[ X ]
Important15 Iulie 2017 10:00

(INTERVIU) Sergiu Sârbu: Obiectivul nostru este să asigurăm continuitatea vectorului european și după 2018

În cadrul unui interviu acordat portalului TRIBUNA, deputatul Sergiu Sârbu, vicepreședinte al Partidului Democrat din Moldova (PDM), a vorbit despre cât va cântări opinia Comisiei de la Veneţia în decizia de schimbare a sistemului electoral, pe cât de dispus este PD să accepte cele patru condiţii formulate de Preşedintele Igor Dodon în contextul modificării sistemului electoral, care sunt riscurile şi beneficiile sistemului electoral mixt, pe cât de oportune i se par alegerile anticipate ale Primarului capitalei, dar și despre alte aspecte importante.

T.: Dle Sârbu, ce au adus nou în intenţia puterii de a schimba sistemul de vot recentele dezbateri la temă, organizate de Parlament?

S.S.: În primul rând, vreau să subliniez faptul că este pentru prima dată în istoria Republicii Moldova când societatea civilă a fost consultată atât de des, când vocea ei a fost ascultată, având la dispoziție această platformă a dezbaterilor periodice. Reflectarea și finanțarea campaniilor electorale, crearea circumscripţiilor, dar şi modul de alegere a candidaţilor din primul tur sunt câteva dintre temele de discuții care au fost ridicate la aceste dezbateri de cei prezenți. Noi am ținut cont de propunerile din cadrul dezbaterilor, coroborate cu recomandările și experiența partenerilor externi și totul se va reflecta în proiectul de lege pe care urmează să îl votăm în lectura a 2-a.

T.: Cât va cântări opinia Comisiei de la Veneţia în decizia de schimbare a sistemului electoral?

S.S.: Recomandările Comisiei de la Veneţia vor fi luate în consideraţie, cu siguranţă, în maximă măsură. Avem soluţii pentru toate observațiile și recomandările tehnice ale Comisiei. Însă modificarea sistemului de vot trebuie să fie o decizie suverană a statului, după luarea în considerare a opiniei experților și partenerilor externi.

T.: Unii spun că suportul de 100 mil. euro al UE e condiţionat şi de atitudinea pe care o va avea puterea faţă de sistemul electoral, alţii spun că aceasta nu corespunde adevărului. Dvs. ce spuneţi?

S.S.: La baza acordării acestei finanțări stau reformele pe care deja le-am confirmat din nou prin planul de acțiuni Parlament-Guvern. Acordarea finanțării pentru țara noastră a fost un subiect prea politizat. Unele partide de opoziție care se pretind pro-europene au încercat, din nou, să facă tot ce le-a stat în putință pentru ca acești bani să nu ajungă la moldoveni. La fel au procedat și în cazul FMI. Cred că trebuie să se oprească din lupta lor împotriva moldovenilor și să aibă o poziție obiectivă și constructivă, măcar în subiectele de interes vital pentru țară.

T.: Pe cât de dispus este PD să accepte cele patru condiţii formulate de Preşedintele Igor Dodon în contextul modificării sistemului electoral?

S.S.: În proiectul nostru privind modificarea sistemului de vot ne ghidăm doar după dorințele, sugestiile și nevoile cetățenilor moldoveni. De asemenea, ținem cont, așa cum am mai menționat, și de sugestiile făcute de către Comisia de la Veneția, dar suverană rămâne dorința majoritară a moldovenilor privind modul cum trebuie făcută această schimbare. Orice soluție care se încadrează în aceste coordonate este bună, am așteptat de la toți actorii politici propuneri pe care să le analizăm. Cu Președintele Republicii Moldova noi discutăm doar instituțional și atât.

T.: Care credeţi că va fi configuraţia politică a viitorului Parlament dacă se va merge pe sistemul mixt?

S.S.: Cred că este prematur să ne pronunțăm acum pe acest subiect. Acum principala noastră preocupare trebuie să fie parcursul reformelor începute de acest Guvern. Este singura șansă ca Moldova să progreseze și să se alinieze țărilor europene.

T.: Care sunt riscurile şi beneficiile sistemului electoral mixt?

S.S.: Beneficiile acestui sistem de vot sunt multe, dar aș menționa doar câteva:
–  Oferă posibilitatea cetățenilor să voteze atât candidați individuali, cât și partide. Astfel vom avea o reprezentare parlamentară echilibrată.
–        Răspunde dorinței majoritare a cetățenilor de reformare a sistemului de vot actual, peste 60%.
–        Este susținut de mai multe partide politice aflate atât la putere, cât și în opoziție, dar și de o bună parte a societății civile. Există astfel și un larg consens politic.
–        Dă o putere mai mare cetățenilor.
–        Realizează o legătură personalizată între alegător şi ales.
–        Va oferi o încredere sporită în Parlament.

În ceea ce privește riscurile, atâta timp cât cetățenii își doresc această schimbare, atunci datoria noastră este să o facem cât mai corect și „profitabil” pentru ei. De aceea, noi am și decis să nu votăm în lectura a 2-a acest proiect până nu primim recomandările finale de la Comisia de la Veneția. Am decis să nu trecem la vot până nu consultăm societatea civilă și partenerii noștri externi. Toate acestea pentru a corecta proiectul, dacă va fi necesar. Iată de ce sunt toate argumentele ca acest proiect de lege să fie unul pe măsura așteptărilor cetățenilor.

T.: Cât adevăr este în afirmaţiile că, după modificarea sistemului electoral, vor fi organizate alegeri parlamentare anticipate?

S.S.: Nu consider că este cazul să mai discutăm despre niște afirmații nefondate și în mod vădit rău intenționate. Acest scenariu al anticipatelor este susținut de partidele care vor să trimită Moldova din nou în haos pentru a profita politic de această situație. Acest lucru nu se va întâmpla. Am văzut ce a însemnat instabilitatea politică pentru țara noastră. Iar noi ne dorim pace, siguranță și stabilitate.

T.: Înainte de reforma Guvernului, care urmează să fie implementată în lunile următoare, va urma cumva constituirea oficială a unei noi majorităţi parlamentare?

S.S.: Legea privind reforma Guvernului a fost deja votată și începe aplicarea ei, potrivit dispozițiilor legale.

T.: Pe cât de oportune vi se par alegerile anticipate ale Primarului capitalei?

S.S.: O soluție trebuie de găsit pentru locuitorii capitalei. Au fost deja câteva situații de criză, să le spunem. Este adevărat că Primul ministru s-a implicat, a gestionat foarte bine și a găsit soluții rapide. Dar dumnealui trebuie să aibă grijă de o țară întreagă. Chișinăuienii au nevoie de un primar care să fie preocupat cu prioritate de cetățenii acestui municipiu. Sper să se găsească cât mai repede o astfel de soluție.

T.: Cum credeţi că va evolua situaţia politică în perioada imediat următoare?

S.S.: Moldova trebuie să fie o țară stabilă. Ea are nevoie de asta pentru a-și putea continua reformele. Calea pe care noi mergem este una pro-europeană. Altfel nu avem cum evolua. Din acest motiv și situația politică trebuie să fie una echilibrată, stabilă și, mai presus de orice, liniștită. Moldovenii trebuie să vadă rezultate, nu circ. De asemenea, partenerii noștri externi trebuie să vadă în Moldova o țară ce prezintă încredere. Investitorii trebuie să ne găsească atractivi. Până la alegerile de anul viitor fiecare trebuie să aibă înțelepciunea să contribuie la dezvoltarea țării și să nu împiedice evoluția ei doar dintr-un interes de partid sau personal. Obiectivul nostru este să asigurăm continuitatea vectorului european și după 2018.

Andriana Cheptine

Sondaj

  • Ce partid din Moldova are cei mai buni strategi?

    View Results

    Se încarcă ... Se încarcă ...
Politica online