Important25 Februarie 2017 08:00

(INTERVIU) Iurie Chirinciuc: 2016 a fost un an de cotitură radicală în activitatea noastră 

Interviu cu Iurie Chirinciuc, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor  

Dle ministru, anul 2016 a început cu o criză politică de proporţii, depăşită prin învestirea Guvernului din care acum faceţi parte. Dacă aruncaţi o privire în urmă, consideraţi că aţi procedat corect?

Iurie Chirinciuc: Decizia PL de a participa la formarea actualei coaliţii de guvernare a fost una corectă. Vă imaginaţi, dacă nu făceam acest pas la începutul anului 2016, provocam haosul şi dezastrul în Republica Moldova, lucru pe care-l doreşte foarte mult Federaţia Rusă. În cazul în care nu participam la crearea acestei majorităţi, urma să avem un Guvern, dar şi un Parlament pro-rus. Cred că oamenii au înţeles deja pericolul care-i aştepta dacă era să lăsăm să fie generate alegeri anticipate, la fel cum avem un Preşedinte, Dodon. Dar aşa am reuşit să recăpătăm încrederea  partenerilor externi, ca să fie reluată finanţarea mai multor proiecte de dezvoltare socială.

În acest timp am reuşit să negociem şi să încheiem un Acord cu Fondul Monetar Internaţional. Fraţii noştri din România ne-au alocat prima tranşă de 60 de milioane de euro din totalul împrumutului de 150 de milioane. Astfel, am reuşit deblocarea finanţării externe şi reluarea lucrărilor de reparaţie a mai multor drumuri naţionale, care vor fi date în exploatare în anul 2017. Şi acesta e abia începutul. Dar avem cu ce, putem, aşa că vom munci şi mai mult în noul an pentru a înregistra rezultate satisfăcătoare pentru cetăţenii noştri.

Un subiect fierbinte al anului a ţinut de alegerile prezidenţiale. Dacă aţi putea întoarce timpul înapoi, ce aţi schimba în raport cu aceste alegeri?

Iurie Chirinciuc: Consider că aceste alegeri nu trebuiau să se desfăşoare. Dar, dacă Curtea Constituţională a decis, ne-am conformat. Întâi de toate, cetăţenii Republicii Moldova nu erau pregătiţi pentru acel scrutin. După furtul miliardului, după tot ce s-a întâmplat în ultimii doi ani, era clar că alegătorii vor da un vot împotriva actualei guvernări. Şi cu ce ne-am ales? În fruntea ţării a venit un pro-rus, iar oamenii au înţeles acum pericolul care ne aşteaptă şi sper, că aceeaşi greşeală nu va fi repetată la alegerile parlamentare din 2018. Părerea mea este, că aceste alegeri au fost câştigate prin minciuni şi manipulare. Totuşi, această campanie a oferit posibilitate Partidului Liberal de a promova în mod deschis unirea Republicii Moldova cu România, aşa cum nu a făcut-o nici un partid din 1990 până în prezent. Iar unirea este inevitabilă.

Cum a fost anul 2016 pentru Dvs. ca ministru?

Iurie Chirinciuc: 2016 a fost un an dificil, un an de cotitură radicală în activitatea noastră. Chiar dacă în cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor avem puţini angajaţi, am reuşit totuşi să ducem la capăt proiecte destul de mari. În primul rând am lichidat toate restanţele pe care le-am avut la implementarea Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană. Am reuşit să stabilizăm finanţarea Fondului Rutier. Prin optimizările, dar şi reorganizările pe care le-am întreprins, am reuşit ca întreprinderile subordonate Ministerului să fie rentabile şi să readucem încrederea cetăţenilor în serviciile acordate de către acestea. De asemenea, am reuşit să mobilizăm toţi antreprenorii care au câştigat licitaţiile să-şi îndeplinească obligaţiile contractuale.

Şi, totuşi, care au fost cele mai mari realizări ale Dvs. în 2016? Le-aţi putea enumera?

Iurie Chirinciuc:

  • Am reuşit să deblocăm activitatea Portului Fluvial Ungheni, pe care l-am preluat cu conturile blocate şi cu salarii neachitate mai bine de 6 luni de zile.
  • Î.S. „Gările şi Staţiile auto” şi-a triplat profitul, chiar şi Întreprinderea de Stat „Calea Ferată a Moldovei” va înregistra în acest an profit şi aceasta în situaţia în care fluxurile de mărfuri şi pasageri s-au redus considerabil, în comparaţie cu anul 2014, din cauza crizei din estul Ucrainei.
  • În premieră, după 25 de ani de independenţă, am depolitizat repartizarea Fondului Rutier. Proiectul a fost aprobat de Guvern şi a trecut în prima lectură în Parlament. Acesta prevede ca primarii să primească bani proporţional numărului de locuitori.
  • Am construit 56 de km de drumuri naţionale şi am reabilitat alţi 66 de kilometri.
  • Am reuşit să promovăm Codul Aerian, ca măsură venită în urma implementării Acordului de Asociere şi să facem mai multe modificări la Codul Transportului Rutier. În rezultat, pasagerii vor beneficia de servicii mai sigure şi mai calitative.
  • În urma eforturilor enorme depuse de mine şi de către colegi, am reuşit deblocarea conturilor MoldATSA, care au fost blocate în urma deciziei instanţei de judecată din Belgia în luna aprilie a anului 2015.
  • Compania Air-Moldova va avea un profit de aproape 10 milioane de lei, după ce în 2015 a înregistrat pierderi de peste 200 mil. lei.
  • De către MTID şi ANTA au fost efectuate ample acţiuni de combatere a transportului ilicit de marfă şi pasageri. Astfel, pe parcursul anului 2016 pentru practicarea transportului ilicit, în cadrul controalelor fulger, au fost reţinute 526 plăcuţe şi certificate de înmatriculare, contribuind direct la creşterea rentabilităţii transporturilor rutiere autorizate.
  • Am soluţionat problema locuitorilor din Molovata Nouă, Corjova şi Cocieri, care, pe vreme rea sau când Nistrul îngheţa, erau izolaţi şi rămâneau fără produse alimentare. Astfel, a fost procurat un glisor pentru Î.S. „Bacul Molovata” în valoare de 1,1 mil. lei, care poate transporta alimente, pasageri şi autoturisme în condiţii meteo extreme.
  • A fost aprobat proiectul de restructurare a CFM, dar şi cel de acordare a asistenţei tehnice nerambursabile între Guvernul RM (reprezentat de MTID), BERD şi Comisia Europeană, în valoare de 5,25 mil. euro.
  • Am adoptat un regulament, prin care am decis să scoatem obiectele funerare de pe marginea traseelor.

Ce aşteptări aveţi de la anul 2017?

Iurie Chirinciuc: Cea mai mare aşteptare, pe care o avem în anul 2017 este finisarea traseului R1 Chişinău-Ungheni. De asemenea, la capitolul aşteptări şi intenţii, mai pot fi enumerate:

  • Iniţierea lucrărilor de construcţie a drumurilor de ocolire a localităţilor Porumbrei-Cimişlia, or. Vulcăneşti, or. Comrat, s. Slobozia-Mare, ocolirea s. Bahmut.
  • Finisarea lucrărilor de reparaţie a traseelor Hânceşti-Leuşeni, Sărăteni-Bălţi şi Bălţi-Făleşti-Sculeni.
  • Demararea lucrărilor de construcţie a podului de peste Prut, în zona localităţii Zagarancea, raionul Ungheni.
  • Implementarea proiectului, semnat cu Banca Mondială, în valoare de 80 de milioane de dolari, care prevede reparaţia a 300 de kilometri de drumuri locale.
  • Vom începe cântărirea din mers a autovehiculelor de mare tonaj.
  • Vinieta va putea fi procurată online, iar colectarea banilor va fi făcută de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor.
  • Vom implementa proiectul de restructurare şi reorganizare a CFM, care presupune crearea unui sistem de transport feroviar eficient, la standarde europene de calitate şi siguranţă.
  • Vom creşte capacitatea de deservire a navelor în cadrul Portului de Pasageri şi Mărfuri Giurgiuleşti.

Până acum au fost realizate multe lucruri bune şi reforme veritabile, dar avem de implementat mult mai multe, însă, pentru toate acestea avem nevoie de stabilitate, atât instituţională, cât şi politică, stabilitate, pe care sper să reuşim să o asigurăm şi pe parcursul anului 2017.

Almanahul Politic al Republicii Moldova – 2016 

Sondaj

  • Cine va fi avantajat de schimbarea sistemului electoral?

    View Results

    Se încarcă ... Se încarcă ...
Politica online