[ X ]
Comentarii25 Februarie 2017 14:00

(COMENTARIU) Referendumurile Preşedintelui versus reforma Guvernului şi modificarea sistemului electoral

Anul politic 2017 se anunţă a fi unul destul de încărcat, chiar dacă nu e unul electoral. Iar judecând după unele declaraţii şi tendinţe politice ce se prefigurează, principalele evenimente vor gravita în jurul intenţiei Preşedintelui Igor Dodon de a organiza concomitent două referendumuri (în problema anulării Legii ce pune pe umerii cetăţenilor întoarcerea miliardului furat din sistemul bancar şi în problema extinderii împuternicirilor Preşedintelui de dizolvare a Parlamentului), dar şi în jurul posibilei modificări a sistemului electoral şi a intenţiei de reorganizare a Guvernului.

De fapt, dacă vor fi duse la îndeplinire aceste intenţii, ele vor acapara în totalitate discuţiile publice din societatea moldovenească, vor fi un fel de puncte de bază pe agenda politică a ţării. Cu siguranţă, toate emisiunile tv, toate buletinele de ştiri, toate materiale din presa scrisă şi de pe on-line se vor referi la aceste teme, indiferent că opiniile formulate vor fi pro sau contra iniţiatorilor respectivelor procese. Şi deja la această etapă se poate de spus că aceste procese îi vor avantaja pe iniţiatorii lor.

Ce câştigă Igor Dodon iniţiind aceste două referendumuri? În primul rând, va demonstra unei importante părţi a cetăţenilor că face tot posibilul pentru a-şi îndeplini promisiunile electorale. Or, el a promis în campania electorală că va dizolva Parlamentul şi că va face tot posibilul ca miliardul furat din sistemul bancar să nu fie întors de cetăţeni. În al doilea rând, datorită acestor referendumuri, el va rămânea în prim planul vieţii politice moldoveneşti şi îşi va ţine consolidat electoratul. Şansele ca marea majoritate a cetăţenilor să se alieze cu şeful statului în cadrul acestor două referendumuri sunt foarte mari, căci e evident că oamenii nu-şi doresc să întoarcă ei miliardul furat din sistemul bancar, iar din sondaje reiese că cei mai mulţi cetăţeni sunt pentru dizolvarea Parlamentului şi pentru organizarea alegerilor parlamentare anticipate. În al treilea rând, prin aceste două referendumuri, Igor Dodon sporeşte considerabil şansele Partidului Socialiştilor în viitorul scrutin parlamentar, fie că acesta va avea loc în baza sistemului proporţional, fie în baza sistemului uninominal sau mixt. Chiar dacă nu mai este Preşedinte al PSRM, el continuă să fie asociat cu acest partid şi consolidarea electoratului în jurul său automat va însemna şi sporirea şanselor electorale ale PSRM.

Pe de altă parte, la „adăpostul” ideii lui Igor Dodon de a organiza aceste două referendumuri, şi actuala guvernare ar trebui să se simtă destul de confortabil, chiar dacă tema întoarcerii miliardului de către cetăţeni se pare că nu o avantajează. Creşterea popularităţii şefului statului, care se va produce inevitabil pe fondalul acestor două referendumuri, va pune în gardă electoratul de centru-dreapta pro-european, care ar putea accepta intenţia guvernării de a modifica sistemul electoral ca pe o măsură extremă, dar unica în stare să stăvilească o posibilă venire masivă a socialiştilor la putere după următoarele alegeri parlamentare. Nu este exclus că, pe fondalul acestei stări de lucruri, o parte din electorat se va consolida în jurul actualei guvernări, după cum nu este exclus să crească şi suportul din exterior pentru putere. Aceasta pentru că guvernarea ar putea fi percepută drept unica forţă politică în stare să oprească ascensiunea lui Igor Dodon şi a socialiştilor, în condiţiile în care opoziţia de centru-dreapta şi de centru-stânga pare fie slăbită, fie pasivă şi în plus are posibilităţi de a-l opri pe Igor Dodon mult mai mici decât actuala guvernare.

Iar intenţia puterii de a reforma Guvernul doar va credibiliza alte acţiuni ale acesteia. Or, mai mult ca sigur că va fi promovată ideea că puterea se gândeşte la eficientizarea cheltuirii banului public şi la apropierea actului guvernamental de cetăţeni. Astfel, reforma Guvernului ar urma să transmită un mesaj favorabil puterii şi către societate, şi către partenerii externi, dar şi să dovedească că toate acţiunile guvernării au la bază interesul cetăţeanului, nu al unui grup îngust de persoane. Cel mai probabil, reforma Guvernului va fi prezentată, alături de reforma sistemului electoral, ca parte a unei strategii mult mai complexe decât pare la prima vedere.
Actuala putere este avantajată şi din alt punct de vedere – polarizând lupta politică, împărţind societatea în două tabere (adepţii guvernării şi adepţii lui Igor Dodon) scoate pe tuşă alte forţe de opoziţie, lasă în afara marelui joc politic alţi actori politici importanţi. Iar riscurile sunt minime: chiar şi dacă referendumurile lui Igor Dodon vor reuşi, ele nu vor avea urmări de ordin practic de natură să ştirbească poziţiile actualei guvernării. Referendumul în problema întoarcerii miliardului de către cetăţeni, dacă şi va fi admis, cel mai probabil, va avea un caracter consultativ, iar rezultatele referendumului privind posibilităţile suplimentare ale şefului statului de dizolvare a Parlamentului, chiar şi dacă vor fi implementate, aceasta va avea loc abia în anul viitor, când şi aşa vom avea alegeri parlamentare. Riscurile vor fi şi mai mici dacă între timp se va modifica sistemul electoral.

Şi dacă poziţiile şi perspectivele guvernării şi ale lui Igor Dodon sunt cât de cât clare, rămâne de văzut cum se va comporta opoziţia, în special cele trei forţe de opoziţie extraparlamentare (PPDA, PAS şi PN). Or, doar ele pot strica scenariile puterii şi ale Preşedintelui Dodon, dar pentru aceasta trebuie să aibă şi o strategie corespunzătoare. Dacă vor găsi o posibilitate de a impune propriile puncte pe agenda politică a anului 2017, atunci datele problemei s-ar putea schimba. Iar dacă vor accepta să meargă pe agenda impusă de Preşedintele Igor Dodon şi pe cea a actualei guvernări, atunci perspectivele sale de viitor nu vor arăta bine deloc.

Dumitru Spătaru

Sondaj

  • Care din ideile lansate de partidele din Moldova în ultimul timp vi se par mai reuşite?

    View Results

    Se încarcă ... Se încarcă ...
Politica online