Important15 Ianuarie 2017 09:00

TOP-10 posibile ameninţări pentru Moldova în 2017

Moldova a intrat în anul 2017 şi, tradiţional deja, la început de an vă propunem un clasament convenţional al posibilelor ameninţări în adresa ţării în perioada noului an.

1). Blocarea finanţării externe

FMI a avertizat deja că anularea Legii prin care întoarcerea banilor dispăruţi din sistemul bancar a fost pusă pe seama cetăţenilor ar putea fi o cauză a sistării finanţării RM. De asemenea, orice derapaj al guvernării, orice deviere de la înţelegerile anterioare ar putea fi motiv pentru aceasta. Iar sistarea finanţării externe din nou va conduce la agravarea situaţiei RM, ţara fiind adusă în prag de colaps.

2). Tensionarea situaţiei din Ucraina

Acest scenariu trebuie luat în calcul măcar din punct de vedere teoretic, mai ales că situaţia din ţara vecină nu inspiră prea mult optimism. O eventuală tensionare a situaţiei din Ucraina nu are cum să nu se răsfrîngă, într-o măsură mai mare sau mai mică, şi asupra situaţiei din RM.

3). Extinderea sferei de influenţă a Rusiei pe fonul slăbirii poziţiilor UE şi NATO

În timp ce unii experţi prognozează că NATO ar putea să-şi reorienteze politica spre ţările considerate focare de terorism, ceea ce ar însemna că Europa va rămînea pe un plan secund în preocupările sale, iar alţi experţi consideră că, pe fonul problemelor cu care se confruntă, UE ar putea slăbi atenţia cu care tratează statele din vecinătatea sa, tot mai des e vehiculată ideea că Rusia şi-ar putea extinde sferele de influenţă, iar aceasta ar însemna şi o presiune externă mai mare pe Republica Moldova.

4). Tensionarea situaţiei legate de reglementarea problemei transnistrene

Situaţia legată de problema transnistreană ar putea să se tensioneze atît ca urmare a situaţiei din Ucraina şi a unei eventuale extinderi de către Rusia a sferelor sale de influenţă, cît şi pe fonul unor eventuale acţiuni ale noului lider de la Tiraspol. Dacă acesta lucru se va întîmpla, Chişinăul va fi pus în situaţia să ia unele decizii importante, pentru a preveni eventuale consecinţe nefaste pentru statul Republica Moldova, dar şi pentru securitate regională, în general.

5). Înrăutăţirea relaţiilor dintre Chişinău şi regiuni

În acest context, unii experţi nu exclud că s-ar putea înrăutăţi în special relaţiile dintre Chişinău şi Comrat, Chişinău şi Taraclia, Chişinău şi Bălţi. Orice înrăutăţire a relaţiilor pe dimensiunile respective ar putea avea repercusiuni la nivelul întregii ţări.

6). Tensionarea situaţiei politice interne

Situaţia politică internă ar putea fi tensionată atît ca urmare a unor eventuale acţiuni ale guvernării ce vor trezi dezaprobarea societăţii, cît şi ca urmare a activismului opoziţiei. Dacă acest lucru se va întîmpla, stabilitatea politică va fi din nou dinamitată, iar aceasta va afecta toate domeniile de activitate din RM.

7). Blocarea proceselor investiţionale

Este un risc cît se poate de real, or, indiferent de acţiunile guvernării, care încearcă să demonstreze că situaţia în Moldova a revenit la normal şi că mediul de afaceri e unul favorabil, investitorii nu se grăbesc să vină aici. Mai mult chiar, unii care activează deja pe piaţă nu exclud că ar putea pleca de aici. Iar această situaţie pune o presiune enormă pe economia naţională.

8). Încetinirea procesului de integrare europeană

Procesul s-ar putea încetini atît ca urmare a dezinteresului afişat practic deschis de către factorii de decizie din UE de a extinde Uniunea, cît şi ca urmare a noii abordări a guvernării de la Chişinău, care tot mai des lasă să se înţeleagă că şi-ar dori să se întoarcă la resursele interne ale statului, să facă prioritate naţională nu integrarea europeană, ci construirea naţiunii civice moldoveneşti. Dar, orice încetinire a procesului de integrare europeană acum ar putea să ne coste scump în viitor.

9). Stoparea sau mimarea unor reforme importante

În special, acest risc planează asupra reformei în justiţie, asupra reformelor legate de liberalizarea în continuare a economiei şi asupra reformei administraţiei publice centrale. Fără aceste reforme, Republica Moldova va face un pas înapoi în dezvoltarea sa ca stat.

10). O nouă eventuală criză de Guvern

Acest scenariu nu poate fi exclus, mai ales că se vorbeşte despre posibila demisie a actualului Guvern pe fonul amplului proces de reorganizare demarat anterior. Iar Preşedintele Igor Dodon a declarat că nu va desemna un nou Premier, dacă actualul va demisiona. O nouă criză de Guvern ar putea avea urmări destul de grave pentru RM.

Sondaj

  • Cine ar fi avantajat de eventualele alegeri parlamentare anticipate?

    View Results

    Se încarcă ... Se încarcă ...
Politica online