[ X ]
Editorial6 Martie 2017 07:00

Cele trei categorii de ambasadori pe care-i are Republica Moldova

În ultimele zile, una din temele de discuții de bază în societate a ținut de ambasadori: ba un ambasador a fost rechemat, ba patru candidați la funcția de ambasadori au fost respinși de Președintele țării, ba șeful statului și Premierul s-au așezat la masa de discuiții și au împărțit funcțiile de ambasadori etc. Dintr-un anumit punct de vedere, tema ambasadorilor, în ultimele zile, a fost minimum la fel de discutată ca și preconizata modificare a Constituției sau preconizata modificare a sistemului electoral și nu știu dacă acest lucru e normal, mai ales dacă luăm în calcul faptul că ideal ar fi ca, atunci când se vorbește despre ambasadori, aspectul politic să nu existe deloc. Dar, dacă tot se vorbește atât de mult la această temă, în rândurile de mai jos voi spune și eu ce cred despre corpul diplomatic al Republicii Moldova.

Din câte am observat în anii de când fac presă (din 1994 și până în prezent) noi avem trei categorii de ambasadori sau chiar de diplomați în general și aceste categorii, care s-au format de-a lungul anilor, există și în prezent. Din prima categorie fac parte diplomații de meserie, profesioniștii, cei dedicați trup și suflet profesiei lor. Atunci când pleacă în misiuni peste hotare ei nu urmăresc alte interese decât cele ale țării, după cum e și firesc să fie pentru orice diplomat. Aceștia au făcut școli diplomatice, au o bună pregătire, știu limitele de comportament pe care le au, tot timpul își cântăresc bine acțiunile și declarațiile și fiecare pas îl evaluează prin prisma perspectivelor și urmărilor. Anume așa și ar trebui să arate întreg corpul diplomatic al Republicii Moldova, dar, din păcate, această categorie este în minoritate și există riscul să devină și mai mică.

A doua categorie este cea a ambasadorilor (diplomaților) cu misiuni politice. Aceștia, de regulă, nu sunt diplomați de meserie, deși sunt și excepții. Ei sunt trimiși în misiuni diplomatice cu scopuri clar stabilite de șefii lor pe linie de partid, au dreptul să-și aleagă și echipa pe aceleași principii și pentru ei mai puțin contează interesul țării, al cetățenilor, pe primul loc fiind interesul liderului politic, al forței politice ce i-a trimis în misiune. De obicei, aceștia sunt plasați în țările în care forțele politice ce se perindă la cârma RM au interese geopolitice, dar și electorale. Acești ambasadori (diplomați) își percep misiunea ca pe ceva temporar, știu că, la expirarea mandatului, cel mai probabil, vor reveni în politică, de aceea toate acțiunile lor țintesc nu scopuri în perspectivă, ci de moment sau pe termen scurt. De facto, ei nu se subordonează ministrului de Externe, nu raportează factorilor responsabili din MAEIE cu ce se ocupă în realitate, ci direct liderului politic căruia îi datorează mandatul pe care-l au.

A treia categorie este cea a ambasadorilor (diplomaților) trimiși la odihnă peste hotare pentru anumite merite față de anumiți lideri politici sau față de anumite forțe politice. De la aceștia nimeni nu așteaptă nici minuni de ordin diplomatic, nici realizarea cărorva sarcini de ordin politic. Ei sunt lăsați să se odihnească pe banii publici pe final de carieră, urmând ca la expirarea mandatului să se retragă în genere din viața publică. Așa un fel de bonus politic înainte de pensie.

Iată cam asta e situația cu corpul diplomatic al Republicii Moldova și m-am gândit că e bine ca aceste lucruri să fie cunoscute pe fonul gâlcevilor și înțelegerilor din ultimul timp legate de numirea ambasadorilor. Las la discreția Dvs. să analizați lista ambasadorilor și potențialilor ambasadori ai RM peste hotare și să decideți care și din ce categorie face parte.

Igor Volnițchi

Sondaj

  • Cine merită titlul „Politicianul anului 2017”?

    View Results

    Se încarcă ... Se încarcă ...
Politica online