[ X ]
Important29 Ianuarie 2017 09:00

TOP-10 reforme de care Republica Moldova are neapărată nevoie

Premierul Pavel Filip anunță tot noi și noi reforme, iar unele le-a demarat deja. Pornind de la această constatare, TRIBUNA a decis să realizeze un clasament al zece reforme de care Republica Moldova are neapărată nevoie, dar de care practic nimeni nu a vorbit până acum.

1). Reforma sistemului de asistență medicală obligatorie

În actuala formulă, sistemul toacă miliarde de lei, dar generează o eficiență extrem de redusă. Dincolo de datele statistice triumfaliste, vehiculate de diferite guvernări, situația după introducerea acestui sistem, comparativ cu cea de până, practic nu s-a schimbat. Fără o reformă radicală și dură în acest domeniu, accesul populației la servicii medicale de calitate va rămânea unul extrem de redus.

2). Reforma sistemului de asistență socială

Introdus cu mare tam-tam după schimbarea guvernării în 2009, acest sistem a dovedit în timp că are mai multe lacune. Astfel, unii beneficiari de asistență socială nu doar că nu o merită, ci și primesc mai mult decât unii angajați, ceea ce-i demotivează pe oameni să mai lucreze. În același timp, oameni care au cu adevărat nevoie de protecție socială rămân în afara sistemului. Păstrarea sistemului în forma actuală compromite orice șansă de dezvoltare a Republicii Moldova.

3). Reforma sistemului de securitate națională

Moldova are sistem de securitate națională doar pe hârtie. În realitate, nu avem nici securitate energetică, nici securitate alimentară, nici securitate ecologică etc. Poate că aceasta nu e doar prerogativa Guvernului și se impune un efort mult mai amplu, cu implicarea și altor structuri ale statului, dar e cert că ceva în acest domeniu trebuie de făcut.

4). Reforma sistemului de impozitare în agricultură

Demult se vorbește că actualul sistem de impozitare a agriculturii e unul ineficient, că nu avantajează nici statul, nici fermierii. Dar, nu se știe de ce, nimeni nu face nimic pentru schimbarea situației. Spre exemplu, nici până azi nu e clar de ce nu s-a purces la introducerea impozitului unic în agricultură, ceea ce ar fi făcut mai ușoară viața fermierilor, dar și statul ar fi avut beneficii mai mari.

5). Reforma sistemului de impozitare a imobilelor

Toate încercările întreprinse în acest sens până acum au fost doar o mimare a reformei și chiar pot fi catalogate ca o bătaie de joc. Practic nu există imobil evaluat corect și impozitat adecvat în țară. Cei care trebuie să plătească impozite (în special diferiți demnitari) rămân în afara sistemului, iar oamenii care au îndrăznit să declare valori ale proprietăților lor cât de cât apropiate de cele reale sunt „mulși” de stat și prezentați opiniei publice ca deținători de imobile „de lux”.

6). Reforma cadrului regulatoriu de creare și lichidare a afacerilor

Deși unele declarații și chiar unii pași timizi în această direcție anterior s-au făcut, o reformă curajoasă și complexă așa și nu a fost implementată. Spre deosebire de alte țări, conducătorilor noștri niciodată nu le-a ajuns curajul să creeze un sistem ce ar determina oamenii să-și încerce norocul, lansând afaceri noi (un sistem ce i-ar scuti de controale, de birocrație, le-ar garanta un minim acces la finanțe etc.). În același timp, și procedura de lichidare a afacerilor rămâne una greoaie, astfel că multe pur și simplu figurează doar pe hârtie, neactivând în realitate. Așa că în rapoarte avem o mulțime de afaceri, dar economie funcțională așa și nu avem.

7). Crearea sistemului de alternativă privind asigurare cu pensii

De la 1 ianuarie 2017 în Moldova a intrat în vigoare reforma sistemului de pensii. E o reformă bună și necesară, dar, din păcate, nici actualul Guvern nu a avut curajul să meargă până la capăt. Or, pentru a avea pensionari cu adevărat prosperi, statul trebuie să instituie și alternativa sistemului actual de asigurare cu pensii – fondurile nestatale de pensii. Oamenilor trebuie să li se permită să aleagă: cotizează în cadrul actualului sistem de stat sau își pot direcționa banii în fondurile nestatale. Desigur, asumându-și și riscurile aferente.

8). Reforma administrației publice locale

Guvernul a demarat o amplă reformă a administrației publice centrale, dar aceasta e doar o jumătate de măsură. Fără reforma administrației publice locale, efortul de reformare a administrației publice centrale se va pierde în van.

9). O nouă reformă administrativ-teritorială

Din păcate, această problemă e percepută preponderent din punct de vedere politic, pe când în realitate e o necesitate social-economică stringentă. Fără o autentică reformă administrativ-teritorială, niciodată nu vom avea teritorii dezvoltate și prosperitate dincolo de limitele Chișinăului și poate a încă două-trei orașe din Moldova.

10). O autentică reformă a legislației privind partidele

Guvernările percep reforma legislației partidelor doar prin prisma intereselor pe care le au la un moment sau altul, în special atunci când se află la guvernare. Dar, situația la acest capitol rămâne dezastruoasă. Spre exemplu, la capitolul număr real de membri și identitatea lor (care, într-un stat normal) nu ar trebui să fie un secret, mai ales că mulți cetățeni sunt membri de partid fără să știe asta). Sau la capitolul ce se referă la procedura de lichidare, autolichidare și radiere a formațiunilor politice din Registrul de Stat al partidelor (de asta și avem atât de multe partide „moarte”). Într-un cuvânt, fără o intervenție clară și hotărâtă în acest sens, situația va rămânea una deplorabilă.

Sondaj

  • Cine merită titlul „Politicianul anului 2017”?

    View Results

    Se încarcă ... Se încarcă ...
Politica online