[ X ]
Comentarii14 Ianuarie 2017 14:00

(COMENTARIU) Trebuie sau nu să se implice Președintele RM în reglementarea problemei transnistrene?

Recenta întrevedere a Președintelui Igor Dodon cu liderul transnistrean, Vadim Crasnoselschi a trezit nemulțumirea unor reprezentanți ai coaliției de guvernare care au declarat direct că astfel de întrevederi și înțelegerile la care se ajunge în cadrul acestora nu pot avea continuitate, deoarece șeful statului e în afara procesului de reglementare gestionat de către Guvern prin intermediul Biroului de Reintegrare și al Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene, dar și în afara procesului de negocieri 5+2.

Este o constatare care, trebuie să recunoaștem, nu e lipsită de logică, dar, totuși, există unele aspecte pe care și reprezentanții guvernării (probabil, intenționat) le-au trecut cu vederea, dar și reprezentanții Președinției nu s-au prea grăbit să le scoată în prim plan.

Primul aspect este că în Republica Moldova șeful statului e garantul respectării Constituției, iar Legea Supremă, chiar în primul articol, prevede că „Republica Moldova este un stat suveran şi independent, unitar şi indivizibil”. În plus, în articolul 77 din Constituție e scris negru pe alb că „Preşedintele Republicii Moldova reprezintă statul şi este garantul suveranităţii, independenţei naţionale, al unităţii şi integrităţii teritoriale a ţării”. Aceste prevederi îi acordă deja dreptul lui Igor Dodon să se manifeste ca un jucător activ în procesul de soluționare a problemei transnistrene și aici nu e vorba de dorința Președintelui, ci de obligația pe care o are, reieșind din normele constituționale.

Cei care fac trimitere la rolul Guvernului și la formatul de negocieri 5+2 constată niște situații de facto, dar adevărul lor e spus cu jumătate de gură. Or, spre deosebire de Președinte, Guvernul nu e garantul Constituției, iar formatul de negocieri 5+2 nu se regăsește nicăieri în Legea Supremă. Este adevărat că tratatele și înțelegerile internaționale au prioritate în raport cu normele Constituției, dar nu știu dacă aceste prevederi pot fi aplicate și în cadrul formatului respectiv. La fel de adevărat este că în ultimii ani s-au auzit numeroase critici precum că acest format și-a epuizat potențialul și că nu mai poate oferi soluții eficiente pentru problema transnistreană. Ce trebuie să facă noul Președinte al RM? Să constate că în actuala formulă nu se poate de făcut nimic pentru reglementarea transnistreană, să se conformeze unei stări de facto și să nu facă nimic pentru depășirea ei? Dar oare nu ar încălca el în acest caz Constituția?

Referitor la constatarea că înțelegerile la care poate eventual ajunge Președintele RM cu liderul Transnistriei nu pot avea continuitate, iarăși constatăm că e un adevăr spus cu jumătate de gură. Or, șeful statului are dreptul la inițiativă legislativă și chiar are dreptul de a cere modificarea Constituției sau de a iniția modificarea acesteia în cadrul unui referendum popular. Deci, dacă ajunge la careva înțelegere cu liderul de la Tiraspol, Igor Dodon îi poate da forma unui proiect de lege. Altceva este că e prea puțin probabil că actuala majoritate parlamentară îl va susține, dar aceasta nu înseamnă că Igor Dodon nu se poate implica în proces și nu poare încerca să aducă ceva nou.

Nu știu care e viziunea lui Igor Dodon privind soluționarea problemei transnistrene acum cînd a ajuns Președinte al RM și dacă va insista pe ideea de federalizare enunțată anterior de partidul pe care l-a condus pînă recent. Dar aceasta e problema lui, căci, dacă va veni cu inițiative privind reglementarea problemei transnistrene ce nu vor fi acceptate de majoritatea populației, va suporta consecințele de ordin politic ce vor surveni inevitabil. Dar, chiar dacă e să admitem că șeful statului are unele viziuni privind reîntregirea țării ce ar putea să nu fie susținute de popor, aceasta încă nu înseamnă că el nu are dreptul să aibă consultări, negocieri cu decidenții de la Tiraspol, încercînd să fie util țării într-un proces atît de important. E totuși Președintele RM, care a fost ales prin vot direct de majoritatea cetățenilor ce au participat la precedentul scrutin prezidențial.

Dumitru Spătaru

Sondaj

  • Cine merită titlul „Politicianul anului 2017”?

    View Results

    Se încarcă ... Se încarcă ...
Politica online