal de PD și PSRM atât în cadrul prezidențialelor (când mii de oameni nu au reușit să voteze), cât și în cadrul noului sistem electoral (când s-au promis multe, iar într-un final nu s-a oferit aproape nimic).

Deci, șanse pentru a prelua guvernarea există și depinde doar de noi dacă le valorificăm.

T.: Unde vă vedeți activând după alegerile parlamentare, în Guvern sau Parlament?

S.L.: Mai puțin contează unde voi fi eu după parlamentare. Cert este că până la alegeri îmi propun să fac tot posibilul ca după alegeri să vreau rămân în țară. După mine, alegerile din 2018 sunt ultima șansă pentru Republica Moldova de a ieși din mocirla în care a adus-o clasa politică mizerabilă și coruptă în cursul celor 26 de ani de independență. Dacă ratăm această șansă și lăsăm țara pe mâna lui Plahotniuc și/sau Dodon, putem stinge definitiv lumina.

T.: Vă mulțumim!

Andriana Cheptine 

foto: privesc.eu

Sondaj

  • Ce rezultat credeţi că vor da protestele opoziţiei pro-europene?

    View Results

    Se încarcă ... Se încarcă ...
Politica online