Important15 Iulie 2017 14:00

(INTERVIU) Ion Tăbârță: În orice condiții, anul 2018 poate fi unul crucial pentru Republica Moldova

În cadrul unui interviu acordat portalului TRIBUNA, cunoscutul analist politic, Ion Tăbârță a vorbit despre preconizata modificare a sistemului electoral, votul preferențial propus de PDA, dacă va crește interesul transnistrenilor față de procesele electorale din Moldova după modificarea sistemului electoral, dacă trebuie să ne așteptăm la surprize legate de preconizata reorganizare a Guvernului, dar și despre alte aspecte importante.

T.: Dle Tăbârță, actuala guvernare se pare că e decisă să schimbe sistemul electoral până la finele sesiunii curente. Ar mai exista ceva ce ar putea-o determina să-și schimbe poziția?

I.T.: Reieșind din modul cum a reacționat guvernarea la avizul Comisiei de la Veneția și comportamentul ei ulterior, cel mai probabil, se va merge cu schimbarea sistemului electoral până la capăt. Din interior, nimic nu mai poate opri guvernarea să schimbe sistemul electoral. Cel mai puternic partid de opoziție din Parlament este coautor al proiectului de lege privind schimbarea sistemului electoral, iar în Parlament sunt suficiente voturi pentru ca proiectul de lege să devină lege. Anumite „blocaje” pot veni din partea partenerilor de dezvoltare care vor condiționa suportul financiar al Republicii Moldova. În dependență cât de calitativă va fi legea privind sistemul electoral în versiune finală, va fi și suportul acordat Republicii Moldova de către partenerii de dezvoltare.

T.: Ce părere aveți despre votul preferențial propus de PDA? Credeți că va fi discutat și acesta în Parlament în contextul preconizatei modificări a sistemului electoral?

I.T.: Votul preferențial ar putea să fie o soluție pentru a rezolva parțial unele din probleme existente la actualul sistem electoral. Votul preferențial presupune deschiderea listelor electorale, în actualul sistem electoral ele fiind blocate. Îmi este greu să cred că această propunere, a votului preferențial, va fi luată în calcul de autorii inițiativei de schimbare a sistemului electoral. Dacă se dorea acest lucru, demult se făcea. Propuneri și sugestii privind deblocarea listelor au fost numeroase din partea mediului experților și a societății civile. S-a discutat doar despre schimbarea sistemului electoral fie în unul majoritar pe circumscripții uninominale, fie în unul mixt. Discuțiile privind îmbunătățirea și perfecționarea sistemului electoral proporțional nu au fost luate deloc în calcul de către autorii inițiativei schimbării sistemului electoral.

T.: Pe cine avantajează și pe cine dezavantajează cel mai mult sistemul mixt?

I.T.: Sistemul mixt avantajează pe cei care au resurse administrative, financiare și mediatice. O campanie electorală într-o circumscripție uninominală este mai costisitoare financiar, partidele mari fiind avantajate. Partidele mici vor fi marginalizate. În urma schimbării sistemului electoral se poate ajunge la un bipartidism, în care cele două partide mari vor cumula aproximativ 75-80 de mandate în parlament. Restul partidelor, care vor ajunge în Parlament, vor însuma 20-25 de mandate.

T.: Va crește interesul transnistrenilor față de procesele electorale din Moldova după modificarea sistemului electoral?

I.T.: Este puțin probabil. Trebuie să conștientizăm faptul că cetățenii noștri de acolo peste 25 de ani au fost în afara proceselor politice interne ale Republicii Moldova. În perioada de independență, ei au fost în cu totul alt câmp informațional – unul post-sovietic de sorginte rus. Oamenii de acolo, cu mici excepții, nu se simt parte integrantă a proceselor interne ale Republicii Moldova. Aceasta se referă și la procesele electorale. Cetățenii moldoveni din raioanele de est vor participa la alegerile parlamentare sau alt gen de alegeri electorale interne, numai dacă vor fi organizați administrativ, cu concursul autorităților nerecunoscute de la Tiraspol, așa cum s-a întâmplat în turul II al alegerilor prezidențiale din 13 noiembrie 2016. Pentru ca lucrurile să se schimbe și cetățenii din stânga Nistrului să manifeste interes față de procesele electorale din Republica Moldova, actorii politici de la Chișinău trebuie să reușească să pătrundă în spațiul politic-informațional al regiunii transnistrene și să convingă cetățenii de acolo că Republica Moldova, nu Rusia, este țara lor.

T.: Credeți că sunt posibile alegeri parlamentare anticipate după schimbarea sistemului electoral așa cum afirmă unii lideri de opoziție?

I.T.: Sunt puțin probabile alegerile parlamentare anticipate. Partidului de guvernământ îi convine actuala situație politică din Republica Moldova, el controlând cu lejeritate procesele politice interne. Pentru a ajunge să fie principalul partid de guvernare, PDM-ului i-a trebuit mai mult de un an de la scrutinul parlamentar din 30 noiembrie 2014. Alegerile parlamentare anticipate ar putea duce la schimbarea partidului de guvernare. PDM nu va dori să renunțe, din propria inițiativă, la perioada de guvernare care i-a mai rămas. PSRM va insista în discursul său public asupra alegerilor parlamentare anticipate pentru ași crește ratingul electoral, Președintele Dodon fiind conștient că alegeri parlamentare anticipate nu vor avea loc.

T.: Să ne așteptăm la surprize legate de preconizata reorganizare a Guvernului? Spre exemplu, la o demisie a acestuia?

I.T.: Nu, demisia nu va avea loc. Reorganizarea Guvernului a fost gândită în așa mod ca actualul Guvern să-și continue activitatea sa fără o reînvestire în Parlament, deși logic ar fi trebuit, după o așa reorganizare a cabinetului de miniștri, să treacă din nou votul de încredere în Parlament. Referitor la reorganizarea Guvernului, pe lângă argumentele aduse de optimizare și eficientizare a cheltuielilor și a personalului, vom avea și o concentrare instituțională a Cabinetului de miniștri. Vom avea un Guvern strict al PDM, fără diluări liberale, și care, după câte se pare, va fi din punct de vedere funcțional unul foarte centralizat.

T.: Cum calificați situația de la Primăria capitalei? Care credeți că va fi soarta lui Dorin Chirtoacă și dacă admiteți alegeri anticipate ale Primarului?

I.T.: Cred că soarta politică a lui Dorin Chirtoacă, ca și a întregului PL, este deja pecetluită. Este dificil de crezut că, atât Chirtoacă, cât și PL, vor fi capabili să revină în prim-planul preferințelor electoratului. Cauze de ce s-a ajuns la această situație sunt multiple. Cât privește situația de la Primăria municipiului Chișinău, ce nu s-ar spune și care nu ar fi preferințele politice, lucrurile nu stau deloc bine. Nu, neapărat că vina i-ar aparține exclusiv Primarului general al municipiului Chișinău. Mai degrabă, Chirtoacă nu a fost cel mai bun manager, el fiind depășit de situația creată. Mai exact, de o camarilă politică, adunată în jurul său pe filiera partidului din care Chirtoacă face parte. Alegerile anticipate la Primărie vor depinde foarte mult de sentința dată de judecată în cazul Chirtoacă. Deocamdată, partidului de guvernare îi este convenabilă situația politică în care se află Primăria municipiului Chișinău. Ea iese de sub controlul liberalilor, dar nici nu nimerește în mâinile socialiștilor.

T.: Cum vedeți evoluția situației politice din continuare?

I.T.: Nu cred că până la finele anului situația politică în Republica Moldova se va schimba radical. PDM are pârghiile guvernării în mâinile sale. PSRM deține instituția Președinției și stă foarte bine în sondaje. Opoziția pro-europeană încearcă să facă față la inițiativele legislative venite în urma coabitării mutuale dintre PSRM-PDM. Însă vom vedea cum vor sta lucrurile în anul politic 2018, care este unul electoral. Ne putem aștepta că PDM va întreprinde tot posibilul ca să contribuie la scăderea ratingului politic al PSRM. Comportamentul actorilor politici va depinde foarte mult de schimbarea sistemului electoral. Dacă vor fi introduse circumscripțiile uninominale, se va schimba compoziția elitelor de partid – accentul se va muta de la centru spre liderii regionali. În orice condiții, anul 2018 poate fi unul crucial pentru Republica Moldova. Rămâne de văzut ce va urma după aceste alegeri parlamentare – evoluție sau involuție democratică a Republicii Moldova.

Andriana  Cheptine

Sondaj

  • Cine ar fi avantajat de eventualele alegeri parlamentare anticipate?

    View Results

    Se încarcă ... Se încarcă ...
Politica online