Important1 Aprilie 2017 07:00

Primul INTERVIU al noului Purtător de cuvânt şi conducător al board-ului consultativ al PDM!   

În cadrul unui interviu acordat portalului TRIBUNA, noul purtător de cuvânt al Partidului Democrat din Moldova (PDM), Vitalie Gămurari, dar și conducătorul board-lui consultativ al acestui partid, a dezvălui detalii despre ce l-a determinat să accepte să se implice în activitatea PDM, de ce a ales anume acest partid, cine și când i-a făcut oferta, care ar putea fi potențialele dificultăți, dar și alte aspecte importante.

T.: Ce va determinat să acceptați să vă implicați în activitatea PDM, dar și să conduceți board-l consultativ?

V.G.: Deși nu am fost nicicând implicat în mod direct în politică, totuși, de câțiva ani, acceptând participarea la diverse posturi tv (cu unele excepții, practic la toate posturile, dar și la unele de radio), conștientizam faptul că astfel devin o persoană publică. Totodată, participarea mea era condiționată de subiectele discutate – drept internațional, relații internaționale, politica internă și externă… Așa, de exemplu, pe perioada electorală, luam o pauză, dat fiind că nu doream să fiu asociat cu careva partide politice.

Însăși participarea mea la diverse emisiuni tv (apropos, fără a fi remunerat pentru aceasta) a fost dictată de dorința de a oferi o expertiză corectă pe anumite segmente puse în discuție, dat fiind faptul că deseori rămâneam profund dezamăgit de explicațiile și interpretările date de unii participanți la emisiune. Se observa foarte clar nivelul superficial de pregătire, dar și uneori nivelul scăzut de cultură generală al acestora. Atenționez că nu m-am referit la toți, ci doar la unii dintre invitați. Or, o asemenea abordare superficială, nu făcea altceva decât să creeze impresia simplității subiectului discutat, precum și oferirea unor soluții simple și populiste telespectatorului. Trebuie să menționez, că în discursurile pe care le țineam, încercam să mă rup într-o oarecare măsură de caracterul academic de a trata subiectul, deprindere pe care am acumulat-o pe parcursul a 20 de ani de activitate academică și participare la diverse conferințe științifice, proiecte internaționale și naționale etc.

Referitor la participarea în calitate de expert în cadrul unui board consultativ al unui partid politic, vreau să vă aduc la cunoștință că această idee o promovez de mai mulți ani, dat fiind că cunosc practica occidentală, dar și a ex-URSS în acest sens. În plus, pe parcursul activității profesionale, am participat nu o dată la avizarea actelor normative, la elaborarea acestora, nu doar la solicitarea instituțiilor din Republica Moldova, dar și a organizațiilor internaționale. Cu regret, am văzut acea diferență enormă între practica de la noi și cea occidentală. Vă voi da doar un singur exemplu. În anul 2010, în cadrul unui curs de lecții, pe care l-am ținut la Universitatea din Aix-en-Provence, am fost prezent la un eveniment care caracterizează subiectul abordat. Recent, fusese publicat un articol științific al profesorului francez care mi-a făcut invitația, bunul meu prieten, în care dlui a făcut o analiză a proiectului de lege francez privind cooperarea Franței cu Curtea Penală Internațională, menționând lacunele și contradicțiile ce pot apărea între prevederile viitoarei legi și obligațiile internaționale asumate de către Franța. Imediat ce a apărut acest articol, dlui a fost contactat de reprezentanții Parlamentului francez pentru a se consulta pe marginea acestui subiect. Timp de o lună cât m-am aflat la Universitatea respectivă, dlui a fost de 2 (două) ori invitat la Paris pentru consultări, fiind luate în considerație obiecțiile făcute de profesorul în cauză. Acesta este un exemplu care evidențiază foarte clar atitudinea față de expertiza ce poate fi acordată de mediul academic, care, în final, duce la eficientizarea actului de guvernare.

În aceste condiții, reieșind din practica acumulată pe parcursul anilor, am decis să promovez această idee în public, în special prin intermediul mass-media. Iată de ce, atunci când mi s-a făcut această ofertă, nu am stat mult pe gânduri, nu am analizat mult timp, dat fiind faptul că eram pregătit pentru o asemenea provocare. Ca să fiu înțeles corect, nu aș fi acceptat o asemenea ofertă din partea oricărui partid politic. Din start am exclus partidele ce promovează idei extremiste și populiste, or este foarte clar că acestea nu au nevoie de o expertiză din partea specialiștilor, doar se vor folosi de numele unor persoane care și-au creat o imagine pozitivă în societate pe parcursul mai multor ani de activitate cotidiană.

T.: De ce anume ați acceptat propunerea Partidul Democrat?

V.G.: În primul rând, deja de mult timp eram asociat în societate cu acest partid, dat fiind apariția mea frecvență la canalul Publika TV. Or, adevărul este, că însuși formatul acestui canal îi permitea să se axeze pe subiectele cotidiene stringente, cu invitarea experților, care aveau posibilitatea să-și expună opinia din punct de vedere profesionist. Cel puțin mă refer la emisiunile la care am participat. Încă o dată vreau să reamintesc faptul, că pentru participarea la emisiunile de la orice post tv nu am fost niciodată remunerat. Mai mult ca atât, nici nu au fost intenții din partea producătorilor să negocieze o posibilă remunerare, care, la rândul său, din punct de vedere teoretic, ar prevederea și o obligație de a expune un anumit punct de vedere.

În al doilea rând, deși Partidul Democrat, la fel ca și celelalte partide din Republica Moldova, reflectă societatea moldovenească, totuși există o mică deosebire, din punctul meu de vedere. PDM dorește să se reformeze, iar acest proces poate în mod indirect contribui la reformarea și celorlalte partide, iar în rezultat să ducă la un final extrem de important – schimbarea clasei politice și implementarea unor reforme reale, care vor fi palpabile pentru întreaga societate, indiferent de viziunile politice ale fiecăruia.

În al treilea rând, PDM mi-a creat impresia, cel puțin după 2010 încoace, ca fiind unul din puținele partide politice din Republica Moldova care este constructiv. Iar faptul că toată această perioadă se afla în coaliția de guvernare, mi-a permis să mă conving că este unicul partid puternic care poate în realitate produce acea schimbare cardinală necesară societății. În plus, promovarea ideii de instituire a unui grup consultativ de experți, va permite implementarea unor politici și reforme reale, chiar dacă nu tot timpul populare, elaborarea unor strategii de dezvoltare, iar, în final, restabilirea încrederii din partea organismelor internaționale, fapt ce va permite instituirea unui climat favorabil pentru investiții străine. Apropos, practica internațională demonstrează că, colaborarea partidelor politice, atât a celor de la guvernare, cât și a celor din opoziție, cu experții din diverse domenii, este privită ca un factor pozitiv de către partenerii externi. Or, nu aș vrea să cred că această regulă nu se referă și la Republica Moldova.

T.: Ce va determinat să veniți în politică?

V.G.: Nu aș dori să se creeze impresia că cele spuse anterior ar fi un răspuns bine regizat sau un text preluat dintr-o campanie electorală a unui partid politic. Dacă aș fi dorit să mă eschivez de la răspuns, pur și simplu nu răspundeam la mesaj. În plus, în cazul în care acest text va fi citit de cineva din foștii mei studenți, sunt sigur că ei vor putea cu ușurință recunoaște stilul redat de mine. După cum am mai spus, nu am fost nicicând membru de partid. Mai mult, fiind absolvent al liceului „Gheorghe Asachi”, am fost unul din cei doi-trei absolvenți din acel an, care nu am fost comsomoliști, ce-i drept, eu cel puțin, nu din motive ideologice la acea vreme. Or, crescând într-un mediu academic, în familie de profesori universitari, trebuie să recunosc că politica nu a constituit o temă de discuții prioritare, deși din copilărie am fost pasionat de politica externă și relațiile internaționale.

Participarea la posturile tv, unele din ele fiind asociate cu PDM, m-a convins să fac și următorul pas – să accept o participare activă în viața politică a Republicii Moldova, în cadrul partidului nominalizat. Din start vreau să atenționez asupra faptului că, pentru mine personal, există o diferență între cele două funcții pe care le dețin în cadrul PDM, fără a da prioritate uneia dintre ele. Ce m-a determinat? Pe parcursul anilor (nu doar în Republica Moldova, dar și în România) am urmărit la ce duce ignorarea domeniului politic din partea mediului academic, reprezentanților culturii, experților în diverse domenii, altfel spus, a celor ce în orice societate occidentală, și nu numai, constituie „elita” în cel mai bun sens al cuvântului. Argumentul acestora era unul logic – nu doreau să-și murdărească numele pe care l-au „construit” timp îndelungat în condițiile în care era evident că partidele politice intenționau doar să se folosească de ei!

Totuși, așa cum a arătat și practica României, nemaivorbind deja despre alte state cu tradiții democratice, intervine un moment în care participarea sau neparticiparea acestor reprezentanți ai societății în viața politică poate fi decisivă pentru stat. Important este ca acest moment să fie determinat la timp, or, istoria deseori nu acordă o a doua șansă.

Am crezut mult în partidele politice după 2009. Dar cu regret, unii politicieni, chiar o bună parte din ei, aveau doar interese financiare. Nu neg că și în statele cu tradiții democratice politicienii au interese financiare, este și firesc acest lucru, doar că instituțiile de stat și societatea civilă nu permit anumite abuzuri. Drept exemplu poate servi actuala campanie prezidențială din Franța și scandalurile în jurul candidaților la funcția de Președinte de țară!

Astfel, am considerat oportun să accept oferta parvenită din partea PDM, decizie care nici pe aproape nu a fost una simplă, chiar dacă eram pregătit din punct de vedere moral de acest pas. Trebuie să luați în calcul și faptul, că până luni, 27 martie 2017, orele 11.00, când am fost prezentat în noua postură, pe lângă activitatea academică, eu eram implicat și în diverse activități extracurriculare, de care a trebuit imediat să mă dezic, dat fiind incompatibilitatea acestora cu noua funcție politică. Aceasta, la rândul său, presupune și o modificare a graficului de lucru, a ocupațiilor tradiționale, dar și alte momente sensibile ce sunt legate de activitatea politică.

În activitatea mea pe parcursul anilor, am constatat un lucru. De regulă, nu am greșit atunci când mă implicam într-un domeniu nou, mai puțin cunoscut, dar și mai specific. Nu o dată am acceptat proiecte și activități care prezentau o provocare reală pentru mine, dar de fiecare dată am riscat. Altfel, nicicând nu ajungeam expert al unor organizații internaționale de prestigiu, profesor invitat cu lecții publice în cadrul mai multor universități din diverse state sau acceptat în cadrul unor proiecte internaționale importante, inclusiv pentru Republica Moldova.

În aceste condiții, am analizat situația creată și am decis că este anume acel moment la care m-am referit anterior, fiind încrezut că voi putea aduce un ajutor real, reieșind din practica acumulată, partidului la care m-am aliat, să contribui la reformarea clasei politice și readucerea încrederii în partidele politice ale Republicii Moldova din partea cetățeanului. Nu sunt doar vorbe generale, sper că timpul îmi va permite prin fapte concrete să demonstrez intențiile descrise.

T.: Ce reprezintă pentru dvs. aceste funcții? Cine și când va propus?

V.G.: Moral, din start, eram pregătit doar pentru funcția de expert pe lângă PDM, pentru a menține o distanță între activitatea mea în calitate de expert și asocierea directă cu partidul. Una este clar – în lipsa ideii grupului de experți, nu cred că ar fi apărut cea de purtător de cuvânt. Or, analizând efectele și consecințele, inclusiv pozitive și cele negative, care inevitabil survin în urma apariției informației respective, am decis că nu se merită să pornești la un drum pentru a parcurge doar o jumătate de cale.

Dacă referitor la funcția de purtător de cuvânt nu sunt multe lucruri de spus, în principiu este o funcție mai mult sau mai puțin tradițională, doar cu excepția că eu, actualmente, încă nu sunt membru de partid, cu atât mai mult nu eram, la momentul acceptării acestei funcții!!! Vreau să vă spun că acest pas este dictat și de îmbinarea celor două funcții. Or, funcția de purtător de cuvânt nu se limitează doar la comunicatele de presă, dar va implica și alte activități, inclusiv cea de expertizare a actelor, proiectelor, politicilor promovate de PDM, dar și de organizare a dezbaterilor, organizarea meselor rotunde etc. Altfel, care ar fi fost logica antrenării în funcția de purtător de cuvânt a unui profesor universitar, expert în drept internațional și nu a unui jurnalist talentat, care, presupun că s-ar fi isprăvit de minune cu această funcție?

Ce ține de oferta de a cumula aceste două funcții, nu este secret, ea a parvenit direct de la liderul PDM, în cadrul unei întrevederi tête-à-tête ce a avut loc în recentul week-end. Pentru a nu admite apariția diverselor interpretări, din start vreau să atenționez faptul că, discursul a fost unul liber, amical, în lipsa oricăror presiuni sau a careva oferte, despre care deja se vehiculează pe rețelele de socializare, dar și nu numai…

Am acceptat oferta parvenită, fiind conștient de riscurile care pot apărea în contextul desfășurării activității respective, din simplul motiv că activitatea în cauză diferă cardinal de cele desfășurate până la moment, în special de cea academică și cea științifică. Totodată, cunoscându-mi capacitatea de muncă, inclusiv nivelul de antrenare în activitatea pe care o desfășor, sunt sigur că rezultatele vor fi doar unele pozitive, nu doar pentru PDM, dar și pentru societate in integrum.

T.: Care ar fi așteptările dvs. de la funcția de șef al boardului de experți?

V.G.: Pentru a da un răspuns la această întrebare, ar trebui să mă axez pe cele două aspecte – de fond și de formă.

Sub aspect de formă, vom încerca să antrenăm experți din cele mai diverse domenii, inclusiv din străinătate, pe măsura posibilităților, care vor analiza problemele stringente pentru Republica Moldova, prezentate în formă de studii Partidului Democrat, care, ulterior, să fie propuse pentru dezbateri societății moldovenești, inclusiv partidelor politice aflate la guvernare și în opoziție. În egală măsură, această activitate poate prevedea organizarea anumitor mese rotunde, workshop-uri etc.

Sub aspect de fond, vom încerca să stabilim conţinutul corect al studiilor propuse, garanția căruia va fi determinată în special de nivelul experților antrenați. Studiile se vor axa pe necesitățile vitale ale societății, fiind studiate practicile altor state, care au parcurs cu succes anumite perioade de tranziție.

Vreau să spun că, cel puțin pentru mine, este o provocare destul de tentantă, care necesită un nivel de creativitate, pe care experții nominalizați cu siguranță o vor poseda, altfel nu ar fi devenit specialiști în domeniul pe care îl reprezintă.

T.: Care ar fi potențialele dificultăți pe care le-ați putea întâlni?

V.G.: Nu aș putea să mă pronunț cu siguranță asupra acestui subiect, dar voi încerca să evidențiez unele dintre acestea. Printre acestea ar putea fi lipsa dorinței din partea unor experți să-și asocieze numele cu activitatea politică, chiar dacă prestațiile acordate reflectă domeniul de specialitate al lor.

O altă dificultate ar putea fi anumite piedici artificiale care, teoretic, pot apărea în cadrul activității din diverse motive, deși, la acest capitol, nu cred să apară careva aspecte negative.

Din punct de vedere al rolului de expert, m-ar interesa, în primul rând, calitatea produsului oferit, iar ca șef de board, aș dori să văd succesul și aprecierea studiului respectiv. Or, astfel s-ar crea o bună practică în acest sens, care ar putea fi preluată și de alte partide politice, impuse în acest sens de principiul concurenței.

Andriana Cheptine 

Sondaj

  • Ce sancţiuni va aplica UE Moldovei după adoptarea sistemului electoral mixt?

    View Results

    Se încarcă ... Se încarcă ...
Politica online