[ X ]
Important30 Decembrie 2017 09:00

(INTERVIU) Alexandru Jizdan: O societate bine informată despre problemele care sunt, poate contribui la reducerea ratei criminalității

În cadrul unui interviu acordat portalului TRIBUNA, ministrul Afacerilor Interne, Alexandru Jizdan a vorbit despre mai mari realizări ale instituției în 2017, provocări, pe ce direcții s-a lucrat în special în acest an în vederea reformării poliției, dar și planuri și așteptări are de la 2018.

T.: Dle. ministru, care, în opinia Dvs., au fost cele mai mari realizări ale MAI în 2017?

A.J.: În 2017, probabil ar trebui de menționat reformele care au început în Inspectoratul General al Poliției. Faptul că noi am semnat, la sfârșitul anului 2016, un acord cu Delegația UE care prevedea finanțarea reformelor în poliție în valoare totală de 57 milioane euro este un rezultat foarte bun, căci o astfel de finanțare poliția nu a avut niciodată. De strategia de reformare noi ne legăm mari speranțe, deoarece avem o posibilitate unică de a schimba această entitate și de a asigura un serviciu mult mai calitativ al poliției pentru cetățeni.

De asemenea, noi am crescut în sondaje la capitolul încrederea populației – de la 21% la 46%. Aici, cu lipsă de modestie, trebuie să vă spun că rata de 46% noi nu am avut-o niciodată. Aceste cifre arată că suntem pe calea corectă.

Aş menţiona în context şi reforma Departamentului Trupelor de Carabinieri. Faptul că am decis să păstrăm această entitate, pe parcurs s-a dovedit o decizie corectă. Dezvoltarea acestei structuri (apropo e vorba de un sistem dual pe care-l au multe state europene) este o altă reușită de care noi ne legăm mari speranțe.

Totodată, în 2017 am avut activități care au dus la schimbarea percepției MAI din partea populației. Aici vorbim de reușite clar vizibile, pe care nu le  pot nega nici chiar cei care nu vor să le vadă.

Suntem concentraţi la maximă pe comunicarea cu societatea. Poliția comunitară, Supravegherea de vecinătate, gestionarea traficului şi a cozilor de la frontieră – sunt doar câteva exemple în acest sens, care arată că, atunci când există o comunicare corectă, sunt şi rezultate, iar acestea diminuează mult din impactul negativ asupra imaginii instituției noastre.

T.: Ce provocări ați avut Dvs. ca ministru în 2017?

A.J.: Anul 2017, îl consider unul relativ stabil din punct de vedere politic. Nu au fost provocări care să ne perturbeze activitatea. 2017 ne-a permis să dezvoltăm MAI, am construit o bună relație cu partenerii de dezvoltare. A fost o provocare foarte mare, însă ne-a reușit. Acest lucru e confirmat de toate evaluările care au fost efectuate (inclusiv prin prisma VLAP – Visa Liberalisation Action Plan). Acestea au arătat că MAI și-a făcut bine tema pentru acasă. Depășirea provocărilor a făcut ca partenerii de dezvoltare să ne trateze cu mai multă încredere, ceea ce mărește atât numărul parteneriatelor pe care le avem cu ei, cât și volumul asistenţei în cadrul acestor parteneriate. În genere, unele din proiectele pe care le-am realizat în 2017, nu erau prevăzute la începutul anului – au apărut pe parcurs datorită eforturilor depuse de către instituție. Exemplu: Echipa de patrulare pe biciclete se datorează doar relațiilor bune cu partenerii noștri din Ambasada SUA. Colegii din IGP au putut convinge partenerii că avem nevoie de o astfel de entitate. La rândul său, Ambasada SUA cu plăcere a acceptat să finanțeze acest proiect.

Suntem încrezători că, pe lângă proiectele mari pe care le avem – Strategia de reformă a Poliției, reforma carabinierilor, întărirea capacității de asigurare a  securităţii la hotarul RM, întărirea capacității de reacție la situațiile de urgență – pe parcursul anului 2018 vom veni și cu alte proiecte finanțate de către partenerii de dezvoltare. Există un dialog continuu cu ei, de aceea parteneriate bilaterale și multilaterale vor mai fi.

T.: În ce măsură și-a lăsat amprenta asupra activității MAI reforma administrației publice centrale?

A.J.:  Practic sub nici o formă nu ne-a afectat. Noi nu am pierdut din entități, nu am fost comasați cu alte instituții publice centrale, doar un pic s-a micșorat numărul în aparatul central. Eram 158 şi acum am rămas 93, dar nu cred că asta va scădea din potențialul nostru sau din capacitatea noastră de a gestiona procesele în cadrul MAI. Totodată, în urma reformei, a fost votată în a doua lectură crearea entității 112 și trecerea ei în cadrul MAI. Şi Serviciul rezerve materiale la fel vine în cadrul MAI. Astea ar fi două noutăți cu care ne-am ales noi în urma reformei, în rest, a rămas cam aceeaşi situaţie.

T.: Ce planuri trasate pentru 2017 vor fi trecute și în 2018? Dacă, desigur, sunt de acestea…

A.J.: Noi practic nu am rămas cu restanțe pentru anul 2017. Sunt puține cele care vor fi trecute în 2018, nesemnificative. Nu am rămas în urmă cu reformele în MAI. În luna mai 2015 au fost înghețate toate finanțările, de aceea trebuie să recunoaștem că în 2016, noi am preluat foarte multe restanțe, niște procese înglodate totalmente. Respectiv, ne-a reușit să deblocăm dialogul cu partenerii noștri, iar tempoul care ni l-am propus noi şi care nu e unul ușor deloc, ne-a permis ca pe parcursul anilor 2016-2017 să realizăm toate acțiunile care erau prevăzute atât în Planul național legat de Acordul de Asociere cu UE, cât și în Planul guvernamental.

T.: Pe ce direcții s-a lucrat în special în acest an în vederea reformării poliției?

A.J.: Comunicarea. Foarte mare accent am pus pe Poliția Comunitară. Trebuie să recunosc că la începuturi nici poliția nu înțelegea ce înseamnă Poliție Comunitară și, probabil, societatea și astăzi mai confundă acest termen. Poliția Comunitară este un concept, o filozofie prin care noi încercăm să apropiem poliția de comunitate, pentru a rezolva problemele comunității, pentru a trăi cu problemele comunității. Ne-a reușit în mare măsură, deoarece au fost desfășurate mii de acțiuni pe întreg teritoriul republicii. Totodată, astăzi încercăm să reducem din indiferenţa oamenilor din RM în raport cu probleme vecinului sau altor oameni prin acest proiect frumos „Supravegherea de vecinătate”. Încercăm să reducem termenul de reacție la problemele oamenilor până la 15 minute, indiferent de locul unde se produce incidentul, iar 112 are menirea de a soluționa această problemă. Noi am procurat soft-uri, care vor fi interoperabile cu 112 în paralel și astăzi acestea sunt folosite de către poliție în așa fel ca noi să ajungem la timp atunci când suntem apelați. Vă voi da un exemplu: imaginați-vă că avem un scandal în familie – se ceartă soțul cu soția. De obicei astfel de scandal este în progres până se ajunge la o tragedie și, dacă poliția ar ajunge la timp, de multe ori am fi în stare să evităm tragediile. Dacă nu în fiecare zi, atunci peste o zi, avem oameni decedați, oameni care se maltratează, oameni care se înjunghie în urma scandalurilor în familie. Totuși, încercăm ca cele 203 posturi pe care le avem în toată republica să fie dotate în 2018 și să venim la timp pentru a putea preveni unele tragedii.

T.: Ce măsuri legislative privind activitatea poliției ați promovat și care încă urmează să le promovați?

A.J.: Per ansamblu au fost mai multe inițiative. Pe data de 25 mai 2017, a fost aprobată și a intrat în vigoare Legea cu privire la statutul unic – este o victorie mare a MAI. Legea respectivă prevede unificarea tuturor statutelor funcționarilor cu statul special din MAI. O să vă explic un pic ce înseamnă aceasta: dacă până acum fiecare entitate (gen – Polița de Frontieră, Inspectoratul General de Poliție etc.), avea statutul său, fiecare avea pachetul său social, apoi prin legea dată noi am egalat în drepturi toţi angajații noștri la capitolul pachet social îmbunătățit. Exemplu: până acum pompierii, salvatorii își plăteau singuri asigurarea medicală, iar de acum înainte, conform acestei legi, o achită statul. Altă situaţie care a fost îmbunătățită prin această lege ţine de faptul că angajaților noștri, care închiriază spațiul locativ, conform legii date, li se rambursează o jumătate din această rată, în baza unui algoritm concret. Această lege a adus multe schimbări în toate instituțiile noastre. Dacă înainte se numea Poliția de Frontieră, astăzi este Inspectoratul General al Poliției de Frontieră; anterior era Serviciul Protecției Civile și Situației Excepționale, acum este Inspectoratul General al Situațiilor de Urgență. A fost una din cele mai importante inițiative pe care noi am reușit să le promovăm.

Legea cu privire la carabinieri este și ea o inițiativă legislativă a noastră care practic este definitivată – nu am reușit pur matematic să o scoatem în capăt.

În rest, cred că dacă e să facem o recapitulare și o revizuire, au fost sute de inițiative ale noastre care au trecut, iar toate ele au menirea de a îmbunătăți procesele caracteristice activităţii noastre. Avem nevoie de oameni vizionari în ceea ce fac, deoarece nu tot timpul oameni potriviți sunt la locul potrivit. Reformele mai sunt încetinite uneori din cauza factorului uman. Cu părere de bine, noi am adus în Aparatul Central al MAI oameni care au viziuni și reformele nu mai depind de factorul uman.

T.: Ați putea spune în valoare procentuală câte ați reușit să faceți din cele propuse acum circa doi ani, când ați preluat mandatul de ministru?

A.J.: Desigur că nu 100%. Dar într-o mărime de 80-90% ne-a reușit. Sunt bucuros că nici o acțiune care a fost propusă nu a rămas doar la nivel de idee. Toate ele sunt într-o fază activă și sper eu că toate vor avea finalitate. De exemplu, vreau să vă spun că, unul din cele mai lungi și anevoioase procese ţine de proiectul privind construcția apartamentelor de serviciu. Eu am declarat la sfârșitul anului 2016 că vom construi apartamente de serviciu, însă doar declarația mea nu permitea ca noi să mergem și să începem imediat a construi. Pe str. Testimițeanu avem un teritoriu care aparținea trupelor de carabinieri, el trebuia expertizat, apoi, ca să obţinem toate avizele, a fost nevoie de două hotărâri de Guvern. Iarăşi care au fost avizate de către toate instituțiile, iar astăzi noi suntem gata să încheiem un parteneriat public-privat cu un agent economic, dar și acesta este un proces de lungă durată. Cred că în primăvara anului 2018 deja vom începe a construi atât pe str. Testimițeanu, cât și pe str. Grenoble apartamente pentru Poliția de Frontieră, pe str.  Gheorghe Aschi – pentru cei de la situații de urgență.

Aş vrea să mă refer în context şi la  Clubul sportiv „Dinamo”. Printr-un parteneriat public-privat au fost deschise cele 4 stadioane de pe strada Gheorghe Asachi, alte două stadioane – pe str. Şciusev, s-a deschis pista pentru alergări – un proiect comun cu Comitetul Olimpic, care a costat circa 20 de milioane lei. Acum noi definitivăm conceptul de finalizare a Clubului sportiv „Dinamo” situat pe str. Şciusev – vrem să avem și un stadion verde de calitate. El practic este gata, vrem să instalăm iluminare nocturnă, este acceptat de către Federația Moldovenească de Fotbal, sunt aduse băncile pentru a fi schimbate scaunele, vrem să reconstruim vestiarele. Vrem să construim acolo toată infrastructura în așa fel ca angajații MAI să aibă toate posibilitățile pentru a-și ridica capacitatea lor fizică.

T.: Ce planuri și așteptări aveți de la 2018?

A.J.: Sigur că planurile noastre sunt mari. Special astăzi ne fixăm planuri mărețe și sper că ele o să ne reușească. Conform planurilor pe care le avem, vrem să avansăm în rating-urile în care figurăm. Dacă în 2014 figuram pe locul 75 în lume la capitolul securitate, astăzi suntem pe locul 68; la capitolul combaterii criminalității noi suntem pe locul 31 în lume, iar în spațiul CSI RM este prima. Probabil noi suntem recunoscuți deja de partenerii noștri în ceea ce ține de combaterea criminalității, în special cea organizată de tip ex-sovietic. Cu siguranță vă spun că noi avem deja specialiști bine instruiți, formați, care au experiența necesară pentru a combate orice fel de  infracțiune. Vrem să schimbăm lucrurile în așa fel ca toate instituțiile noastre să fie respectate de cetățeni. Am schimbat un pic accentele, am fugit un pic de statistică, de procente, deoarece, atunci când pui sarcinile care pot fi evaluate doar prin prisma procentelor, noi riscăm să avem falsificări. Avem statistică pe care o monitorizăm. Azi avem o scădere a infracționalității cu aproape 20%, comparativ cu 2016, iar în spatele acestor procente stă o muncă enormă. De asemenea, vedeți poliţişti care deja fluidizează traficul rutier, polițiști care ajută oameni să treacă pe trecerile de pietoni. Ne deranjează foarte mult mortalitatea în urma accidentelor rutiere. Chiar dacă noi stăm cu mult mai bine la capitolul cifre comparativ cu anii precedenți, oricum asta ne deranjează. În acest sens, vom propune Primăriei să creăm capacitatea corespunzătoare unui „smart city” sau „save city”, prin instalarea mai multor camere video, iluminarea trecerilor de pietoni, poate prin instalarea unei soluţii inteligente la semafoare, astfel ca oamenii care gestionează traficul rutier să aibă o eficienţă mai mare în ceea ce fac.

Noi am studiat problema ambuteiajelor. De exemplu, pe str. Pan Halippa când coborâm de pe str. Gheorghe Asachi. Când coborâm din deal spre str. Ștefan cel Mare, avem 6 piste, care ulterior se îngustează la 4, iar când ajungem la strada București noi avem deja doar o singură bandă care permite să se circule la vale, iar cealaltă bandă permite cotirea la stânga. De aceea, tot acest număr impunător de automobile care este dimineaţa se transformă într-un ambuteiaj enorm. Suntem nevoiți să ținem polițiști de la prima oră ca să fluidizeze traficul, dar cred că în anul 2018 o să ne reușească soluţionarea problemei cu ajutorul camerelor de supraveghere.

O altă idee este schimbarea orelor de începere a lecţiilor școli, adică atunci când avem două sau trei școli în același microraion sau într-un raion situat în apropiere, o să le propunem ca orele să înceapă diferit – cineva la 8.00, alții – la 8.30, alţii – la 9.00, ca să nu fie problema dată. Dacă o să se rezolve problema transportului public, ca oamenii să-și ducă copii cu transportul public, o să mai venim şi noi cu soluțiile noastre. Eu cred că aceste probleme se vor soluționa.

Eu am vorbit de niște probleme mai micuțe. Dar suntem legați de strategii, categorii de reformă a Poliției. Avem planuri ce ţin de schimbarea percepției nu doar pe interior, cât și exterior. Vrem să avansăm în rating-uri, știm ce trebuie să facem pentru ca RM să fie percepută ca o adevărată ţară sigură.

Primim foarte multe mesaje din exterior, de la oamenii care vin în RM, care nu au sentimentul acesta de nesiguranță, iar asta este foarte important pentru noi. E important inclusiv pentru mediul de afaceri, pentru turiști. Da, noi mai avem infracțiuni, dar ele nu poartă caracterul unui fenomen – poți să fii jefuit într-un loc unde nu este iluminare, mașina ta poate să fie spartă etc.

Eram în Franța, în orașul Paris, circulam cu o mașină care avea toate inscripțiile poliției, iar la ieșire șoferul a scos GPS-ul și l-a ascuns sub scaun. Întrebându-l de ce face acest lucru, mi-a răspuns ca să nu fie furat. Trebuie să evităm, nu trebuie să provocăm infractorii. E importantă educația populației.

Ne-am propus să nu mințim societatea – toate problemele care sunt, noi o să le punem pe masă. Așa cum s-a și întâmplat cu cazul Brăguță. Noi am spus deschis despre problemele care sunt, deoarece, dacă o să le ascundem de societate, riscăm să le mai repetăm. O societatea bine informată despre probleme care sunt, poate contribui la reducerea ratei criminalității.

Eu îmi doresc ca în 2018 să avem un an la fel, ca să ne permită să ne concentrăm pe reforme. Stabilitatea politică deja este reflectată și în ceea ce ţine de rata criminalității. Atunci când este instabilitate politică, o bună parte din poliție este preocupată cu altceva decât cu îndeplinirea atribuțiilor de serviciu. În 2016, o bună parte din polițiștii din republică erau aduși în mun. Chișinău pentru a gestiona situaţia legată de proteste, iar 2017 ne-a permis să ne ocupăm de atribuțiile noastre propriu-zise. Sper că și anul 2018, chiar dacă e un an electoral, totuși va fi unul liniștit din punct de vedere al securității.

T.: Vă mulțumim.

Andriana Cheptine    

Sondaj

  • Care a fost cel mai important eveniment al anului 2017?

    View Results

    Se încarcă ... Se încarcă ...
Politica online