[ X ]
Important13 Aprilie 2017 14:00

(INTERVIU) Pavel Filip: Sper mult că drumul RM spre UE va fi deja ireversibil în 2019

În cadrul unui interviu acordat portalului TRIBUNA, Prim-ministrul Pavel Filip a vorbit despre ce determină activismul său din ultimul timp pe filiera externă, cum califică rezultatele recentei reuniuni a Consiliului de asociere RM-UE, despre impedimentele din calea Moldovei spre UE, care este cel mai mare pericol ce ar putea deturna RM de pe calea integrării europene, ce se are în vedere prin Agenda de asociere care ar urma să fie aprobată în scurt timp etc.  

T: Dle Prim-ministru, în ultimul timp observăm o activizare a Dvs. pe filiera externă: în doar o singură săptămână aţi avut acţiuni ce au vizat relaţiile Moldovei cu alte state din GUAM, cu România, cu Luxembourg, cu NATO, cu Belgia, cu UE. Prin ce se explică acest activism? 

P.F.: Pentru mine, o politică externă activă e un semn de normalitate, asta trebuie să facă un Premier care îşi iubeşte ţara, să creeze prietenie, să întărească parteneriate, concretizate inclusiv în investiții sau în sprijin financiar. Contextul ne ajută, în baza reformelor deja realizate, sunt oportunități de care Republica Moldova trebuie să profite și chiar profită. Agenda a fost de așa natură încât aceste vizite externe au fost apropiate în timp, însă nu este o chestiune care ține doar de agendă. Republica Moldova devine din ce în ce mai conștientă de potențialul ei de cooperare și caută în mod activ să beneficieze de sistemul de relații internaționale din care face parte. Sunt acorduri internaționale pe care trebuie să le valorificăm mai bine, sunt câștiguri pe care noi le avem din sporirea comerțului exterior, sunt posibilități de a atrage investiții pe care nu avem voie să le ratăm. Toate acestea ne îndeamnă să fim mai activi.

T: Cum calificaţi rezultatele recentei reuniuni a Consiliului de asociere RM-UE? 

P.F.: A fost o reuniune foarte utilă, cu rezultate bune pentru Republica Moldova. Dintre toate reuniunile anuale de până acum, aceasta a fost cea mai consistentă. Participarea noastră la aceste reuniuni decurge direct din statutul Moldovei de țară asociată, iar discuțiile se centrează pe implementarea Acordului de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană.

Am primit aprecierile și încurajările partenerilor noștri europeni, dar am primit, de asemenea, și beneficii concrete. De exemplu, s-a luat act la Bruxelles de faptul că s-au realizat deja integral sau aproape integral unele cote de export la mărfurile noastre în spațiul european și există toată deschiderea ca aceste cote să fie mărite. E un câștig important pentru noi, pentru că vom putea vinde cantități mai mari de struguri, de mere și prune în Uniunea Europeană.

Aș puncta aici că deja 65% din exporturile noastre sunt către UE, iar pe măsură ce implementăm Acordul de Asociere, vom crește în continuare aceste exporturi – atât ca volum absolut, cât și procentual.

T: Apropo, în ultimul timp, nu o dată aţi menţionat că, în pofida impedimentelor, Moldova va continua drumul spre UE. La ce impedimente vă referiţi?

P.F.: Sigur că sunt obstacole de diverse feluri, de la cele declarative la cele de implementare a unor reforme, noi suntem însă hotărâţi să modernizam tara şi să continuăm să privim spre Vest, care reprezintă un model economic şi social viabil. Legat de impedimente, este pe de o parte opoziţia, în frunte cu Președintele Igor Dodon, care și-ar dori să abandonăm drumul european și care propun tot felul de parteneriate sau acorduri iluzorii, cum este și memorandumul cu Uniunea Eurasiatică. Este pe de altă parte o tensiune care există între Rusia și Occident, sancțiuni economice și așa mai departe, iar acest lucru afectează și statele din regiune precum Republica Moldova. Și mai există situația economică generală din țară, cetățenii fiind poate dezamăgiți de faptul că Moldova nu reușește mai repede să iasă din sărăcie și din nevoi.

Cu toate acestea însă, interesul național al Republicii Moldova este continuarea drumului european. Beneficiile pentru țară sunt clare, iar obstacolele nu trebuie să ne sperie.

T: Care este cel mai mare pericol ce ar putea deturna RM de pe calea integrării europene? 

P.F.: Pentru mine este clar: venirea la putere a unui guvern cu viziune antieuropeană este cel mai mare pericol pentru Republica Moldova. E important ca în decembrie 2018 să avem o noua coaliție pro-europeană, pentru a nu da ţara, la ceasul istoriei, înapoi. Niciun factor extern și nici o evoluție economică nu ne poate deturna pe noi cum ne-ar putea deturna un guvern al Republicii Moldova care nu împărtășește proiectul european. Riscul acesta există. De aceea eu sper că forțele politice care susțin vectorul european, precum și societatea civilă, dar mai ales cetățenii simpli vor deveni conștienți de acest risc și vor lucra pentru a menține Moldova pe drumul european. Cum anume să lucreze? Cu cuvântul, cu fapta și în cele din urmă cu votul, atunci când va veni momentul. Noi, la Guvern, căutăm în fiecare zi să facem măcar un pas, cât nu ar fi el de mic, pentru a duce Republica Moldova mai aproape de UE. Am constatat cu bucurie şi încredere recent, că un rod există: imaginea atât a Guvernului, cât şi a UE s-a îmbunătăţit în ultimele luni, conform sondajelor. E un semn îmbucurător şi un stimul să continuam strategia de seriozitate şi modernizare deja aplicată.

T: Ce se are în vedere prin Agenda de asociere care ar urma să fie aprobată în scurt timp? 

P.F.: Agenda de Asociere este un document pe care îl vom conveni cu Uniunea Europeană, astfel încât să fie acoperite acțiunile comune care se vor derula în perioada 2017-2019. Am avut o astfel de Agendă de Asociere și pentru 2014-2016, semnată chiar înainte de semnarea Acordului de Asociere Republica Moldova – UE din iunie 2014. Acum suntem în negocieri cu partenerii europeni și vom putea veni cu detalii după finalizarea negocierilor.

T: Revenind la GUAM, care credeţi că ar trebui să fie rolul acestei organizaţii în contextul noilor realităţi geopolitice?

P.F.: GUAM este pentru Moldova o organizație regională importantă, atât din punct de vedere economic, cât și din punct de vedere politic. Sunt 4 țări aflate în bazinul Mării Negre, țări care au interese comune pe mai multe planuri. Calitatea de membru GUAM este valoroasă pentru Moldova și scopul nostru este să adâncim colaborarea cu celelalte țări membre. GUAM este o organizație în care colaborarea pe dimensiunea de securitate joacă un rol important, mai ales ținând cont că există și un element geopolitic comun – fiecare dintre noi are probleme legate de teritorii care nu se află sub controlul constituțional al Guvernului. De aceea noi avem o înțelegere mai bună a problemelor și provocărilor legate de securitate și este firesc să ne coordonăm, să facem schimb de experiență între noi.

În același timp, la întâlnirea GUAM de la Kiev, noi am convenit să lărgim colaborarea economică și să începem lucrul la crearea unei zone de liber schimb, dar și la ușurarea procedurilor vamale între țările membre. Iată că Republica Moldova caută să se integreze mai bine, atât în Vest, cât și în Est, profitând de poziția ei geografică și urmărindu-și interesele naționale.

T: Cândva se spunea că GUAM este o încercare de contrabalansare a CSI. Mai este în vigoare acest principiu, mai ales dacă luăm în calcul atitudinea rezervată a guvernării faţă de CSI, manifestată în ultima perioadă?

P.F.: GUAM nu trebuie privită în opoziție cu CSI și nici nu-și propune să contrabalanseze CSI. Sunt structuri diferite, cu obiective diferite. Republica Moldova își dorește să întărească colaborarea, atât în cadrul CSI, cât și în cadrul GUAM. Iar faptul că ne consolidăm relațiile ca parteneri în GUAM nu înseamnă deloc că suntem dezinteresați de spațiul CSI. Moldova nu are o atitudine rezervată față de CSI: s-a precizat limpede că Adunarea Parlamentară a CSI de la sfârșitul lunii martie n-a beneficiat de prezența oficială a Moldovei în contextul în care evenimentul a avut loc pe teritoriul Rusiei, existând acest subiect încă nelămurit al tratamentului incorect aplicat oficialilor moldoveni care au călătorit în Rusia. E normal să ne pese cum sunt tratați oficialii noștri, e o chestiune de respect pentru noi, ca națiune. Odată ce acest subiect va fi rezolvat, cu siguranță că toate aceste călătorii vor fi reluate. De asemenea, vom participa la orice eveniment CSI oriunde va avea el loc – în Rusia sau în orice altă țară membră a CSI.

T: Cum credeţi că va influenţa asupra relaţiei dintre Moldova şi NATO preconizata deschidere a Oficiului acestei organizaţii la Chişinău?

P.F.: Relația dintre Republica Moldova și NATO va rămâne în aceiași parametri buni, de cunoaștere reciprocă și de informare periodică. Chiar dacă Moldova este și va rămâne țară neutră, noi ne învecinăm cu NATO și e firesc să avem contacte, să ne informăm unii pe alții. Deschiderea oficiului NATO ne va ajuta să primim și să oferim informații în mod operativ. Totodată, e normal sa avem reprezentare pentru un partener al nostru, la capitolul perfecționare şi modernizare a armatei. Nu poți fi stat în secolul 21 şi să ai o armata din secolul 20, chiar daca ești un stat neutru.

Reafirm aici că nu există niciun motiv de îngrijorare privind acest oficiu. Și nici nu este vorba despre încălcarea angajamentului de neutralitate a Moldovei. De asemenea, subliniez pentru toți cetățenii faptul că Republica Moldova nu a avut absolut niciodată probleme în relația cu NATO și că nu există nimic de care să ne temem și care să ne împiedice să îmbunătățim comunicarea.

T: În ce măsură ar putea influenţa relaţia Moldovei cu Rusia faptul că ţara noastră tinde spre o cooperare tot mai strânsă cu UE, NATO şi GUAM?

P.F.: Moscova ar trebui sa fie mai relaxată cu privire la cooperarea Republicii Moldova cu cele 3 organizații. Trebuie în primul rând să spun că există diferențe clare între aceste 3 organizații, precum și între scopurile Moldovei vizavi de aceste organizații. În raport cu UE, noi ne dorim apropierea constantă, cu obiectiv final aderarea, atunci când vor fi create toate condițiile, atât la noi, cât şi în interiorul UE. În raport cu NATO, noi ne dorim o comunicare mai bună și nu ne propunem să aderăm la această organizație – nici în viitorul apropiat, nici în viitorul îndepărtat. Iar în ceea ce privește GUAM, aceasta este o platformă regională în care vedem, atât lărgirea colaborării economice, cât și acțiuni comune pe dimensiunea de securitate.

În același timp, noi suntem membri ai CSI, dorim să rămânem în CSI, iar Rusia este un partener important pentru noi. Sperăm că Rusia privește cu deschidere eforturile de politică externă a Republicii Moldova, fiindcă noi întotdeauna am căutat abordarea pașnică, am căutat să fim un furnizor de securitate și de bună înțelegere în regiune și în Europa în general.

T: În genere, cum aţi califica relaţiile actuale moldo-ruse? 

P.F.: În 2016 relațiile noastre cu Rusia au cunoscut o evoluție pozitivă, dovadă și întâlnirile la nivel înalt pe care le-am avut – m-am văzut atât cu Președintele Rusiei, cât și cu Premierul Guvernului rus. Faptul că există o divergență pe tema tratamentului la care au fost supuși unii oficiali ai noștri în Federația Rusă nu înseamnă că relațiile dintre țările noastre s-au stricat. Aceste relații continuă să fie bune, iar dialogul continuă, pentru a se realiza ajustările necesare. Republica Moldova întotdeauna a oferit și va oferi prietenie celorlalte țări – și în special țărilor cu care avem relații vechi și pe multiple planuri, așa cum este Rusia. Este un lucru dorit de altfel şi de o parte a populației noastre.

T: La ce etapă credeţi că va fi Moldova în drumul său spre UE la finalul mandatului Dvs. de Prim-ministru? 

P.F.: Eu am mare încredere că progresele vor fi clare, chiar remarcabile, atunci când se vor face totalurile și se va compara situația de la începutul anului 2016 cu cea care va fi la începutul anului 2019. Sper mult că, pe baza implementării Acordului de Asociere, drumul Republicii Moldova spre UE va fi deja ireversibil în 2019. Rămân un optimist, dar şi un realist, când afirm acest lucru.

Cristina Gurez

Sondaj

  • Care din ideile lansate de partidele din Moldova în ultimul timp vi se par mai reuşite?

    View Results

    Se încarcă ... Se încarcă ...
Politica online