[ X ]
Important1 Iulie 2017 10:00

(INTERVIU) Iurie Chiorescu: „Trebuie să ieșim din această confruntare artificială...”

În cadrul unui interviu acordat portalului TRIBUNA, deputatul neafiliat, Iurie Chiorescu, membru al Partidului Democrat din Moldova, a vorbit despre trecerea în tabăra democraților, susținerea proiectului privind votul mixt, opinia despre reducerea numărului de miniștri, excluderea funcției de vice-ministru, alegeri locale anticipate în capitală, dacă mai este RM o istorie de succes, dar și despre alte aspecte importante.

T.: Dl. Chiorescu, recent ați preluat mandatul de deputat. De ce ați ales PDM și nu ați rămas în PLDM?

I.C.: Chiar la prima şedință a Parlamentului Republicii Moldova din 28 aprilie 2017, după validarea mandatului meu de deputat de către Curtea Constituțională, am declarat public că, după ce am analizat evoluția politică a PLDM și poziția pe care o adoptă în Legislativul Republicii Moldova, am ajuns la concluzia că această formațiune politică și-a abandonat propriile idei și convingeri. Prin politica pe care o promovează (de autoizolare și de blocare a proceselor pe care odinioară le-a susținut), PLDM practic i-a abandonat pe toți cei care au crezut sincer în acest partid.

Iată de ce am luat decizia să-mi dau demisia din PLDM și să părăsesc fracțiunea liberal-democrată. A fost o decizie grea pentru mine, având în vedere că am fost unul dintre membrii fondatori ai PLDM. Dar a fost o decizie absolut necesară, având în vedere circumstanțele politice în care ne aflăm cu toții. Înainte de a fi loial partidului din care am făcut parte, am decis să fiu responsabil față de electoratul care și-a pus încrederea în acest partid.

În felul acesta, decizia de a mă alătura PDM a fost una naturală, aș zice. În momentul de față, oricât ar contesta unii acest lucru, PDM este principalul partid care asigură continuitatea vectorului european și implementarea angajamentelor pe care ni le-am asumat în fața partenerilor din UE.

T.: Cu cine ați discutat atunci când ați decis să treceți în echipa PDM? Cine v-a propus? Cum v-a convins? 

I.C.: În primul rând, pe mine m-au convins faptele acestui partid. PDM a demonstrat în acest un an și jumătate de când a preluat guvernarea că este un partid determinat să facă reformele necesare în țară și să ia toate măsurile care se impun pentru a depăși situația în care ne aflăm. Faptul că Moldova este o țară stabilă, care are creștere economică și care a recâștigat încrederea partenerilor externi, este un merit direct al guvernării actuale.

În mod evident, orice politician își dorește să facă parte dintr-o astfel de echipă. Nu ascund că mi-am dorit și eu acest lucru. În acest sens, am avut și discuții cu colegii din organizațiile teritoriale, dar și cu deputaţi cu care ne cunoaștem din legislatura a XIX-a. Și în felul acesta decizia despre care vă vorbeam mai devreme a prins contur. Vreau să vă spun că pe mulți colegi din PDM îi cunosc încă din perioada studenției, iar asta mă face să mă simt absolut confortabil în echipa acestui partid.

T.: PDM este promotor al proiectului privind trecerea la votul mixt. Dvs. personal susțineți aceste proiect?

I.C.: Susțin acest proiect pentru că el răspunde așteptărilor cetățenilor. De altfel, acest argument al PDM este unul rațional și de bun simț. Noi, politicienii, trebuie să ținem cont de ce vor oamenii. Aceasta este și cheia unei politici eficiente și cu adevărat democratice și responsabile.

Beneficiile schimbării sistemului electoral sunt evidente, iar despre ele s-a vorbit deja destul de mult, nu o să insist și eu. Voi menționa, însă, un singur lucru. Schimbarea sistemului electoral pe care o susține PDM răspunde atât așteptărilor oamenilor de a vota direct propriul deputat, cât și nevoii de a consolida sistemul de partide din țara noastră.

Iată de ce argumentul celor care se opun acestei schimbări precum că votul mixt va favoriza nu știu ce partide este cel puțin nesincer. Sistemul mixt de vot oferă șanse egale tuturor partidelor politice. Iar acest lucru îl știu foarte bine partidele care azi se opun votului mixt. Mai mult, multe din aceste partide, inclusiv PLDM-ul din care am făcut parte și eu, au susținut această schimbare în programul său politic.

Prin urmare, cred că trebuie să ieșim din această confruntare artificială, escaladată de către cei care se opun schimbării sistemului electoral, și să discutăm rațional și responsabil la nivelul partidelor politice. Punctul de la care trebuie să plecăm în discuțiile noastre nu este dacă trebuie sau nu să schimbăm sistemul electoral (aici, dacă suntem sinceri, nu trebuie să avem divergențe politice), ci cum să facem ca această schimbare să fie una cât mai bună. Acesta este și sensul recomandărilor Comisiei de la Veneția.

T.: Totuși, Comisia de la Veneția, CoE, au exprimat o poziție rezervată față de modificarea Codului electoral. Considerați oportun ca acest proiect să fi totuși votat?

I.C.: Comisia de la Veneția a venit cu o serie de recomandări pe proiectul de lege votat în primă lectură. Acum aceste recomandări urmează să fie introduse în proiectul de lege final care va fi votat în Parlament.

Totodată, au loc și dezbateri publice prin care să se identifice cele mai bune soluții pentru legea finală. Cu alte cuvinte, se face totul pentru ca, în final, să avem o reformă cât mai bună, care să respecte standardele europene în materie de legislație electorală.

Toate aceste lucruri au fost explicate partenerilor noștri externi de către delegația PDM care a mers săptămâna trecută la Bruxelles. De altfel, chiar Comisia de la Veneția a arătat că schimbarea sistemului electoral este o decizie suverană a fiecărui stat.

T.: Georgia de multe ori e adusă drept exemplu pentru R. Moldova. Acum aceasta vrea să treacă de la sistemul mixt la sistemul electoral similar celui de la noi. Cum comentați? 

I.C.: Fiecare stat nu doar că e în drept, dar este și obligat să identifice propriile priorități, inclusiv cele de materie electorală. Chiar dacă avem foarte multe puncte comune cu Georgia, realitățile politice din țările noastre sunt diferite. Ca atare, și soluțiile trebuie să fie diferite. Atunci când discutăm despre schimbarea sistemului electoral și cum trebuie să arate el în viitor, noi trebuie să plecăm de la cel puțin două lucruri – așteptările oamenilor și interesul național. Iar aici nu avem ce reproșa, deoarece soluția votului mixt ține cont de ambele condiții.

T.: Cu ce PDM este mai bun ca PLDM, care la un moment a fost cea mai puternică formaţiune din Moldova și s-a aflat mai mulți ani la guvernare?

I.C.: Din păcate, PLDM nu a reușit să se ridice la nivelul misiunii pe care și-a asumat-o în fața oamenilor, de a fi forța politică care produce schimbările necesare și care garantează parcursul european al țării. Din interese înguste de grup, acest partid și-a abandonat alegătorii și a renunțat la misiunea sa.

De cealaltă parte, PDM a rămas consecvent în ceea ce a susținut, iar această consecvență a fost demonstrată și în fapte, nu doar în vorbe. Moldova este astăzi stabilă și, foarte important, coerentă în drumul pe care l-a ales.

Și ar mai fi încă ceva. PDM a demonstrat de când a preluat conducerea guvernării că știe să evite crizele politice care, în trecut, au făcut atâta rău țării.

T.: Dacă vi s-ar propune o funcție de conducere într-o instituție, ministru sau șef de agenție, ați renunța la mandatul de deputat?

I.C.: Știu că în politica noastră există o plăcere a speculațiilor. Eu nu vreau să intru pe acest teren. Sunt în prezent deputat și îmi doresc să-mi fac datoria în această funcție. Dacă va fi cazul ca în viitor să mi se propună o altă funcție, o voi analiza cu atenție la timpul potrivit. Dar să comentez acum o situație ipotetică, mi se pare că este un exercițiu steril care nu servește nimănui.

T.: Dvs. anterior ați activat în Guvern (consilier al Premierului). Care este opinia Dvs. despre reducerea numărului de miniștri, excluderea funcției de viceministru? Este necesară? Veți vota?

I.C.: Cu siguranță această reformă este una necesară și este un exemplu de încă o măsură bună pe care o ia actuala guvernare. Reducerea numărului de ministere va aduce economii la buget și va crea o structură mai eficientă a Guvernului. În felul acesta, vom avea de câștigat cu toții.

Dar ce mi se pare foarte important este faptul că, odată cu această măsură, vom avea și o mai mare coeziune în societate legate de reformele pe care trebuie să le punem în aplicare. Faptul că Guvernul arată că este capabil să se reformeze pe el însuși, renunțând la o serie de funcții, cu siguranță va fi apreciat de oameni.

Iată de ce nu văd niciun motiv ca această reformă să nu fie votată în Parlament. Mai ales că la ea și-au adus contribuția nu doar specialiștii noștri, dar și experții străini.

T.: În ultima perioadă se discută intens despre alegerile anticipate a Primarului mun. Chișinău. Nu ați fi tentat de un mandat de Primar? Cum trebuie să fie viitorul Primar al capitalei?

I.C.: În prezent, Chişinăul are Primar general, iar acest subiect al alegerii unui nou Primar ține, la fel, de domeniul speculațiilor. Eu zic să așteptăm să se clarifice mai întâi situația Primarului actual și de abia apoi să începem să discutăm acest subiect.

T.: La ce proiecte de legi lucrați în prezent?

I.C.: Acum muncesc la un proiect ce vizează activitatea instituțiilor preşcolare. Copiii sunt prezentul şi viitorul nostru, iar cadrul legislativ are nevoie de perfecționare şi conexiune la realitățile secolului XXI. De asemenea, avem în proces de elaborare, împreună cu colegii din fracțiunea democrată şi din Executiv, mai multe  proiecte de lege prin care să îmbunătățim calitatea vieții oamenilor.

T.: Apropo, în cazul în care va fi modificat sistemul electoral, veți candida pentru un mandat de deputat? Cum vedeți Dvs. viitoarea electorală în cazul în care va fi votat sistemul electoral mixt?

I.C.: Nu m-am ferit niciodată de competiția directă și, dacă va fi cazul, mă voi implica într-o astfel de competiție. Eu cred că alegerile directe, în sistem uninominal, vor duce la o schimbare necesară în politică. Viitorii deputați vor trebui să-i reprezinte cu adevărat pe oameni în Parlamentul țării, iar acest lucru va genera mai multă responsabilitate din partea partidelor și a politicienilor. Iată de ce nu pot înțelege poziția forțelor politice care se declară pro-europene, dar manifestă o atitudine retrogradă, de sorginte estică, atunci când se opun schimbării sistemului electoral.

T.: Mai este R. Moldova o istorie de succes?

I.C.: Prin acțiunile pe care le întreprinde guvernarea, Moldova își reconfirmă acest statut. Împreună cu cetăţenii ţării noastre, dar și cu suportul partenerilor de dezvoltare, devenim un stat previzibil, furnizor de securitate în imediata vecinătate a UE.

T.: Cum, în genere, credeţi că va evolua situaţia politică în următoarele luni?

I.C.: Actuala Coaliție de guvernare este determinată să miște lucrurile înainte și să asigure stabilitatea în țară. Sigur, vedem în jurul nostru mai multe tentative de a destabiliza țara, de a o bloca din mersul ei. Aceste tentative, din păcate, vin atât din direcția forțelor care pledează pentru apropierea de Federația Rusă, cât și de la partide care se declară pro-europene. Cu toate acestea, la nivelul Coaliției există suficientă înțelepciune și determinare politică pentru a nu intra în capcana acestor provocări. Iată de ce, eu cred că lucrurile vor evolua într-o direcție pozitivă.

Andriana Cheptine

Sondaj

  • Ce partid din Moldova are cei mai buni strategi?

    View Results

    Se încarcă ... Se încarcă ...
Politica online