[ X ]
Editorial5 Noiembrie 2017 07:00

Cine va câştiga următoarele alegeri parlamentare din Moldova: Facebook, Google, Twitter, Odnoklasniki?

Scandalul legat de implicările externe în precedentele alegeri prezidenţiale din SUA, în această săptămână, a intrat într-o nouă fază – reprezentanţii Facebook, Google, Twitter au fost audiaţi în Congresul SUA la această temă, iar cei de la Facebook au confirmat oficial că, în decurs de doi ani, utilizatori care au conexiuni cu Rusia au publicat minimum 80 mii postări cu scopul de a schimba opinia publică din SUA, iar auditoriul acestor postări a depăşit 126 de milioane de cetăţeni americani.

Aceste date au readus în actualitate tema aşa-numitei fabrici de troli din Rusia. Cu atât mai mult că, în premieră mondială, s-a văzut clar schema în baza căreia se lucrează la distanţă în spaţiul informaţional al altei ţări. Utilizatorii reţelelor de socializare din SUA nici nu au putut să-şi dea seama că sunt ţinte în cadrul unei masive campanii de manipulare, pentru că link-urile le veneau chiar de la prietenii lor.

Pe fonul acestui scandal, apare întrebarea: Pe cât de relevant pentru Moldova este cazul respectiv? O bună parte a electoratului din ţara noastră este utilizator al reţelelor de socializare – fie că e vorba de Facebook, fie de Odnoklasniki, fie de alte reţele. Reţelele de socializare joacă un rol important în formarea opiniei publice din Moldova, iar potrivit unor estimări neoficiale, reţelele de socializare depăşesc în multe privinţe mijloacele de informare în masă tradiţionale. În reţelele de socializare e prezentă cea mai activă parte a populaţii ţării, care, informându-se, la rândul său, devine formatoare de opinie. Iar toate acestea vorbesc despre rolul major pe care-l au reţelele de socializare şi din punct de vedere electoral.

Moldova nu e SUA, dar şi în ţara noastră există suficiente interese şi orgolii. Nu zic că anume „urma rusească” ar fi cea care trebuie să ne îngrijoreze în perspectiva următorului scrutin – cred că ar trebui să ne îngrijoreze posibilităţile de manipulare a opiniei publice pe care le oferă reţelele de socializare în general. Or, a devenit deja o tradiţie de prost gust ca specialiştii în strategii politice şi electorale să se inspire şi să „importe” în Moldova cele mai murdare metode de luptă politică. Să admitem că în SUA a fost vorba de „urma rusească” – în Moldova poate fi vorba de oricare altă „urmă”. Or, chiar şi în interiorul RM există suficienţi amatori de a apela la metode de manipulare pentru atingerea intereselor personale, partinice şi de grup. De aceea, nu „urme” trebuie să căutăm, pentru că frauda e fraudă, indiferent cine o face. Trebuie să ne concentrăm pe securizarea spaţiului virtual, inclusiv pornind de la experienţa ce există deja în plan internaţional, pe metodele de combatere a fraudelor de acest gen. Timp până la următoarele alegeri este suficient pentru aceasta. Pentru că, dacă nu o vom face, vom ajunge şi noi să constatăm că alegerile au fost câştigate nu de forţe politice, ci de Facebook, Google, Twitter, Odnoklasniki etc.

Dumitru Spătaru

Sondaj

  • Ce partid din Moldova are cei mai buni strategi?

    View Results

    Se încarcă ... Se încarcă ...
Politica online