[ X ]
Important30 Noiembrie 2017 12:00

Sergiu Sârbu explică de ce referendumul propus de câteva ONG-uri și susținut de PCRM, PN și PPDA nu are nicio șansă și de ce votul mixt nu mai poate fi anulat legal

În cadrul unui interviu acordat portalului TRIBUNA, Sergiu Sîrbu, deputat PDM, a declarat că ideea de a face un referendum pentru anularea votului mixt este greșită, nedemocratică și antieuropeană şi a explicat de ce crede astfel.

T: Domnule deputat, o seamă de ONG-uri au lansat ideea unui referendum de abrogare a sistemului electoral mixt. Cum vede PDM această idee?

S.S.: Cei care promovează această idee fac o confuzie, fiindcă nu cunosc probabil tehnica legislativă. Legea 154 din 2017, prin care s-a introdus sistemul mixt pentru alegerile parlamentare, nu poate fi anulată pur și simplu. Ea este o lege de modificare și completare, care a produs deja efecte și face parte din Codul electoral al Republicii Moldova. Ca tehnică legislativă, dacă s-ar dori revenirea la sistemul electoral de dinainte, ar trebui promovată o nouă lege.

T: Și de ce nu se poate face acest lucru?

S.S.: Nu e utilă și nu e bună schimbarea sistemului electoral, iar PDM categoric nu susține așa ceva. Uitați, introducerea actualului sistem mixt a durat câteva luni de zile. Au fost dezbateri publice, discuții în Parlament, s-au strâns semnături de la cetățeni, s-a obținut expertiză din străinătate. Deci dacă azi ar începe un deputat să scrie un proiect de lege și ar fi parcurse toate etapele, probabil că prin luna aprilie 2018 proiectul ar putea fi votat și promulgat, presupunând că ar exista susținere politică pentru așa ceva – susținere care nu există, evident. Iar asta ar fi calea scurtă – adică fără referendum.

Însă Comisia de la Veneția și OSCE nu recomandă schimbarea legislației electorale cu mai puțin de un an înainte de alegeri. Noi acum, azi, mai avem circa 1 an până la alegeri. Nu putem schimba regulile acum, fiindcă asta ar fi împotriva bunelor practici democratice și ar putea sub semnul întrebării legitimitatea alegerilor parlamentare. Ar fi greșit, ar fi nedemocratic și antieuropean.

T: Și atunci cum rămâne cu referendumul?

S.S.: Un astfel de referendum este și costisitor, și complicat. De ce? În istoria Republicii Moldova nu a avut loc niciodată un referendum legislativ. Dar să presupunem că ar avea loc – ce-ar însemna asta? Ar trebui creat un grup de inițiativă de minim 100 de persoane, care ar trebui să se înregistreze la CEC. Ar trebui formulată întrebarea pentru referendum și eliberate liste de subscripție, pe care ar trebui tipărit textul proiectului de lege pentru modificarea sistemului electoral. Atenție, deci: nu se poate veni la referendum cu ideea de a abroga sistemul mixt, ci doar cu propunerea de a introduce un alt sistem (care ar fi de fapt vechiul sistem de vot pe listă, după cum vor acele ONG-uri). Ar exista apoi 3 luni de zile pentru strângere de semnături (minim 200 000), după care ele s-ar depune la CEC, care le va verifica. După aceea, CEC ar aproba inițierea referendumului și ar trimite materialele la Parlament. Iar Parlamentul ar trebui să decidă data referendumului și are 6 luni de zile pentru asta.

T: Cât ar costa un eventual referendum național?

S.S.: Vorbim de minim 60 de milioane de lei, bani care nu sunt prevăzuți în buget și vor trebui alocați din altă parte. E o cheltuială mare, care ar nemulțumi mulți oameni. Dincolo de asta însă, vedeți deci că, luând pas cu pas, procedura se întinde pe toată durată anului 2018. Luând în considerare că intervalul de timp dintre scrutine nu poate fi mai mic de 60 de zile (deci 2 luni), înseamnă că nu mai apucăm să facem alegeri parlamentare dacă facem referendum la anul.

T:. Am avut recent la Chișinău un referendum nevalabil. Daca se va face un referendum republican, ar exista problema validării lui?

S.S.: Exact! Pentru validare trebuie să vină la vot minim 1/3 din toți alegătorii (circa 950 mii de persoane), dintre care cel puțin 50% plus unu trebuie să se expună în favoarea noului proiect de lege privind revenirea la votul pe listă. Eu am mari îndoieli atât în legătură cu prezența, cât și cu rezultatul. Dar lucrurile nu se încheie aici. Dacă s-ar face un referendum valabil, CEC ar confirma rezultatele, Curtea Constituțională le-ar aproba, dar noul proiect de lege nu ar intra în vigoare automat. Nu există procedură constituțională pentru asta și tot Parlamentul este cel care ar trebui să voteze, fiindcă el este unicul organ legislativ. Cetățenii nu pot da legi direct, nici măcar prin intermediul unui referendum. Fără toți acești pași, referendumul rămâne unul consultativ.

T: Ce aţi dori să le spuneți celor din societatea civilă care au venit cu ideea referendumului, dar și celor din clasa politică ce susțin această idee?

S.S.: Le spun că e mult mai complicat decât vor ei să arate, că ideea lor duce la încălcarea flagrantă a recomandărilor Comisiei de la Veneția, că pun pe umerii cetățenilor o cheltuială importantă, că dau peste cap calendarul normal al alegerilor parlamentare și că există un risc mare ca acest referendum să fie degeaba, fiindcă nu vor veni destui moldoveni la vot. Singurul rezultat cert ar fi că unii politicieni din opoziție, cu ajutorul unor ONG-uri partizane, și-ar face campanie pe banii cetățenilor.

Cristina Pendea

Sondaj

  • Cine merită titlul „Politicianul anului 2017”?

    View Results

    Se încarcă ... Se încarcă ...
Politica online