[ X ]
Important17 Martie 2017 07:00

(INTERVIU) Sergiu Sârbu: Suntem siguri că unele partide își vor schimba poziția...

În cadrul unui interviu acordat portalului TRIBUNA, deputatul Sergiu Sârbu, vicepreședinte al Partidului Democrat din Moldova (PDM), a vorbit despre şansele ca intenţia de modificare a sistemului electoral în unul uninominal să ajungă lege, ce ar însemna aceasta pentru clasa politică autohtonă, de ce anume acum această reformă, de unde vor lua democraţii voturile necesare pentru modificarea sistemului electoral, dar şi despre alte aspecte importante.

T.: Dle Sârbu, care credeţi că sunt şansele ca intenţia de modificare a sistemului electoral în unul uninominal să ajungă lege?

S.S.: Eu cred că șansele sunt destul de mari. Și o să vă spun și de ce. Majoritatea cetățenilor doresc să-și aleagă direct deputatul, iar acest lucru, sunt sigur, va fi un factor care va determina un comportament mai rațional din partea celor care se opun în acest moment. Nu poți să pretinzi că reprezinți interesele oamenilor și, totodată, să te opui voinței lor.

T.: La modul practic, ce ar însemna aceasta pentru clasa politică autohtonă? Ce schimbări majore vor urma?

S.S.: Acest sistem de vot aduce avantaje și pentru clasa politică din țara noastră, în sensul că o va determina să muncească mai mult în folosul oamenilor și o va face mai credibilă în ochii lor. Cei care vor avea de câștigat de pe urma votului uninominal sunt, în primul rând, cetățenii. Ei vor fi principalii beneficiari ale acestei reforme pe care vrem să o facem. Argumente în acest sens sunt destule.

În primul rând, votul uninominal va aduce politica mai aproape de oameni. Pentru că deputații vor fi votați direct de către cetățeni, ca și primarii, ei vor trebui să fie mult mai responsabili în raport cu cei care i-au votat.
Apoi, un alt avantaj al votului uninominal este acela că fiecare raion va fi reprezentat de unul sau mai mulți deputați în Parlament. La fel, moldovenii din diaspora vor avea și ei reprezentanți în Parlament. Asta va face ca deputații să fie mai conectați la problemele localităților pe care le reprezintă.

Un beneficiu pentru oameni va fi și acela că vor putea schimba deputații care nu-și fac datoria, prin procedura de revocare. Această prevedere este o noutate în politica noastră, iar PDM are curajul să o promoveze.

T.: Apropo, această posibilitate de retragere a mandatului unui deputat a generat multe discuții și reacții. Unii au zis că retragerea mandatului unui deputat ar fi neconstituțională. Cum va funcționa concret această prevedere și dacă sunteți deciși să mergeți cu ea până la capăt?

S.S.: Mă bucur că puneți această întrebare. De fapt, Constituția nu prevede așa ceva. Constituția prevede că un mandat imperativ este nul. De aici apar un șir de interpretări care urmează a fi clarificate. După cum știți, art. 69 alin. (2) din Constituție prevede expres posibilitatea încetării mandatului de deputat înainte de termen, inclusiv prin intermediul instituției ridicării mandatului.

Mai mult decât atât, într-o decizie din 2012, Curtea Constituțională a arătat că mandatul unui deputat nu poate fi unul imperativ, iar într-o altă hotărâre din 2015 a constatat faptul că în legislația noastră nu există reglementări clare cu privire la ridicarea mandatului.

Proiectul de lege pe care îl propunem rezolvă această problemă și propune o procedură de încetare a mandatului unui deputat înainte de termen prin dezvoltarea principiului de revocare prin referendum. Astfel, potrivit proiectului nostru, cetățenii vor putea să revoce un deputat, organizând un referendum local și printr-o procedură asemănătoare cu cea de revocare a primarilor. Pentru a evita însă eventualele blocaje politice, revocarea deputaților nu va putea fi făcută, în schimb, în primul an de mandat, dar și în ultimul.

T.: Unii v-au acuzat că acest sistem de vot va avantaja PDM. De ce acum această reformă?

S.S.: Vreau să vă spun că acest sistem de vot oferă șanse egale tuturor partidelor politice. Cu condiția ca acestea să muncească cu adevărat pentru oameni. Mă refer aici la faptul că partidele vor fi obligate să vină în fața oamenilor cu figuri credibile peste tot în țară, nu doar cu câțiva lideri centrali în spatele cărora să se afle o listă de deputați necunoscuți și care să nu poarte nici o răspundere față de alegători. Deci, votul uninominal va avantaja orice partid care va ști să răspundă acestei cerințe.

Noi credem că acum avem suficient timp pentru a promova această reformă extrem de importantă pentru clasa politică, în ansamblul ei. Până la viitoarele alegeri sunt aproape doi ani, iar acest interval este unul optim pentru o astfel de reformă. Am văzut că unii spun să amânăm această reformă cu încă patru ani, ca să ne pregătim mai bine.

Păi așa, hai să amânăm și toate reformele asumate de Guvern, dar și toate celelalte reforme, să nu mai facem nimic în țara asta. Politica amânărilor în care vor să ne atragă unii este una dăunătoare pentru noi toți, pentru că ea înseamnă, de fapt, să batem pasul pe loc și să nu facem nimic pentru a schimba situația în care ne aflăm.

T.: Ce veți face în continuare, pentru că nu există consens pe acest proiect?

S.S.: Proiectul a fost trimis deja spre avizare Comisiei de la Veneția. Facem asta pentru că suntem conștienți că schimbarea sistemului de vot este o reformă extrem de importantă. Iată de ce, ne dorim ca ea să fie expertizată de partenerii noștri europeni, în conformitate cu normele și practica europeană.

De asemenea, ne vom consulta și pe intern pe acest proiect de lege. În acest sens, vom avea discuții și cu societatea civilă, dar și cu reprezentanții partidelor parlamentare și neparlamentare. Vrem un consens cât mai larg, care să ne permită să aplicăm în bune condiții noul sistem de vot.

Nu dorim și nu ne propunem să ne facem imagine din promovarea acestui proiect. Pentru noi este mai puțin important dacă acest proiect va fi sau nu asociat cu PDM. Mult mai important este să avem un sistem de vot care să aducă, în sfârșit, mai multă încredere în actuala clasă politică.

Ce este important de reținut este faptul că, nu vom merge cu votul în Parlament pe acest proiect de lege până nu vom avea această etapă de consultări, pe care noi o vrem cât mai transparentă.

T.: Dar de unde veţi lua voturile necesare pentru modificarea sistemului electoral? Cine credeţi că ar mai putea vota acest proiect?

S.S.: Noi suntem siguri că în urma dezbaterilor publice care vor avea loc, unele partide își vor schimba poziția față de acest proiect de lege pe care îl propunem. Noi avem argumente solide pentru susținerea acestui proiect.

Eu sper că toate partidele parlamentare vor avea, așa cum spuneam, o abordare mai rațională și mai pragmatică în următoarea perioadă. Și, aș mai adăuga eu, mai consecventă. Să nu uităm că unele dintre ele au susținut votul uninominal până de curând. Ar fi regretabil dacă în locul argumentelor de fond, acestea ar prefera să facă circ și să se opună acestui proiect dintr-un calcul strict conjunctural.

T.: Admiteţi ideea că intenţia de modificare a sistemului electoral ar putea suferi eşec?

S.S.: Un astfel de scenariu nu este luat în calcul de PDM. Și asta pentru că acest proiect de lege este unul bun pentru Republica Moldova.

Andriana Cheptine

Sondaj

  • Care din ideile lansate de partidele din Moldova în ultimul timp vi se par mai reuşite?

    View Results

    Se încarcă ... Se încarcă ...
Politica online